مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد، موردی است که چالش‌هایی به همراه دارد. جدا بودن روش انتخاب رشته دانشگاه سراسری با دانشگاه آزاد سبب شده تا برخی افراد دچار سردرگمی شده و به مشاور احتیاج داشته باشند. گذشته از این داشتن مشاور در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، درصد اطمینان قبولی را بالا می‌برد.

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

با این‌که چندی است کنکور دانشگاه آزاد و سراسری با هم ترکیب شده اند، اما انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق متفاوتی انجام می‌شود. تمامی دانشجویانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد باشند، شناسه‌ای در کارنامه اولیه کنکور خود خواهند داشت. این شناسه برای انتخاب رشته ضروری است:

  • در آغاز باید وارد سایت دانشگاه آزاد به آدرس iau.ac.ir شوید.
  • سپس گزینه انتخاب رشته کنکور آزاد را انتخاب کنید.
  • بعد باید کد ملی یا کد اتباع را وارد کرده و شناسه ذکر شده را نیز درج کنید.
  • برای واریز هزینه‌ها، گزینه پرداخت را انتخاب کنید.
  • سپس به صفحه پرداخت الکترونیکی منتقل خواهید شد. باید اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید.
  • دوباره به سایت برمی‌گردید و این بار باید گزینه ثبت رشته را برگزینید.
  • بعد کدرشته‌های انتخابی خود را در محل موردنظر وارد کرده و روی تأیید نهایی ضربه می‌زنید.
  • در انتها باید یک کد رهگیری دریافت کنید.

در این مسیر، جزئیات ریز و درشت زیادی هستند که عدم آگاهی از آن‌ها در روند انتخاب رشته تأثیر منفی گذاشته و در نتیجه می‌تواند آینده تحصیلی شما را دستخوش تغییر کند. از این رو نیاز است در این راه از مشاوره کمک بگیرید که در موارد متعددی به شما کمک می‌کند:

روند انتخاب رشته دانشگاه آزاد

هر داوطلب دانشگاه آزاد می‌تواند حداکثر ۱۰۰ کدرشته محل از گروه آزمایشی خود انتخاب کند. از طرفی فرد نمی‌تواند از گروه‌های آزمایشی دیگر، رشته‌ای را برگزیند. این موارد، نکاتی هستند که باید رعایت کنید. از طرفی، روند انتخاب کدرشته‌ها نیز، خود داستانی جدا دارد.

با مشاوره انتخاب رشته در این زمینه می‌توانید شانس خود برای قبولی در دانشگاه را تا حد بسیار زیادی بالا ببرید. در روند مشاوره برای شما توضیح داده می‌شود که بهتر است سیستم انتخاب سه گزینه‌ای خوش‌بینانه، منطقی و بدبینانه را پیش بگیرید.

انتخاب کدرشته‌های خوش‌بینانه

این دسته از کدرشته‌ها، آن‌هایی هستند که شما دوست دارید. یعنی کدرشته‌هایی که موردعلاقه داوطلب هستند ولی شانس او برای قبولی در آن‌ها پایین است. رشته‌های پرطرفدار هر گروه آزمایشی که معمولاً رتبه‌های برتر را شامل می‌شوند جزو این دسته هستند.

حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از انتخاب رشته خود را باید به این نوع کدرشته‌ها اختصاص دهید و آنها را در ابتدای لیست بچینید. بنا به رتبه‌ای که دارید، شاید شانس چندانی برای قبولی در این رشته‌ها نداشته باشید، اما هرگز علاقه خود را از یاد نبرید و برای رسیدن به رویاهای خود بلند پرواز و خوش‌بین باشید.

انتخاب کدرشته‌های منطقی

این کدرشته‌ها شامل آن دسته از رشته‌هایی هستند که داوطلب در کنکورهای پیشین در آن‌ها رتبه قبولی کسب کرده. امسال نیز با توجه به رتبه و درصورت عدم تغییر ظرفیت، در آن‌ها پذیرفته خواهد شد. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد لیست خود را نیز باید با این رشته‌ها پر کنید و آن‌ها را بلافاصله پس از انتخاب‌های خوش‌بینانه قرار دهید. روند انتخاب رشته دانشگاه آزاد به این شکل است که اگر در هیچ‌یک از رشته‌های خوش‌بینانه قبول نشدید، در این رشته‌ها احتمال بیشتری برای قبولی‌تان وجود دارد.

انتخاب کدرشته‌های بدبینانه

این کدرشته‌ها، آن‌هایی هستند که بسته به تراز و رتبه داوطلب، قبولی در آن‌ها محرز است. برای این انتخاب‌ها نیز حدود ۱۵ درصد از لیست خود را اختصاص دهید. اگر در هیچ‌یک از رشته‌های منطقی نیز پذیرفته نشدید، در این رشته‌ها قطعاً قبول خواهید شد.

شرایط تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی

از دیگر گزینه‌هایی که باید به آن توجه کنید، شرایط تحصیلی است. باید دقت کنید که شهریه دانشگاه آزاد برای هر رشته و هر مقطعی به چه میزان است و آیا توان پرداخت آن را دارید یا نه. از طرفی مسافت و دوری دانشگاه را نیز باید مدنظر قرار دهید.

اگر می‌خواهید در شهر دیگری تحصیل کنید، شرایط دوری از خانواده، هزینه‌های اضافی زندگی در شهر دیگر و استقلال مالی را باید در نظر داشته باشید. جهت تعیین کیفیت دانشگاه موردنظر نیز می‌توانید پروفایل اعضای هیئت علمی آن را موردبررسی قرار داده یا از فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته، کسب تجربه کنید.

نکات نهایی مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد، از آن جایی اهمیت دارد که آینده تحصیلی و شغلی شما به این روند وابسته است، بنابراین:

در انتخاب کدرشته، اول به علایق خود فکر کنید، بعد گزینه‌های احتمالی قبولی و در انتها گزینه‌هایی که درصد بالایی برای قبولی دارید.

به هزینه دانشگاه، شرایط تحصیل، کیفیت اساتید و مسافت دانشگاه فکر کنید.

روند انتخاب رشته را طبق راهنمای ذکرشده در این نوشتار پیش ببرید.

و….

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *