مشاوره انتخاب رشته دانشگاه

با توجه به این که بعد از قبولی در آزمون, مشاوره انتخاب رشته دانشگاه به عنوان یک دغدغه مهم برای داوطلب شناخته می شود. نیاز مشاوره انتخاب رشته دانشگاه که در این زمینه تخصص دارد می تواند بهترین کمک باشد.

زیرا همان‌طور که می دانیم اولین و اساسی ترین مورد جهت یافتن شغل مناسب در آینده انتخاب رشته درست و سنجیده در دانشگاه است. بنابراین این مسئله که کدام رشته تحصیلی را انتخاب کنیم بسیار اهمیت دارد. که در اینجا نقش مشاور تحصیلی در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه بیشتر از گذشته مطرح می شود.

یکی از اتفاقاتی که برای بیشتر داوطلبان رخ می دهد عدم رضایت از رتبه است. از آنجا که وقت کمی برای انتخاب رشته دارند نیاز به مشاوره تشدید می گردد. درباره انتخاب بهترین مشاور ذر این زمینه باید بگوییم که یک انتخاب رشته اصولی و درست آن انتخابی خواهد بود

که با توجه به شخصیت و علایق و استعداد افراد انجام شده باشد. یک مشاوره انتخاب رشته دانشگاه خوب و کار بلد در ابتدا از فرد تست های شخصیت و استعداد می گیرد. با توجه به آن ها به علایق شخص پی می‌برد و انتخاب رشته مناسبی را برای وی رقم میزند.

در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه چند اصل بسیار مهم وجود دارد که در اینجا به ذکر چند مورد از آن ها می پردازیم

1-تحصیل در شهر دیگر دور از خانواده

مشاور انتخاب رشته باید بداند که آیا داوطلب امکان تحصیل در شهر دیگر غیر از محل سکونت خود را دارد یا خیر؟

شاید برخی از داوطلبان چنین امکانی را نداشته باشند و از طرفی مسائلی مثل عدم آشنایی با آداب و رسوم مردم آن منطقه, مسائل رفت و آمد و… مسائلی است که مشاور باید به آن‌ها توجه کند.

2-نظر پدر مادر داوطلب نسبت به تحصیل

هرچند که انتخاب رشته در نهایت موضوعی است که به خود شما مربوط است. ولی باید به این نکته توجه کنید که نظر پدر مادران در زمان مشاوره می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار مشاور قرار دهد و انتخاب رشته معقولی را برای شما به ارمغان آورد. در مشاوره انتخاب رشته دانشگاه بر اساس معیارهای داوطلب/ رتبه کسب شده/ کد رشته محل/ سهمیه داوطلب و مواردی از این دست به بررسی رشته مناسب می پردازیم.

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه

مشاوران دانشگاه نقش فعالی را در دانشگاه ایفا می کنند. در دانشگاه انواع مشاوره فردی/ گروهی/ شغلی/ تحصیلی و…. انجام می گیرد به همین دلیل مشاوران دانشگاه باید در زمینه های مختلف دارای تخصص و تبحر باشند.

از جمله زمینه هایی که مشاوران دانشگاه به آن می پردازند می توان به کار گروهی, مطالعات اضافی روابط بین فردی و…. اشاره کرد. در دانشگاه افراد با زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی اقتصادی مختلف وجود دارند که در اینجا نقش مشاور دانشگاه بسیار برنامه درسی برنامه ریزی و… ممکن است انگیزه خود را از دست بدهند که گاهی منجر به دلسرد شدن از درس و ترک دانشگاه می شود.

تمام خدمات مشاوره ای دانشگاه خط منشی هایی دارد که شامل:

کثرت گرایی فرهنگی/ افزایش روابط/ کاهش فشار روانی/ سلامتی و تندرستی/ جستجوی شغل مهارت های تصمیم گیری، راهبردهای تعیین هدف و…می شود.

خدمات مشاوره برای دانشجویانی که مبتلا به یک سری از اختلالات یادگیری هستند نیز می تواند مفید واقع شود

برای مثال دانشجویی که دچار اختلال یادگیری است می تواند با کمک مشاور دانشگاه مهارت های مطالعه و قدرت ابراز وجود مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهد و زمینه های موفقیت تحصیلی خود را فراهم آورد.

کارول در تحقیق خود که بر گروهی از دانشجویان انجام داد به این نتیجه رسید که ذر بین دانشجویان مشکلات متعددی وجود دارد، که از جمله می توان به:

اختلاف سلیقه با خانواده خود, انتخاب شغل و حرفه, تعارض بین استقلال طلبی و وابستگی به خانواده, نگرانی از ابراز وجود ویزگی های شخصیتی، مشکلات ازدواج و ارتباط با جنس مخالف و….اشاره کرد. همه این مسائل می تواند در روند تحصیلی دانشجو خلل ایجاد کند.

خصوصیات مشاوره انتخاب رشته دانشگاه

که در این میان مشاور دانشگاه قادر است با رعایت اصول دقیق و آرایه تخصصی آن به دانشجویان کمک کند. از منظر دیگر می توان مشاوره دانشگاه را راهی برای تامین بهداشت روانی و فراهم سازی مقدمات رشد و تکامل شناختی عاطفی و رفتاری دانشجو دانست که در این مورد هم پیشگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با مراجعه به مشاور دانشگاه می توانیم از بروز بسیاری از مشکلات دیگر جلوگیری کنیم. توجه داشته باشید که طرح مسائل و مشکلات دانشجویان نزد مشاور متخصص و فراگیری مهارت های زندگی می تواند از حاد شدن و پیچیده تر شدن آن‌ها جلوگیری کند.

مشاور دانشگاه باعث می شود افراد ویژگی ها و استعداد های خود را بهتر بشناسند و به شرایط و خصوصیاتی که شاید تاکنون به آن توجه نداشته اند یا کمتر توجه داشته اند با دقت بیشتری بنگرند. با نگاه دوباره به توانمندی ها و ضعف های درونی خود ملاک دقیق تری در انتخاب رشته داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *