احترام در روابط زناشویی

احترام در روابط زناشویی از مهم‌ترین اصل در هر رابطه است حتی بسیاری معتقدند احترام بسیار مهم‌تر از عشق و دوست داشتن است. ابراز عشق و دوست داشتن زمانی ارزشمند می‌شود که توأم با احترامِ طرفین باشد. شما تصور کنید دو نفر همدیگر را بسیار دوست دارند اما مدام به یکدیگر بی‌احترامی می‌کنند.

زمانی که به آن ها نگاه می‌کنید احساس می‌کنید رابطهٔ آن ها نه‌تنها زیبا و جذاب نیست بلکه نشان نمی‌دهد که در آینده موفق و پایدار نیز بماند، اما وقتی زوجی را می‌بینید که از چاشنی اثربخش احترام نیز در زندگی خود استفاده می‌کنند و اجازه حذف آن را به خود نمی‌دهند، پیش خودتان می‌گویید ((چقدر زوج قابل‌احترام، جذاب و دوست‌داشتنی هستند، حتماً زندگی موفقی خواهند داشت.))

تفاوت این روابط زناشویی باهم دقیقاً براستفاده و رعایت یکی از اصلی‌ترین اصل‌ها، در قانون روابط است. برای داشتن یک رابطه عاطفی بلندمدت، شما باید احترام میان خود و شریک زندگی‌تان را نگه دارید.

در حقیقت همان‌طور که گفتیم، احترام یکی از مهم‌ترین عواملی است که استحکام یک رابطه را حفظ می‌کند. اگر شما از طرف مقابلتان انتظار دارید که به شما احترام بگذارد، شما نیز باید احترام او را نگه دارید. اما نگه‌داشتن احترام به این سادگی‌ها هم نیست. اگر دوست دارید بدانید که احترام چگونه میانتان شکل می‌گیرد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

احترام در روابط زناشوییاحترام و معنای آن در روابط زناشویی

احترام یعنی ادب، حفظ حرمت‌ها، ارزشمند بودن، شناخت شایستگی‌ها و حق‌وحقوق یک انسان را به رسمیت شناختن. یعنی توجه کردن، گوش‌کردن، ارزش قائل شدن برای فردی که در کنار توست و به تو برای یک‌عمر در کنار تو بود بله گفته است. همسر واقعی کسی است که هم دوستت دارد و هم در تمامی لحظات و موقعیت‌های زندگی برایت احترام و ارزش قائل است.

اگر توجه کنیم می‌بینیم تنها مؤلفه‌ای که باعث پایداری روابط زندگی عاشقانه می‌شود عشق است اما آیا عشق به‌تنهایی کافی است؟ عشق بدون عزت و احترام سست و متزلزل است. احترام جزء مصالح ساختمان است که خانه را در برابر سختی‌ها و ناآرامی‌های زندگی، غم ها و طوفان‌ها در امان نگه می‌دارد.

احترام متقابل یعنی چه؟

احترام متقابل شامل حفظ حقوق انسانی دو طرف است؛ یعنی در رابطه امنیت جانی و فیزیکی، جنسی و عاطفی هر دو طرف حفظ می‌شود. بخش دیگر و مهم این احترام که بسیار اهمیت دارد، این است که طرف مقابل را دقیقاً همان گونه که هست، بپذیریم و یک‌عمر با بی‌احترامی کامل درصدد تغییر او به شکلی که دلمان می‌خواهد، نباشیم.

این مشکل در روابط زناشویی زیاد پیش می‌آید و خیلی از خانم‌ها و آقایان با هم ازدواج می‌کنند با این امید که از فردای ازدواج بتوانند طرف مقابل را تغییر دهند و او را به شکلی که دلشان می‌خواهد، درآورند که البته این موضوع خود یک بحث مجزاست و ان‌شاءالله در آینده به آن خواهیم پرداخت.

عواقب بی‌احترامی در روابط زناشویی

کوچک‌ترین بی‌احترامی باعث رابطه برد – باخت، تعارض منافع، روابط متزلزل، خودبینی، غرور نفس موقتی، عذاب وجدان و دل‌نگرانی در زندگی زناشویی می‌شود. زن و شوهرهایی که در گفت‌وگوها به هم احترام نمی‌گذارند معمولاً دچار تعارضات زیادی در منافع خود می‌شوند، چرا که هیچ یک از آن‌ها در زمان بحث در خصوص یک موضوع، به‌راحتی قانع نمی‌شوند و هر دو می‌خواهند به یکدیگر نشان دهند که درست‌تر فکر می‌کنند و تمایل دارند که در این مبارزه دونفره از لذت برنده شدن بهره‌مند شوند تا به وضعیت «من برنده و تو بازنده» برسند.

زوجینی که به یکدیگر احترام نمی‌گذارند، حاضر نیستند بپذیرند که خودشان هم ممکن است اشتباه کنند و همیشه اصرار دارند تا ثابت کنند به‌شدت زیرک و ارزشمند هستند، ازاین‌رو اگر بازنده شوند احساس بی‌کفایتی می‌کنند و به‌سرعت از خود پرخاشگری نشان می‌دهند.

یکی از نتایج چنین تفکری، اضطراب دائم است و در حقیقت هیچ زمانی برد واقعی برای هیچ یک از آن‌ها به وجود نمی‌آید و حتی اگر طرف مقابل هم در بحث و مشاجرات کوتاه بیاید به عذاب وجدان و دل‌نگرانی منتهی می‌شود.

نتایج احترام در روابط زناشویینتایج احترام طرفین

یکی از عواملی که باعث می‌شود که زن و شوهر بیشتر از بیش به هم علاقه‌مند شوند احترام به یکدیگر است. احترام متقابل در روابط زناشویی باعث حفظ رابطه و صمیمیت می‌شود. کسانی که می‌دانند چگونه به دیگران احترام بگذارند، قطعاً یاد گرفته‌اند که چگونه به خودشان احترام بگذارند. افرادی که برای دیگران ارزش قائل‌اند می‌دانند که افراد دیگر نیز سزاوار شایستگی و احترام‌اند.

زن‌ و شوهری که در خانه به هم احترام می‌گذارند هیچ‌وقت به هم ناسزا نمی‌گویند. مرد وقتی که از سرکار برمی‌گردد در کارهای خانه به او کمک می‌کند. زن هم سعی می‌کند آرامش بیشتری برای همسر و فرزندانش ایجاد کند. این زن و شوهر با احترام گذاشتن به یکدیگر هم رفاقت و صمیمتشان را به هم‌نشان می‌دهند و هم سازندهٔ یک ساختمان محکم، پایدار و سرشار از عشق می‌شوند.

احترام یک مهارت است!

احترام یک مهارت است که همه باید آن را یاد بگیرند ارتباط زن و شوهر بر اساس عزت و اعتماد شکل می‌گیرد و عشق محصول احترام آنها خواهد بود. در ضمن احترام باعزت نفس رابطه مستقیم دارد افرادی که عزت‌نفس قوی دارند هم برای خود و هم برای طرف مقابلشان بسیار عزت و ارزش قائل‌اند.

احترام در روابط زناشویی چگونه شکل می‌گیرد؟

احترام خودش به وجود نمی‌آید بلکه باید آن را به دست آورد. باید رفتار درست داشته باشیم تا دیگران هم با ما رفتار مناسبی داشته و به ما احترام بگذارند مواردی که در زیر مطرح می‌کنیم مواردی هستند که به تقویت احترام در روابط زناشویی کمک‌کننده هستند

برای شریک زندگی‌تان گوش شنوا باشید

یکی از ساده‌ترین کارهایی که برای حفظ احترام می‌توانید انجام دهید، داشتن دو گوش شنواست. زمانی که شریک زندگی‌تان دلش از جایی پر است یا دوست دارد ماجراهایی را که برایش اتفاق افتاده با جزئیات برایتان بازگو کند، سعی کنید به او نشان دهید که شنیدن آنها برایتان جذابیت دارد.

تماس چشمی در این شرایط نیزمی تواند ارتباطتان را مؤثرتر سازد؛ بنابراین کارهایتان را کنار بگذارید و به حرف‌های او با دقت گوش دهید. وقتی که با همسرتان هم کلام می‌شوید از گوشی همراه خود استفاده نکنید، مؤدبانه به حرف‌هایش گوش کنید این موضوع باعث ارتباط بیشتر، مؤثرتر و ارزش بیشتر خواهد شد.

در همه حال مهربان و مؤدب باشید

وقتی به منزل می‌روید با همسر و فرزندان حتی اگر روز بدی را داشته‌اید مؤدب و مهربان باشید. باید یاد بگیرید که همیشه درست رفتار کنید.

استرس و خشم نداشته باشید

استرس باعث هیجان شده و باعث پایین آمدن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود. عصبانیت و خشمگین شدن هم باعث صدمه زدن به شما می‌شود و ارزش شما را کم می‌کند. مهارت‌های کنترل خشم را یاد بگیرید کینه و دشمنی را فراموش کرده و همسرتان را اگر اشتباهی از نظر شما مرتکب شده است ببخشید. این را بدانید که همه انسان‌ها کامل نیستند.

به نیاز های هم احترام بگذاریدبه نیازهای او اهمیت دهید

یک رابطه عاطفی نیاز به مشارکت دارد. همان‌طور که شما انتظار دارید که شریک زندگی‌تان به نیازهای شما اهمیت دهد، شما نیز باید خواسته‌های او در اولویت بگذارید. اگر شما خودخواه باشید، طرف مقابلتان حس بی‌ارزشی خواهد کرد و همین موضوع به‌مرورزمان روی رابطه و احترامی که میانتان برقرار است، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

به او فضا دهید

مهم نیست که شما مجرد هستید یا متأهل، همه ما، حتی زمانی که در رابطه‌ای عاطفی به سر می‌بریم، نیاز به فضایی شخصی داریم. شما باید هرازگاهی به‌طرف مقابلتان فضا دهید تا هر کاری که دلش می‌خواهد را انجام دهد.

او می‌تواند در این زمان فعالیت‌های موردعلاقه خود را انجام دهد یا این که در تنهایی بنشیند و فکر کند. بودن در رابطه عاطفی بدین معنی نیست که شما 24 ساعت خود را در کنار شریک زندگی‌تان بگذرانید. اگر شما به شریک زندگی‌تان فضا دهید، هیچگاه از او جمله «تن‌هایم بگذار» را نخواهید شنید.

به «نه»های او احترام بگذارید

اگر از شریک زندگی‌تان درخواستی کردید و او در جواب شما «نه» آورد، دیگر اصرار نکنید. بدانید که او برای این جواب دلایلی دارد که بهتر است به آنها احترام بگذارید. این که شما به مرزها و درک شریک زندگی‌تان در روابط زناشویی خود احترام بگذارید، برای او نیز ارزشمند خواهد بود.

نگرانی‌هایتان را به او بگویید نه به دیگران

این که شما نگرانی‌هایتان را به‌جای این که به دوستان و اطرافیانتان بگویید، مستقیم با شریک زندگی‌تان در میان می‌گذارید، بدین معنی است که شما برای او احترام قائلید. اگر شما این احترام را برای او قائل شوید، او نیز متقابلاً به شما اعتماد کرده و حرف‌هایش را قبل از هرکسی، با شما در میان می‌گذارد.

و در نهایت اگر زوجین با رعایت و حفظ احترام کامل به‌طرف مقابل خود حق خطا کردن به دیگری را دهند و خواسته‌های خود را نیز مورد بازبینی قرار دهند، قطعاً در رابطه زناشویی خود احساس رضایت کامل و سازگاری بیشتری خواهند داشت.

در این مقاله به توضیح بسیار مختصری از دریای بی‌کران مشاوره روان‌شناسی و موضوع احترام در روابط زناشویی پرداختیم ان‌شاءالله که، به چشمان و قلب شما بزرگواران خوش درخشیده و جذاب بوده باشد. مرکز مشاوره راز ماندگار با  مشاوره روانشناسی  و تخصصی خود می‌تواند شما را در تمام زمینه‌ها و مشکلات روان‌شناسی مخصوصاً در زمینه مشکلات زوجین راهنمایی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *