انواع روان‌شناسی

آیا می‌دانستید بعضی از روان شناسان به بررسی‌‌، نوع کار و تعامل افراد با ابزارهای پیرامون خود و محیطی می پردازند؟ در این مقاله فهرستی از تعدادی مشاغل تخصصی و انواع روان‌شناسی و وظایف حرفه روان‌شناسی مرتبط با آن ذکر شده است.

باید بدانید که زمینه کاری روان‌شناسان متفاوت است؛ بطور مثال، تحصیلات روان‌شناسی بالینی با روان‌شناسی تربیتی متفاوت است و یا فعالیت‌های روان‌شناس شخصیتی با روان‌شناس اجتماعی فرق دارد.

انواع روان‌شناسی چیست؟

انواع زیادی از روان‌شناسان وجود دارند اما بسیاری از افراد به‌محض شنیدن اسم روان‌شناس، فردی را در مطب تصور میکنند که یک فرد بیمار روی مبل نشسته و روان‌شناس هم‌روی کاغذ یادداشت برمی دارد.

در این مقاله از مرکز مشاوره راز ماندگار می‌توانید با انواع روان‌شناسی و حوزه‌های کاری آنها آشنا شوید.

روانشناسی هوانوردی

انواع روان‌شناسی هوانوردی و موارد قابل‌بررسی آنها چیست؟

روان‌شناس هوانوردی:

این دسته از روان شناسان به بررسی و مطالعه شخصیت و رفتار خلبان و سایر افراد در این حوزه و در پرواز می‌پردازند. آن‌ها همچنین درباره امنیت و شرایط شرکت هواپیمایی موردنظر  تحقیق و بررسی می کنند راهکارها و تجهیزات آموزشی جدید را هم ارائه می‌دهند و در استخدام کارمندان مناسب کمک می‌کنند..

به‌عنوان‌مثال، امکان دارد روان شناسی که در این حوزه فعالیت می‌کند، تعدادی آزمون روان شناختی را طراحی و معرفی کند که،برای بررسی و انتخاب کردن خلبان مورداستفاده قرار گیرد و باتوجه‌به اینکه شغل خلبانی اساساً شغلی حساس و تخصصی می‌باشد، لازم است فرد یا افرادی که برای این حرفه انتخاب می‌شوند از لحاظ روحی سالم و دارای ثبات شخصیت و ثبات روحی باشند و توانایی این را داشته باشند که تحت‌فشار موارد احتمالی بهترین و درست‌ترین عملکرد را از خود نشان دهند.

این روان‌شناسان از تخصص خود در این حوزه برای انتخاب بهترین افراد در وظایف موردنیاز و مهم استفاده می‌کنند.

همچنین این گروه از روان شناسان در طراحی قسمت‌های مختلف هواپیما مثل کابین و یا عرشه در هواپیما با متخصصان دیگر مانند مهندسان و روان شناسان عوامل شخصیتی و انسانی همکاری دارند.

متخصصان روان‌شناسی پرواز با درنظرگرفتن روان‌شناسی شخصیتی و فردی در زمان انجام طراحی، می­‌توانند تضمین کنند که طراحی این محصولات با درک و توجه باقابلیت‌های ذهنی سازگار است.روان شناسان در بخش هوانوردی تعدادی تست و آزمون روان­شناختی طراحی می‌کنند که برای انتخاب افراد موردنیاز و یا خلبان بکار برده می‌شوند.

روان‌شناسی زیستی به چه نوع روان‌شناسی گفته می‌شود؟

روان‌شناس زیستی:

به روان­شناس زیستی روان شناس بیولوژیک یا فیزیولوژیک هم گفته می­‌شود. این روان‌شناسان در زمینه مغز و رفتار افراد، مطالعه و تحقیق می‌کنند. روان شناسان این حوزه با تحت‌نظر داشتن منشأ عصبی رفتار افراد می‌توانند به عوامل زیادی در زیست که ممکن است روی افکار و طرز فکر، عواطف و عمل افراد تأثیرگذار باشد پی ببرند.

روان‌شناس زیستی عوامل مؤثر در بیماری و آسیب مغزی در اشخاص مختلف را بررسی رفتار می‌کند. محققان می‌توانند با درک درست و بهتر عوامل مؤثر، این آسیب و معضلات را کنترل کنند و از آسیب‌هایی که ممکن است در مغز افراد وجود آید جلوگیری کند.

روان‌شناسی بالینی چه افرادی را تحت درمان قرار می‌دهد؟

روانشناسی بالینی

روان‌شناس بالینی:

روان‌شناس بالینی افرادی را که دچار مشکلات روانی و بیماری‌های روحی هستند تحت درمان و معاینات مخصوص قرار می­‌دهد. از دیگر وظایف و کارهای روان‌شناس بالینی می‌توان به روان‌درمانی و دادن برنامه‌های درمان نیز اشاره کرد.

اغلب این روان شناسان در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سلامت روان، مراکز مشاوره و مطب‌های شخصی خود فعالیت می‌کنند و در مورد انواع راه‌حل‌های درمان، دوره و آموزش‌های لازم را دیده‌او با توجه به مشکلات در جامعه به شکل کاملا  تخصصی به درمان می پردازند . مثلاً، امکان دارد در مبحث درمان و سوءمصرف مواد مخدر و اعتیاد، روان‌شناسی کودکان و …فعالیت کنند.

علی‌رغم اینکه این حوزه از روان‌شناسی در زمینة پزشکی فعالیت دارد و اطلاعات کافی در مورد داروها نیز دارد به او پزشک گفته نمی‌شود و امکان این را ندارد که دارو تجویز کند.

روان‌شناس بالینی باتوجه‌به زمینه‌ای که دارد فعالیت می‌کند معمولاً از درآمد بالایی هم برخوردار می‌باشد.

روان شناس شناختی در چه حوزه ای فعایت می کند:

روان­شناس شناختی به تفکر فرد، مانند نحوة تصمیم‌­گیری و رویارویی و حل مشکلات فعالیت می‌­کند.

این گروه از روان‌شناسان در زمینه پردازش، یادگیری، ذخیره­‌سازی، تشخیص و بهره‌­گیری از اطلاعات مغز انسان تخصص دارند.

معمولاً این دسته از روان‌شناسان در دانشگاه‌ها، مرکز تحقیقات و فناوری، نمایندگی های دولتی بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، مؤسسات بازپروری، و مطب‌های شخصی فعالیت می‌کنند. متخصصان در این حوزه اغلب وظایفی مانند مدیریت و رهبری تحقیقات و فعالیت با بیماران و مراجعین را برعهده دارند..

این روان‌شناسان هم مانند دیگر روان شناسان، یک بخش و حوزه را برای اینکه در آن تخصص بگیرند انتخاب می‌کنند و در آن شاخة مورد انتخاب خودشان تخصص لازم را می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به تکامل زبان، تقویت حافظه، تمرکز و توجه به مسائل، کنترل پروژه و حل مسئله یا مشکلات موجود در بحث یادگیری اشاره و یادکرد.

این افراد در زمینه‌های مسائل مختلف فعالیت می‌کنند و بیشتر فعالیت و تخصص آنها در بحث‌های یادگیری و شناخت مشکلات و بیان کردن راه‌حل‌های لازم و کاربردی برای حل آن مسائل می‌باشد.

روان‌شناسی  اجتماعی در چه زمینه‌هایی می‌تواند مؤثر باشد؟

روانشناسی اجتماعی

روان‌شناس اجتماعی:

این گروه از روان شناسان درباره مسائل سلامت جامعه تحقیق و بررسی می‌کنند. روان‌شناسان جامعه همچنین تلاش می‌کنند تا با بالابردن سواد اجتماعی افراد در جامعه و همچنین معرفی راهکارهای پیشگیری از این مسائل فعالیت داشته باشند.

این بخش از روان‌شناسان بر روی وجود آوردن تغییرات مثبت در افراد و اشخاص جامعه تمرکز و فعالیت دارند.

روان شناس جامعه غالباً و معمولاً در فضاهایی مانند مراکز علمی و دانشگاه‌ها، مؤسسات اجتماعی، نمایندگی ‌های دولتی خصوصی و کسب‌وکارهای خصوصی مثل مشاور سیاسی، مدیر برنامه، استاد، مشاور و در بخش تحقیقات مشغول به فعالیت هستند.

یکی از کارهایی که در این بخش معمولاً با چالش‌هایی مواجه هست تحقیق می‌باشد، و کلاً امور مرتبط با این روان‌شناسان بسیار تحقیق محور و تحقیقاتی می‌باشد و راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهند، اکثراً واقعی و کاربردی می‌باشد و سریعاً هم قابل‌اجرا هستند.

مهم‌ترین هدف این دسته از روان‌شناسی توجه به مشکلات موجود در جامعه، مبحث سلامتی و راهکارهای بهترشدن شرایط سلامتی جسمی و انجام راهکارهایی برای بهترشدن شرایط زندگی مرتبط می‌باشد.

چرا باید به اختلافات رفتاری انسان و حیوان پرداخت؟

روان‌شناس تطبیقی

این دسته از روان‌شناسان بیشتر در زمینة شرایط و نحوة بررسی رفتار گونه‌های مختلف انسان و حیوان را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند و مهم‌ترین بخش آن هم مربوط می‌شود به تفاوت‌های موجود بین انسان و حیوان.

سؤال اینجاست که اصلاً چرا باید به اختلاف‌های رفتاری انسان و حیوان پرداخت؟

به دلیل اینکه باتوجه‌به وجود تفاوت‌های بسیار فاحش و بارز بین انسان و حیوان، برخی از این رفتارها و خصوصیات بین انواع گونه‌ها یکی و یکسان می‌باشد. به تفاوت رفتار در انسان و حیوان می‌پردازد.

به همین خاطر، بررسی و مطالعة رفتارها و واکنش‌های برخی از حیوانات مانند سگ و موش باعث شده است که افراد درک بهتری نسبت به افکار و رفتار انسان‌ها پیدا کنند.

آیا می‌­دانستید بعضی از روان­شناسان به بررسی و نوع کار و تعامل افراد با ابزارهای پیرامون خود و محیطی می­‌پردازند؟
در ادامه قسمت اول مبحث انواع روان‌شناسی فهرستی از تعدادی مشاغل تخصصی و وظایف حرفه روان‌شناسی مرتبط با آن ذکر شده است. باید بدانید که زمینه کاری روان‌شناسان متفاوت است؛ مثلاً تحصیلات روان‌شناس بالینی با روان‌شناس تربیتی متفاوت است و یا فعالیت‌های روان‌شناس شخصیتی با روان‌شناس اجتماعی فرق دارد.

انواع روان‌شناسی چیست؟

انواع زیادی از روان‌شناسان وجود دارند که در به روان‌شناسی در محیط های پیرامون می‌پردازند و در زمینه روان‌شناسی به طور خیلی تخصصی‌تر فعالیت دارند. اما بسیاری از افراد به‌محض شنیدن اسم روان‌شناس، فردی را در مطب تصور می­کنند که یک فرد بیمار روی مبل نشسته و روان‌شناس هم‌روی کاغذ یادداشت برمی­‌دارد

روانشناسی مصرف کننده

روان‌شناسی مصرف‌کننده و موارد قابل‌بررسی آنها چیست؟

روان‌شناس مصرف‌کننده:

این دسته از روان­شناسان در محیط که به آنها روان­شناس بازار هم گفته می­‌شود، به بررسی و تحقیق درباره پیرامون رفتار افرادی که مصرف‌کننده هستند می‌پردازند و راهکارهایی در این زمینه و همچنین مسائل مربوط به بازاریابی و توسعة کسب‌وکار ارائه می‌دهند.

این دسته از روان­شناسان در محیط به اشخاصی که در بازار فعالیت می‌کنند راهکار می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا به آنها بیاموزند که چه معیارهایی باعث می‌شود تا مصرف‌کننده‌ها و خریداران محصولات و خدمات آنها را خریداری کنند.

بیشتر فعالیت این روان‌شناسان در محیط به این موضوع مربوط می‌شود که در زمینة تبلیغات و همین‌طور نحوة عکس‌العمل مصرف‌کنندگان و خریداران به تبلیغات تحقیق و بررسی کنند. بخشی از فعالیت‌های آنها به این موضوع مربوط می‌شود که روش‌هایی که باعث می‌شود خریداران و مصرف‌کنندگان تصمیم به خرید داشته باشند را بررسی کنند و همچنین تحقیق می‌کنند که نقش احساسات در خرید چه تأثیری می‌تواند داشته باشد.

این گروه از متخصصان و روان‌شناسان در محیط راهکارهایی هم‌جهت طراحی تبلیغات، جستجوی خریداران و مخاطبان بالقوه، معرفی محصولات و خدماتی که برای یکسری از خریداران و مشتریان جالب باشد هم فعالیت می‌کنند.

موضوع دیگری که این متخصصان به آن می‌پردازند این است که طرز تفکر و رویکرد مشتریان و خریداران به یک محصول به چه صورت می‌باشد و در این مورد هم راهکارهایی را ارائه می‌دهند تا کسب‌وکارها پیشرفت کنند و برای رسیدن به این نتیجه، از بررسی‌ها، سؤالات از مشتریان، تجربیات، مشاهدات عینی و دسته‌هایی از مصرف‌کننده‌ها استفاده می‌کنند.

روان‌شناس مشاور در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد؟

انواع روان‌شناسی

روان‌شناس مشاور

این دسته از روان‌شناسان در محیط به‌عنوان روان‌شناس مشاور در زمینة اختلالات رفتاری، مشکلات روانی، مشکلات شخصیتی، مشکلات عاطفی، و موارد این‌چنینی فعالیت دارند.

این دسته از روان‌شناسان در محیط وجه اشتراک‌های زیادی با روان‌شناسان بالینی دارند.

این دسته از روان‌شناسان مثل روان‌شناسان بالینی درآمدهای بسیار بالایی دارند و به‌عنوان یکی از روان‌شناسان متخصص و دارای اعتبار در امر روان‌شناسی در محیط شناخته می‌شوند.

روان‌شناس فرهنگی بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد؟

روان­شناس بین فرهنگی

این دسته از روان‌شناسان در محیط به تفاوت‌های افراد در آداب‌ورسوم و فرهنگ‌­های مختلف و تأثیر نقاط مشترک فرهنگی روی رفتار انسان‌ها می‌پردازد. این قشر از روان‌شناس در محیط اغلب نقاط مشترک یا تفاوت‌های بخش‌های مختلف رفتار افراد در میان فرهنگ­‌های متفاوت را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این بخش از روان‌شناسی در محیط بیشتر به دنبال پیداکردن تفاوت‌های موجود در نحوه تربیت فردی و تربیت جمعی می‌باشد و به این موضوع اشاره می‌کند که تفاوت‌ها چه تأثیری در افراد بزرگسال می‌تواند ایجاد کند.

روان شناس ارشد

روان‌شناس رشد

این دسته از روان‌شناسی در محیط بیشتر به بررسی و تحقیق در زمینه رشد انسان در تمام طول عمر انسان می‌پردازد. برخی از این روان‌شناسان در مورد یک دوره‌ای خاص فعالیت می‌کنند به‌عنوان‌مثال دورة کودکی و یا اوایل دوره نوجوانی و …

بخش دیگری از فعالیت‌های این گروه از روان‌شناسان در مورد معاینات کودکان و افرادی می‌باشد که دارای معلولیت و یا اختلالات در رشد هستند می‌باشد و همچنین بررسی مشکلات مرتبط به بالارفتن سن افراد هم در فعالیت‌های این دسته از روان‌شناسان می‌باشد.

بخش دیگری از فعالیت‌های این دسته از کارشناسان در محیط متمرکز بودن روی رشد و بالابردن آگاهی درمورد مشکلات رشد است که در طول عمر ممکن است اتفاق بیفتد می‌باشد.

مورد دیگری که می‌توان به فعالیت‌های این دسته از روان‌شناسان اشاره کرد رسیدگی و کمک به افرادی می‌باشد که در زمینه رشد نیاز به کمک دارند می‌باشد.

روان‌شناس تربیتی

این گروه از روان­شناسان نحوة یادگیری و فرایند آموزش را مورد افراد مورد بررسی قرار می‌­دهند. این مورد شامل ارائة راهکار­های تدریس و آموزش می­‌شود. بعضی از روان­شناسان تربیتی درباره استعداد و اختلال در یادگیری تحقیق می­‌کنند.

روان‌شناسان تربیتی بیشتر تأثیرات و عللی اجتماعی، شناختی و عاطفی را روی مراحل یادگیری در افراد مورد بررسی قرار می‌دهند.

بعضی از متخصصان این رشته در مورد تشخیص و بررسی مشکلات بالقوه که در یادگیری کودکان اختلال ایجاد می‌کند، تخصص می‌گیرند و فقط هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این گروه از روان‌شناسان هم باتوجه‌به زمینة فعالیتی که دارند معمولاً از درآمدهای بالایی برخوردار هستند و دلیل تخصصی که در یک مورد بخصوص و کاربردی دارند بیشتر به‌عنوان متخصص در این حوزه از آنها یاد می‌شود.

انواع روان‌شناسی مهندسی

روان‌شناس مهندسی

این بخش از روان‌شناسان بیشتر در زمینه کشف و به‌دست‌آوردن راه‌های برای بالابردن توانایی‌های افراد از طریق توسعه تجهیزات و تکنولوژی در محیط فعالیت دارند

باتوجه‌به این­که بخش بیشتری از فعالیت‌های این گروه از روان‌شناسان در محیط مربوط به تحقیقات اولیه در زمینه شروع و یا تغییر در یک فرایند می‌باشد.

روان‌شناس مهندسی برای اینکه مشکلات واقعی را حل کند، تلاش می‌کند تا راه‌حل‌هایی را بدهد که در زندگی شخصی و روزمره انسان‌ها هم کاربرد داشته باشد.

یکی از وظایف روان­شناس مهندسی ارائه کردن یک مدل از تکنولوژی می‌باشد که در صنعت پزشکی کاربرد دارد و به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کند

این دسته از روان‌شناسان در محیط به طراحی و حل مشکلاتی که از طریق گوشی همراه، وسایل ارتباط‌جمعی و همچنین حمل‌ونقل و وسایل نقلیه به وجود آمده است هم می‌پردازند.

برای اطلاع از سایر موارد روانشناسی می توانید با بخش مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره روانشناسی راز ماندگار در ارتباط باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *