مزایای سربازی

بسیاری از مردان خدمت سربازی را عذاب دانسته و به هر نحوی می خواهند از آن فرار کنند. این واکنش به دلیل برخی محدودیت هایی است که به سبب خدمت وظیفه برای آنان ایجاد می شود. مواردی نظیر دوری از کار و شغل، عدم امکان تحصیل همزمان، دوری از خانواده و محل سکونت و… . اما برخی از مزایای سربازی وجود دارد که به صورت آشکار و ناآشکار شامل حال مشمولان می شود.

مزایای سربازی

این مزایای سربازی، بیرون از خدمت چندان قابل مشاهده نبوده و شاید در مقابل بدی های آن ناچیز باشد اما در آماده سازی و راحتی دوره ضرورت، می تواند اثرگذاری مفیدی داشته باشد. سازمان وظیفه عمومی ناجا هر ساله با وضع قوانین جدید سعی بر افزایش کیفیت دوره سربازی دارد و طرح هایی نظیر مهارت آموزی برای افزایش جذابیت این دوره می باشد.

در این مقاله می خواهیم به بررسی مزایای سربازی بپردازیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی در زمینه های معافیت، کسری، اعزام به خدمت و سایر موارد مربوط به قبل، حین و بعد از خدمت، می توانید با مشاورین راز ماندگار در تماس باشید. ما را تا پایان مقاله همراهی نمایید.

تصور حاکم بر جامعه از سربازی

بنا بر سختی ها و شرایطی که شانه سربازان سنگینی می کند اغلب به روش های مختلف سعی بر دوری از آن می شود. به عنوان مثال فردی که در مسافتی دور از محل سکونت خود به خدمت پرداخته از دشواری مسیر، کمبود حقوق و دلتنگی سخن می گوید.
تصوری که از خدمت وجود دارد بر مزایای سربازی می چربد. این تصورات اغلب حس خوبی به فرد مشمول نمی دهد. دوره ای که فقط اتلاف وقت بوده و یادگیری خاص در آن صورت نمی پذیرد و سراسر سختی است.

در سال های قبل خدمت سربازی را دوره ای برای مرد شدن می دانستند که این معنا در جهان امروزی کمی ارزش خود را از دست داده است.

مزایای سربازی چیست؟!

از جمله مزایای سربازی که در داخل خدمت شامل حال مشمولان می شود مواردی است که در ذیل بدان اشاره شده است.

  • مورد 1
    از اولین مزایای سربازی می توان به افزایش تجربه و فراگیری اطلاعات جدید اشاره نمود. جدای از هر رشته و شغلی که داشته اید، در خدمت سربازی در بخش خاصی به خدمت می پردازید و تجارب جدیدی کسب می کنید. برخی از سربازان با کامپیوتر و نحوه کار با آن را فرا می گیرند. برخی نامه نگاری و نحوه آن را فرا گرفته و عده ای دیگر با برنامه های word، excel، powerpoint و… آشنا می شوند. عده ای در امور اداری، تکنسین داروخانه، حراست و… مهارت می یابند.
  • مورد 2
    از دیگر مزایای سربازی می توان به کسب تجربه در زمینه رشته خود اشاره کرد. تا جایی که از دوران خدمت خود به یاد دارم، سعی بر اجرای قانون استفاده در بخش مرتبط با مدرک شخص بود. یکی از مزایای سربازی که سبب حضور شخص در محیط مربوط به رشته خود می شود. به عنوان مثال افرادی با رشته های مهندسی و مکانیک در بخش اورهال بوده یا رشته های حقوق، حسابداری و… در بخش هایی نظیر بازرسی، حقوقی و… به انجام وظیفه مشغول بودند. رشته خود من روانشناسی و در بخش دایره بهداشت روان درمانگاه مشغول خدمت سربازی بودم.

مزایای سربازی چیست؟

  • مورد 3
    سومین مزایای سربازی خدمات درمانی رایگان می باشد. البته کاملا منطقی است که به دلیل انجام وظیفه برای کشور، آسیب هایی که در این مسیر به وقوع می پیوندد نیز کاملا رایگان باشد. از کشیدن دندان و تهیه انواع داروهای موجود از داروخانه یگان گرفته تا فیزیوتراپی و عمل های جراحی، همگی با دفترچه خدمات درمانی ویژه سربازان ممکن است. البته موارد مربوط به زیبایی را بایستی فاکتور گرفت.
  • مورد 4
    از جمله دیگر مزایای سربازی می توان به آشنایی با افراد مختلفی است که حتی بعد از گذشت سال ها از خدمت سربازی، در زمره بهترین دوستان مان قرار می گیرند. در این دوره به دلیل شرایط یکسان مشمولان فرآیند دوستی و رفاقت به سرعت به سمت صمیمیت رفته و ادامه دار نیز می شود. برخی از این دوستی ها بعدها کمک های زیادی در زمینه کاری و… می نماید.
  • مورد 5
    در پنجمین مزایای سربازی، قابل درک است که حجم زیادی از وقت روزانه و در بعضی بخش ها نظیر پاسداری کل روز درگیر خدمت می شود. اما در اغلب یگان های داخل شهری و غیر مرزی به دلیل زمان مناسب سربازی که حداکثر تا 3 یا 4 می باشد، امکان طی نمودن دوره های مختلف درسی، شغلی و… وجود دارد. این مورد از مزایای سربازی بسیار مهم بوده و در جبران تصور اتلاف وقت اثری حائز اهمیت دارد.
    در واقع می توان گفت که برخی از مشمولان با توجه به آشناییت با افراد جدید و توصیه هایشان، مسیر زندگی را عوض شده می بینند. و به یادگیری امور فنی مثل تعمیرات موبایل، مکانیکی، دوره ها و کارگاه های مرتبط رشته و… می پردازند تا توانایی و مهارت لازم به دست آورند و اثرات منفی این دوره را به حداقل برسانند.
  • مورد 6
    واقعیت امر این است عده ای به دلیل فاصله گرفتن از شغل و تحصیل بسیار از سربازی شاکی می باشند. اما برخی به دلیل فشار روانی شغل مناسب و… که قبل از خدمت توسط اطرافیان یا خود وارد می شود، این دوره فرصتی برای فکر به آنان می دهد. این مورد از مزایای سربازی اشاره به این دارد که به علت سرباز بودن محیط و اطرافیان انتظار زیادی از شما ندارند و با این آرامش فکری شما می توانید بهتر برای آینده و برنامه آن تصمیم گیری کنید.
    سعی کنید که این مورد از مزایای سربازی سبب بی تفاوتی و اهمال کاری در شما نشود و از این عدم وجود فشار روانی محیطی نهایت استفاده را ببرید.

نکته: شرایط و مزایای سربازی برای هر مشمولی بسته به یگان خدمتی می تواند متفاوت باشد.

نکته: شرایط افرادی که در اوج مشکلاتی نظیر بیماری اطرافیان یا خود، مسائل مالی و… مجبور به خدمت سربازی هستند قابل درک است و می توان از شرایط تمدید تاریخ اعزام یا در صورت غیبت، توجیه غیبت بهره برد.

در این مقاله به بررسی مزایای سربازی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *