در سال های اخیر از روش های مختلفی در جهت ترک اعتیاد بیماران بهره برده شده است و وسایل گوناگونی در این مسیر تولید شده اند. سیگارهای الکترونیکی یا ویپ یکی از این محصولات هستند که به جهت جایگزینی برای سیگارهای واقعی ساخته شده و استقبال زیادی بخصوص در کشورهای اروپایی از آن صورت گرفت. در سیگارهای الکترونیکی استعمال دخانیات شبیه سازی شده است.

در این دستگاه ها سعی بر این بوده است که شما تمامی مواردی را که با سیگار واقعی تجربه نموده اید از قبیل بو، مزه و دود، را نیز داشته باشید. در سیگارهای الکترونیکی مضرات سیگار واقعی از بین رفته یا کاهش پیدا نموده است.

در این مقاله قصد بررسی سیگارهای الکترونیکی یا ویپ را خواهیم داشت. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی؟!

ویپ دستگاهی است که با باتری عمل می کند و دودهایی که از آن حاصل می شود شبیه به بخار آب هستند که برخی از آنان دارای نیکوتین و چندین مواد شیمیایی دیگرند. طریق ورود و خروج دود حاصل از این دستگاه مثل سیگار بوده و ابتدا به ریه و از آنجا به خون منتقل می شود.

درون این دستگاه های مایعی قرار دارد که معمولا دارای پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی، اسانس های مختلف و نیکوتین هستند.

وظیفه پروپیلن گلیکول ایجاد همان حس سیگار واقعی است که در شبیه سازی شرایط نقش بسزایی دارد. هرچه غلظت گلیسیرین گیاهی افزایش یابد، میزان بخار تولید شده نیز افزایش می یابد. و در نهایت با توجه به سلیقه شخص اسانس های مختلفی به آن افزوده می شود.

برخی از سیگارهای الکترونیکی دارای نیکوتین نیز هستند. طبق نتایج استفاده از این دستگاه ها برای ترک سیگار مناسب اما در بلندمدت دارای عوارض نامناسب هستند.

 

عوارض سیگار الکترونیکی

عوارض سیگار الکترونیکی

برخی از مصرف کنندگان ویپ تمایلی به استفاده از نوع ساده و بدون نیکوتین آن ندارند. در سیگارهای الکترونیکی نیکوتین استفاده شده در این مایع سمی و تقریبا 20 برابر سیگار معمولی است! بایستی از تماس این مایع با چشم جلوگیری و در صورت تماس با پوست یا بلعیدن آن سبب قرمزی پوست، تهوع، استفراغ و سرگیجه و سردرد را با خود به همراه دارد.

نکته: اثرات دود حاصل از سیگارهای الکترونیکی کاملا بر روی کودکان اثرات منفی داشته و باید از استعمال در حضور آنان خودداری شود.

در صورتی که فرد میزان زیادی از نیکوتین را مصرف نماید احتمال تشنج و صرع افزایش می یابد. چنانچه در تحقیقات مشخص شده است که جوانان بعد از استفاده از سیگارهای الکترونیکی بیشتر دچار این حملات شده اند.

نکته: در صورتی که ویپ تحت فشار و گرما قرار گیرد احتمال منفجر شدن آن بسیار می باشد.

ازجمله عوارض سیگارهای الکرونیکی:

  • تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • سرفه
  • خشکی گلو
  • خشکی دهان
  • خشکی چشم
  • کاهش حجم تنفسی

که این عوارض تا حدود زیادی با کنار گذاشتن ویپ از بین می روند. البته همانطور که در بالا اشاره شد، دود یا بخار حاصل از سیگارهای الکترونیگی دارای ذرات بسیار ریزیند که توانایی نفوذ به بافت های ریه را دارند. در نتیجه این نفوذ و ماندگاری این ذرات امکان بروز التهابات و عفونت های ریوی افزایش می یابد.

 

باورهای اشتباه درمورد سیگارهای الکترونیکی

باورهای اشتباه در رابطه با سیگارهای الکترونیکی

لازم است بدانید که یکی از سوق دهندگان به سمت اعتیاد و وابستگی، باورهای غلط و اشتباه است. در ادامه برخی از این باورهای غلط را در رابطه با سیگارهای الکترونیکی مورد بررسی قرار می دهیم.

کمک کننده ترک سیگار

بررسی ها نشان دهنده تاثیر مثبت ویپ در ترک سیگار است اما سازمان غذا و داروی آمریکا این موضوع را تایید نمی کند. زیرا بسیاری از افرادی که توانسته بودند با سیگارهای الکترونیکی سیگار خود را ترک کنند، پس از آن به کشیدن ویپ ادامه داده بودند. در واقع اکنون همان نیکوتین از طریق مختلف با میزان نامشخص وارد بدن می شد.
اگر موضوع را به طور معکوس بنگریم مشاهده خواهیم کرد که برخی از ابتدا به این وسیله الکترونیکی روی می آورند. این عامل زمینه ای برای گرایش به دخانیات و درجات بعد می شود.

ویپ امن تر از سیگار

درست است که سیگار دارای موادهای شیمیایی مختلفی نظیر فلزهای سمی و سرطان زا است، اما برخی از این مواد در درصدهای پایین در ویپ نیز وجود دارند. البته افزون بر آن این وسیله دارای استون است که حلال ویپ می باشد. این ماده پوست و چشم مصرف کننده را تحریک و به مرور موجب سرطان می گردد.

بخار آب مضر نیست!

لازم است بدانید که واژه بخار در این مورد فقط به کار می رود و به لحاظ علمی صحیح نمی باشد. زیرا این دود بخار آب نیست بلکه مه آئروسل است که دارای ذرات ریز قابل نفوز به بافت ریه می باشد.

ترک ویپ کاری ندارد

به دلیل حجم زیاد نیکوتین ورودی به مغز، شرایط برای ترک سیگارهای الکترونیکی دشوار می شود. زیرا نیکوتین بر روی گیرنده های مغزی تاثیر گذاشته و انتظار نیکوتین زیادی دارند. تصور غلط اینکه این مصرف فوایدی برای او دارد در مقاومت به درمان تاثیر زیادی دارد.

نکته: اصطلاح پوکه در سیگارهای الکترونیکی وجود داشته و به بخشی از ویپ گفته می شود. طبق بررسی ها مصرف هر یک پوکه برابر با مصرف 25 سیگار می باشد.

متخصصان در اظهار نظر نسبت به این محصول در 2 دسته قرار می گیرند:

دسته اول گروهی هستند که خواستار خروج سیگارهای الکترونیکی از طبقه بندی دخانیات در سازمان بهداشت جهانی می باشند. زیرا باور به مفید بودن این محصول جهت بهبود دخانیات و سلامت آن ها دارند.

اما دسته دوم برخلاف دسته اول هستند. آنان ویپ را زمینه ساز گرایش شخص به سیگار و موادهای دیگر می دانند. و ویپ را فقط جایگزینی برای سیگار واقعی می دانند.

در این مقاله به بررسی سیگارهای الکترونیکی یا ویپ پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال و یا مشکل می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *