ماده مخدر فنتانیل

مورفین یکی از مشتقات تریاک است و جزء پرکاربردترین موادهای طبیعی در صنعت داروسازی و پزشکی می باشد. ماده مخدر فنتانیل بنابه ترکیباتی که دارد 80 برابر قوی تر از هروئین و 100 برابر قوی تر از مورفین است. این ماده مخدر خطرناک از قدرت ترسناک و غیر قابل کنترلی برخوردار می باشد.

جالب است بدانید که طبق برخی آمارها سالانه نزدیک به 800 تن مواد مخدر در کشور کشف می شود. که اگر بر تعداد روز تقسیم گردد عدد عجیب 2.2 تن روزانه را نشان می دهد.

در این بین تریاک دارای بیشترین سهم از مواد کشفی یعنی 50% می باشد. در بین مواد کشف شده هرازگاهی موادهایی جدیدی به چشم می خورند که شاید تا کنون حتی اسمی از آن ها نشنیده باشیم. یکی از ماده مخدر خطرناک فنتانیل است.

در این مقاله قصد پرداختن به فنتانیل را داریم تا اثرات آن و برخی ویژگی های دیگرش را مورد بررسی و شناخت قرار دهیم. در صورت وجود هرگونه سوال در این رابطه، تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

فنتانیل چیست

ماده مخدر فنتانیل چیست؟

ماده مخدری غیر طبیعی که برخلاف مورفین، تریاک و هروئین در محیط آزمایشگاهی تولید می شود. این ماده توسط پل جانسن بلژیکی در دهه 1960 میلادی کشف و  به عنوان داروی هوشبری و ضد درد مورد استفاده قرار گرفت.

فنتانیل در علم پزشکی و داروسازی کاربردهای فراوانی دارد اما اخیرا با تغییراتی به بازار مصرف کنندگان موادهای مخدر وارد شده است. جالب است بدانید که از این ماده مخدر حتی در موارد اعدام نیز استفاده می شده است که به تاریخ نه چندان دور یعنی 2018 مربوط می باشد.

نکته: اخیرا از این ماده برای کاهش دردهای شدید سرطانی بهره برده می شود.

مکانیسم اثر فنتانیل چگونه است؟

بایستی بدانید که سرعت این ماده مخدر بسیار سریع بوده و خود را به گیرنده های مورفینی مغز می رساند. این دارو یا ماده مخدر به صورت پیش دارو وارد بدن شده و حداکثر 15-5 دقیقه غلظت و طی نیم ساعت اثرات آن فعال و حاصل می گردد.

در روش تزریق وریدی این ماده به سرعت جذب شده و به دلیل انتشار مجدد از عمر اثر کمتری برخوردار است. فنتانیل در کبد متابولیزه و از طریق ادرار نیز دفع می شود.

 

اشکال متفاوت مصرفی فنتانیل

اشکال متفاوت مصرفی فنتانیل چیست؟

شکل های مختلفی از این ماده در موارد مختلف به کار برده می شوند. در ذیل به برخی از این اشکال داروئی اشاره شده است:

  1. به صورت محلول اسپری
  2. قرص زیر زبانی
  3. قرص باکال که بین گونه و لثه شخص قرار می گیرد تا در نهایت حل گردد.
  4. از نوع برچسب که بر روی پوست قرار می گیرد.

مورد 4 جزء رایج ترین موارد تولیدی و مصرفی می باشد. اما شکل خیابانی آن برای مصرف به صورت پودر جامد است که برای اثر چند برابری با هروئین یا کوکائین به کار برده می شود و احتمال بیهوشی و اوردوز را فزونی می بخشد.

از جمله نام هایی که برای این ماده مخدر در نظر گرفته شده شهر چین، آپاچی، دختر چین است.

علائم مصرف

فنتانیل در دسته موادهای مخدر و در کنار موادهایی از قبیل متادون، ترامادول، مورفین و کدئین قرار می گیرد. مصرف موارد غیرمجاز آن و تهیه از بازار سیاه می تواند صدماتی از قبیل مرگ و اوردوز را برای شخص متحمل شود. از جمله علائم مصرف این ماده می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. نشئگی
  2. نوسانات رفتاری
  3. نوسانات خلقی
  4. عدم هماهنگی حرکتی
  5. توهم
  6. کاهش ضربان قلب
  7. کاهش میزان تنفس
  8. ایجاد توقف های تنفسی و مرگ
  9. اضطراب
  10. افسردگی
  11. نوسانات خواب
  12. نوسانات اشتها

در مواردی که بیمار مصارف زیادی دارد مصرف کننده به خواب می رود و علاوه بر ضعیف شدن تنفس، ضربان نیز تضعیف و حتی حس نمی شود. در این وضعیت ظاهر فرد رو به کبودی می رود.

 

عوارض مصرف فنتانیل

عوارض مصرف ماده مخدر فنتانیل

لازم به ذکر است که این ماده در نوع دارویی خود فقط توسط پزشک تجویز می شود و در سایر موارد مصرفی به وضوح می توان وابستگی و اعتیاد شخص را مشاهده کرد. از جمله عوارضی که اعتیاد به فنتانیل با خود در پی دارد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. گیجی
  2. خشکی دهان
  3. ایجاد مشکلات گوارشی
  4. حساسیت های پوستی
  5. ضعف بدنی
  6. ابتلا به اختلالات روانی مثل پارانوئید
  7. کاهش وزن شدید
  8. خواب آلودگی شدید

ترک و درمان

همانگونه که در ابتدا ذکر گردید این ماده به ترتیب 100 و 80 برابر قوی تر از مورفین و هروئین می باشد. حتی برخی از ترکیبات آن مثل کارفنتانیل هزار برابر نیز قدرت دارند.

لذا در فرآیند درمان و بهبودی بیمار بایستی از اراده و انگیزه کافی برخوردار باشد. از جمله علائمی که شخص مصرف کننده در زمان ترک تجربه می کند:

  1. احساس بدن درد شدید
  2. احساس سرما و لرزش بدن
  3. کمبود خواب
  4. و اضطراب و بی قراری شدید می باشد.

طبق آمار اعلامی در سال 2016 18 هزار نفر در آمریکا توسط این ماده به کام مرگ کشیده شده اند. مقدار 250 میکروگرم از فنتانیل برای اوردوز و مرگ کافی می باشد.

در فرآیند درمان این بیماران خانواده و اطرافیان دارای نقشی مهم هستند و برنامه خاصی برای آنان ترتیب داده می شود. در موارد سم زدایی از داروی نالتروکسان برای جدا نمودن سموم حاصل از این ماده مخدر از گیرنده های مغزی بهره برده می شود.

نکته: این ماده قابلیت جذب از طریق پوست را نیز داراست لذا رعایت حدود تماس با آن الزامی است.

در این مقاله به بررسی ماده فنتانیل پرداختیم. این ماده مصارف داروئی نیز دارد. در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاوران راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *