مصرف علف در نوجوانان

همه مردم پس از تولد ساختار بدنی ضعیفی دارند. که این ساختار بدنی به مرور زمان به تکامل لازم می رسد. حال برخی از موارد رشد سریعتر و بعضی دیگر به مرور به نهایت خود می رسند.به همین دلیل در این ایام که ممکن است تا سنین نوجوانی ادامه یابد، بایستی مراقب بود و نسبت به رفتارهای خطرناک مثل مصرف گراس یا علف به خصوص در نوجوانان آگاه بود.

بخش مغزی هر انسان قسمتی است که در مراحل مختلف به تکامل و رشد می رسد. استفاده از موادهای شیمیایی و غذایی نامناسب، بازی های ویدیوئی مداوم و… کاملا این عضو مهم از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا جلوگیری از افراط و اهمیت دادن به آن حائز اهمیت است.

برخی از افراد در سطح جهان به از همان سنین ابتدایی به رفتارهای ناهنجار گرایش پیدا می کنند. این گرایش می تواند به دلیل محیط دوستان، دسترسی آسان به موادی مثل علف، مشکلات خانوادگی و… باشد.

در این مقاله قصد بررسی این هدف و سوال را داریم که آیا مصرف علف در سنین نوجوانی، که نوعی از انواع مواد مخدر است، موجب افزایش احتمال وقوع افسردگی و اقدام به خودکشی در سنین بزرگسالی می شود؟
در صورت وجود سوال با راز ماندگار در این مقاله جالب همراه باشید.

 

علف چیست

علف چیست؟

علف، برگ و گل خشک شده گیاه شاهدانه می باشد. از اسامی دیگر این ماده مخدر می توان به ماری جوانا، گراس و وید Weed)) اشاره نمود. در برخی از کشورها مصرف این ماده مخدر برحسب قوانین خاصی کنترل می شود.

اما در اکثر ملت ها غیرقانونی شناخته شده و در صورت مشاهده، مصرف کنندگان مورد برخورد قانونی قرار می گیرند. از گیاه شاهدانه ماده مخدرهای مختلف دیگری نظیر حشیش نیز به دست می آیند.

علف جزء پرطرفدارترین ماده های مخدر محبوب در میان نوجوانان و جوانان به حساب می آید.

باور بر این است که این ماده اعتیاد زا نمی باشد در صورتی که مصرف زیاد و طولانی مدت این ماده مخدر می تواند وابستگی زیادی در بیمار ایجاد نماید. در مقاله ای جداگانه و به طور مفصل به علف و ماری جوانا پرداخته ایم. جهت مطالعه می توانید به آن مقاله مراجعه نمایید.

مقاله ای در رابطه با اثر علف یا ماری جوانا بر روی نوجوان

طبق مقاله ای که در سال 2019 منتشر شده، تحقیقاتی بر روی این سوال که آیا مصرف علف در سنین نوجوانی می تواند سبب افسردگی، اضطراب و اقدام به خودکشی در بزرگسالی گردد، صورت پذیرفت.

در این بررسی تمامی مقالات Medline ،Embase ،Cinahl وPsycinfo تا سال 2017 مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه طولی و آینده نگر، نوجوانان زیر 18سال مورد پژوهش قرار گرفته و از نظر پیشرفت افسردگی و موارد دیگر تحت کنترل به وسیله ابزارهای اندازه گیری بوده اند. بازه بزرگسالی مورد بررسی 18-32 سالگی را شامل می شد.

معیارهای افسردگی، اضطراب و خودکشی با کمک کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انتخاب شده و برحسب آن مورد ارزیابی قرار گرفتند. آنچه در مقالات مورد بررسی قرار گرفته بود این چنین است:

علف یا ماری جوانا از پرمصرف ترین موادهای جهان هستند که طبق بررسی های آماری در سطح آمریکا، تعداد مصرف کنندگان این ماده مخدر در یک سال، دو برابر شده بود.

طبق بررسی های بین 2011-1991 شیوع مصرف شاهدانه زیاد بوده و در آمریکا حدود 20.9% از نوجوانان به مصرف علف در ماه گذشته اذعان کرده بودند. که همین آمار در کانادا 20.6% بوده و سنین 19-15 سال را شامل می شد.

در دوران دبیرستان در آمریکا حدود 7% از نواجوانان تقریبا هر روز یا نزدیک به آن به مصرف می پرداختند.

این آمار در کشورهای استرالیا، فرانسه، مجارستان، انگلیس نیز مورد بررسی قرار گرفت. و پیشرفت از خود نشان می داد.

عوارض مصرف علف

عوارض مصرف علف در نوجوانان

در این بررسی ها عوارضی از قبیل افت تحصیلی، وابستگی به مواد، ترک تحصیل، شروع علائم روان پریشی مشاهده شد. جالب است بدانید که میزان و شدت تصادفات در میان این گروه از افراد به دفعات بیشتر از گروه های دیگر بوده است.

در گروهی از نوجوانان که مبتلا به مصرف طولانی مدت علف یا حشیش بوده اند، در بزرگسالی مشکلاتی در باروری و بارداری به وجود آمد و احتمال بروز مسائل تنفسی افزایش یافت.

در کل بهداشت جهانی توجه ویژه ای بر این اثرات نداشته است. چنان که این اثرات در زنان قوی تر دیده شده و حتی بعد از ترک مواد مخدر نیز ابعاد روانی درگیر مثل افسردگی ادامه داشته اند.

این بررسی ها در حیوانات آزمایشگاهی نیز مورد تحقیق قرار گرفته اند که تایید کننده اثرات بر روی انسان ها بوده اند.

 

اثر مصرف علف در نوجوانان

علت تاثیر مصرف علف در نوجوانان

مغز فرد نوجوان چه پسر و چه دختر، در سنین نوجوانی در حال تکامل بوده و به رشد کاملی نرسیده است. مصرف داروهای توهم زا و علف در این زمان، شرایطی را مهیا می کند که مواد سمی موجود در این مواد به رشد مغز خللی وارد می کنند.

این اختلال می تواند رشد فیزیولوژیک و عصبی مغزی، بخصوص نواحی قشر پیشانی و سیستم لیمبیک را تحت تاثیر و نوساناتی قرار دهد.

نتیجه

طبق این بررسی که بر روی 23317 نفر انجام پذیرفت. مشخص شد که خطر ابتلا به افسردگی در بزرگسالی، برای کسانی که در نوجوانی یعنی زیر 18 سال به مصرف علف پرداخته اند، 37% بیشتر از کسانی بود که علف استعمال نکرده بودند.

این مورد در احتمال داشتن افکارخودکشی درصد قابل ملاحظه 50% را نشان داد. و میزان خودکشی در گروه مصرف کننده نسبت به سالم، 4 برابر بود.

در این مسیر حتما موارد مداخله کننده ای وجود دارند که ممکن است در نظر نگرفته شده باشد. یکی از این موارد دلیل گرایش به مصرف در زیر 18 سال است که در ابتدای متن اشاره شد.

برطرف نمودن این موارد و آگاهی بیشتر والدین می تواند در کاهش این آمار موثر باشد. همچنین داشتن برنامه ریزی خاص و ویژه توسط سازمان بهداشت جهانی می تواند میزان مصرف کنندگان زیر 18 سال را تا حد زیادی کاهش دهد. قوانین هر کشور در رابطه با این موضوع نیز تصحیح شوند.

در این مقاله به بررسی مصرف علف در نوجوانی و تاثیرات آن بر بزرگسالی پرداختیم. در صورت وجود هر گونه مشکل و نگرانی از وضعیت موجود، می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *