رشته عکاسی

افراد بنابه رشته تحصیلی، شخصیت خاصی به خود می گیرند. به عنوان مثال کسی که مدیریت خوانده، در امور خود اغلب دارای استراتژی بوده و روحیه فرماندهی و برنامه ریزی خاصی دارد. یا کسی که در رشته هنر مثل رشته عکاسی به تحصیل پرداخته، دارای روحیاتی خلاق و کنجکاو می باشد.

دانش آموزان می توانند بر اساس شخصیتی که دارند به دلیل تنوع بالای رشته های دانشگاهی، در زمینه های مختلف به تحصیل بپردازند. از جمله گروه های انتخابی دانش آموز می تواند رشته های نظری انسانی، تجربی، ریاضی، هنر، زبان، فنی حرفه ای و کار و دانش باشد. که ارزیابی خود و نمرات معیار خوبی برای این انتخاب هستند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی رشته عکاسی بپردازیم. در صورت وجود هرگونه سوال تا پایان مقاله با راز ماندگار همراه باشید.

 

رشته عکاسی

آشنایی با رشته عکاسی

رشته عکاسی در زیرگروه یک هنر قرار دارد و جزء هنرهای تصویری دسته بندی می گردد. این رشته در دانشگاه های هنر به دانشجویان جهت تحصیل ارائه می شود و هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل ایجاد گردیده است.

عکاسی فرآیندی است طی آن عکاس با ثبت تصویر بر روی صفحه حساس به نور، به ثبت لحظات می پردازد. همانطور که می دانید همه اشیا قابل مشاهده از خود نوری ساطع می نمایند که این موضوع دلیل ثبت تصاویر است.

رشته عکاسی و حرفه ای که توسط عکاس آموخته می شود سیر متفاوتی را طی نموده است. در تاریخچه رشته عکاسی آمده که در ابتدا به عنوان یک علم در دنیا ظهور پیدا کرد و در شکل صنعت و با کمک همان گسترش یافت. بعد از سال های 1839 یعنی تولید کاغذ حساس و 1841 تولید پلاک های شیشه بود که عکاسی وارد دنیای هنر شد و بیش از پیش مورد علاقه قرار گرفت.

نکته: برخی معتقدند که این دست از رشته ها جنبه عملی و تجربی دارند و لزومی به ورود به دانشگاه نیست. البته اساتید دانشگاهی با این نظر موافق نمی باشند.

 

ویژگی های شخصیتی یک عکاس

ویژگی های شخصیتی یک عکاس

قدمت استفاده از تصاویر برای انتقال پیام به زمان های بسیار دور بر می گردد. از همان زمانی که انسان های نخستین در غارها به ثبت خاطرات و رویدادهای به وقوع پیوسته پرداختند، تصویر و عکس کار خود را آغاز نمودند. لذا دانش آموخته رشته عکاسی بایستی به خوبی نحوه ثبت تصاویر خاص و انتقال پیام را بداند.

دارا بودن نگاهی هنری و خلاق، آگاهی محیطی فراتر از افراد عادی و درک بهتر موقعیت اشیا برای یک عکاس مهم می باشد. غالب عکاسان دارای شخصیت هایی پر جنب و جوش هستند و خانه نشینی را تحمل نمی کنند. و لازمه این رشته کمین کردن برای تصاویر می باشد.البته در این میان افراد درونگرا نیز حاضرند که تصاویر خارق العاده ای از منظر دیدشان ثبت می شود. رشته عکاسی به روحیه بالا و کنجکاو نیاز دارد. به روز بودن و باز هم تاکید می شود داشتن خلاقیت در این هنر بسیار مهم است.

 

دروس تحصیلی دانشگاهی دانش آموختگان هنر

اگر به رشته عکاسی  علاقه دارید از همان دوران مدرسه دروس مربوط به آن را به خوبی فرا بگیرید. البته داشتن اطلاعات در زمینه های هنری مختلف می تواند مکمل عکاس باشد.

دروس تخصصی عکاسی شامل موارد ذیل است:

  • کارگاه عکاسی
  • طرح و رساله نهایی

دروس پایه عکاسی شامل موارد ذیل است:

  • کارگاه طراحی پایه
  • کارگاه عکاسی پایه
  • کارگاه عکاسی رنگی
  • آشنایی با رشته های هنری
  • آشنایی با هنر در تاریخ
  • مبانی هنرهای تجسمی
  • هندسه مناظر و مزایا
  • هنر و تمدن اسلامی
  • آشنایی با هنرهای سنتی ایران

دروس اصلی رشته عکاسی شامل موارد ذیل است:

  • کارگاه تخصصی عکس
  • فنون بازسازی عکس
  • شیمی عمومی
  • شیمی عکاسی
  • تجزیه و تحلیل و نقد عکاسی
  • فنون عرضه و نمایش عکس
  • نورپردازی
  • آشنایی با فیلم برداری
  • تاریخچه عکاسی و فیزیک و ابزار شناسی.

همانطور که واحدهای درسی مورد بررسی قرار گرفت متوجه شدید که دروسی مثل شیمی و فیزیک نیز در این گروه حاضر هستند. به همین دلیل داشتن اطلاعات نسبی و علاقه به این دو بحث می تواند سبب پیشرفت بیشتر شما شود. هرچند که عدم علاقه در این موارد در سیر پیشرفت شما اثر منفی نمی گذارد. در درسی مثل فیزیک و ابزارشناسی به بررسی نور و عدسی ها، که عاملی مهم در عکاسی است پرداخته می شود.

علاقمندان به رشته عکاسی هم می توانند از طریق رشته های نظری و هم از طریق هنرستان وارد این رشته شوند. در هر حال بایستی در کنکور هنر شرکت نمایید.

نکته: رشته عکاسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش نمی باشد و در کارشناسی ارشد در مجموعه هنرهای تصویری و طراحی قرار می گیرد. البته در موسسات خصوصی گرایش های نظیر عکاسی چهره، معماری و… در نظر گرفته می شود.

از جمله دروس مهم مقطع ارشد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. کارگاه عکاسی پایه
  2. تاریخ عکاسی
  3. عکاسی و هنر
  4. اصطلاح شناسی عکاسی

 

بازارکار رشته عکاسی

بازار کار رشته عکاسی

طبق بررسی ها عکاسان اغلب در چهار حیطه مطبوعات، انتشارات، تبلیغات و متفرقه مثل آتلیه به کار می پردازند. حوزه تبلیغات و مطبوعات روز به روز دستخوش پیشرفت های زیادی می گردد که اخیرا اهمیت عکس و عکاس در این حرفه بسیار به چشم آمده است. به یاد داشته باشید که برای کار در آتلیه نیازی به صرف وقت چندین ساله به رشته عکاسی ندارید زیرا به صورت عملی و تجربی نیز می توانید مهارت لازم را به دست آورید. مگر اینکه بخواهید در سطح وسیعی به این شغل بپردازید.

به دلیل کارهای متفاوتی که عکاسان انجام می دهند میزان دقیقی از حقوق آنان در دست نیست اما بازه درآمدی 3000000-1500000 مورد انتظار است.

فار التحصیلان رشته عکاسی در زمینه های زیر نیز می توانند مشغول شوند:

  1. ورود به سینما و تدوین و فیلمبرداری
  2. کار مستندسازی
  3. انجام امور تبلیغاتی شرکت های معتبر
  4. عکاس خبری
  5. عکاس سیاسی
  6. عکاس چهره

 

در این مقاله به بررسی کلی از رشته عکاسی پرداختیم. این رشته در حال حاضر همچنان جای پیشرفت داشته و به مرور به اهمیت آن پی برده می شود. در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره تحصیلی در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *