رشته داروسازی

رشته دکترای عمومی یا حرفه ای داروسازی Doctor of pharmacy (Pharm.D.) یک رشته از شاخه علوم پزشکی است که در صدد آموزش دانشجویانی می باشد که بتوانند نیازهای داروئی مردم، سازمان ها و کشور را برطرف سازند. لذا به دلیل ارتباط مستقیم با جان مردم، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در دانشگاه های صاحب امتیاز و اعتبار تدریس می شود.

این رشته در زیرگروه یک تجربی قرار دارد و نیازمند تلاش بسیاری برای ورود به آن هستید. از جمله رشته های پرطرفدار در کنار پزشکی و دندان پزشکی بوده و تراز خوبی برای قبولی و پذیرش لازم می باشد. این رشته با علم شیمی و فرمول های شیمیایی سر و کار زیادی دارد.

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری هدف خود را در ورود به این رشته قرار می دهند و دلیل آن را جدای از مسائل علاقه، می توان وجود بازارکار تضمین شده و خوب دانست. البته نباید از دروس سخت و دشوار آن چشم پوشی کنیم زیرا فقط ورود به رشته های دانشگاهی مهم نیست، بلکه ادامه تحصیل و فارغ التحصیل شدن نیز بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله به بررسی رشته داروسازی خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال با راز ماندگار همراه باشید.

تاریخچه داروسازی

تاریخچه داروسازی

داروسازی از اوایل قرن بیستم به عنوان یک رشته مستقل مطرح گردیده است. از زمان های بسیار قدیم بحث درمان آدمی وجود داشته و انسان هر لحظه در صدد سلامت جسمانی و روانی خود بوده است. در این میان پیشرفت علم شیمی و بیولوژی و ارتباط با سایر رشته های مرتبط، راه را برای رشته داروسازی هموارتر نموده است.

در زمان تمدن سومر یافته هایی مبنی بر وجود قرص یافت شده، در هندوستان استفاده از گیاهان داروئی رواج داشته، حتی در زمان های قدیم تر از این نیز استفاده از خواص گیاهان برای بهبود وضعیت کاربرد داشته است.

این رشته در سال 1313 به طور مجزا در دانشکده داروسازی مورد تدریس قرار گرفت و از رشته پزشکی جدا شد. و در سال های بعد به دلیل احساس نیاز و ضرورت وجود دارو و رشته داروسازی، دانشگاه های دیگری در شهرهای مشهد، تبریز، اهواز و اصفهان و سایر شهرها تاسیس شدند. برنامه رشته داروسازی در سال 1384 توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به تایید رسیده و از سال 1385 به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردیده است.

از جمله افراد مشهوری که در این زمینه به فعالیت پرداخته اند می توان به محمد بن زکریای رازی، البریونی و… اشاره نمود. همچنین اولین داروخانه در قرن 12 میلادی در ارپا کار خود را شروع کرد.

 

حوزه عمل داروسازی چیست؟

حیطه کار در داروسازی بسیار وسیع بوده و دارای رابطه با رشته پزشکی می باشد. در واقع کار این دو رشته مکمل هم می باشد. در رشته داروسازی به بررسی شیمی داروها، مکانیسم اثر، مصرف بالینی دارو و در حالت کلی به هدف کاهش عوامل بیماری زا می پردازیم.
داروسازها با بررسی آثار مواد و عناصر شیمیایی در برابر بیماری ها، در صدد تولید قرص، کپسول، شربت و… مفید هستند.

 

نقش دانش اموختگان داروسازی

نقش دانش آموختگان داروسازی در جامعه چیست؟

نقش دکتران داروساز را می توان در سه حیطه مورد بررسی قرار دارد:

  1. نقش خدماتی
  2. نقش مدیریتی
  3. نقش پژوهشی-آموزشی

نقش خدماتی خود به دو دسته اجرایی و مشاوره ای تقسیم می شود. که در بخش اجرایی به عنوان مسئول فنی بر امور نسخه پیچی و ارائه خدمات داروئی نظارت دارد و در بخش مشاوره ای به عنوان مشاور پزشکان و پرستاران در مصارف داروئی و بخش نظارتی مشغول می باشند.

در نقش مدیریتی دکتر داروساز مدیر سازمان یا موسسات تقسیم و تولید دارو می باشد و در کلیه امور مربوط به دارو و کارخانه ها و شبکه های بهداشتی نقش نظارتی دارند.

در بخش نقش پژوهشی-آموزشی دکتر داروساز به تحقیق در حیطه رفتار و الگوی دارو می پردازد و نوع بیماری های منطقه را متناسب با دارو مورد پژوهش قرار می دهد. و همچنین در امر توسعه واحدهای داروسازی نقش دارند.

رشته داروسازی مناسب چه شخصیت هایی است؟

یکی از لازمه های این رشته بعد از علاقه، داشتن حافظه خوب و روحیه یادگیری مناسب است. زیرا دکتران داروساز بایستی اطلاعات وسیعی درباره نام داروها، فرمول های شیمیایی هر دارو و مکانیسم عمل را در ذهن خود داشته باشند.

داشتن قدرت تحلیل برای بررسی فرمول داروها نیز از دیگر ویژگی های داروسازان می باشد. آن گروه از داوطلبان کنکور سراسری که به رشته های علوم پزشکی علاقمند هستند، در صورتی که شخصیت غالب درونگرا دارند و نمی توانند با دیگران و بیماران ارتباط خوبی برقرار کنند، می توانند وارد این رشته شوند. زیرا میزان تعامل داروساز با بیمار به نسبت سایر رشته های شاخه پزشکی کمتر است.

ضمن این موارد یک داروساز موفق در زمینه ها زیر به خوبی عمل می کند:

  1. داشتن قدرت ارزیابی و تصمیم گیری خوب
  2. داشتن روحیه مدیریتی مناسب
  3. همدلی با بیماران و ارائه راهنمایی خوب به پزشکان
  4. روحیه تربیت نیروهای جدید
  5. مطالعه روزانه و افزودن به دانش قبلی خود

 

بازارکار رشته داروسازی

بازارکار رشته داروسازی چگونه است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، وجود دارو برای سلامت جسم و روان مردم و بیماران لازم و ضروری می باشد. لذا تولید دارو و داروسازی امری پیوسته و دائمی است. همین امر وجود بازارکار مناسب برای این رشته را نشان می دهد. دکتران داروساز هم می توانند مسئول فنی باشند و هم کارخانه یا شرکت های داروسازی خود را داشته باشند و از درآمد بالایی برخوردار باشند.
میزان دقیقی از درآمد دکتران داروساز در دسترس نیست اما در مناسب بودن آن جای شکی نیست.

چطوری وارد رشته داروسازی بشم؟

داوطلب کنکور سراسری که هدف خود را بر قبولی و ورود به این رشته قرار داده است بایستی سخت تلاش نماید. زیرا رقیب های خوبی در این مسیر خواهد داشت. برای ورود به این رشته بایستی دروس تخصصی زیر را علاوه بر دروس عمومی به خوبی مطالعه کنید:

  1. زیست با ضریب 4
  2. شیمی با ضریب 3
  3. ریاضی با ضریب 3
  4. فیزیک با ضریب 2

داروسازی در زیرگروه دو رشته تجربی قرار دارد. طبق بررسی ها برای قبولی در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و سایر دانشگاه های معتبر، میانگین درصد دروس عمومی و اختصاصی بایستی بالای 70 باشد و برای قبولی در سطح کشور به 60-55 درصد تقلیل می یابد. و بعد از قبولی 6 سال به تحصیل پرداخته و تقریبا 210 واحد پاس می نمایند و مدرک دکترای داروسازی خود را دریافت می نمایند.

نکته: رشته داروسازی دارای گرایش های ذیل در دوره تخصصی می باشد:

  1. شیمی داروئی
  2. فارماکوگنوزی
  3. سم شناسی
  4. دارو شناسی
  5. فارماسیوتیکس
  6. داروسازی بالینی
  7. بیوتکنولوژی داروئی
  8. داروسازی هسته ای
  9. کنترل دارو
  10. نانو فناوری دارو
  11. اقتصاد و مدیریت دارو

در این مقاله به بررسی رشته داروسازی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با مشاورین راز ماندگار جهت مشاوره تحصیلی در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *