مخدر حشیش

به احتمال زیاد تا کنون اسم عجیب و غریبی که در سوال دوم آمده است را نشنیده اید. نام دیگر ماده مخدر حشیش، چرس می باشد. یکی از انواع موادهای مخدر موجود در بازارهای غیر قانونی، که دارای تاریخچه بلندی در این بازار است. این ماده مخدر مثل همه موادهای توهم زای دیگر اثرات خود را بر روی جسم و روان دارد.

ماده مخدر حشیش از نظر ساختاری شباهت زیادی به ماری جوانا دارد. هر دو این موادها از گیاه شاهدانه به دست می آیند اما با این تفاوت که چرس از انگم یعنی شیره گیاه و ماری جوانا از برگ و گل خشک شده شاهدانه تولید می گردد.

در واقع حالت گیاهی حشیش را ماری جوانا نیز می نامند. این ماده مخدر بیشتر در افغانستان، مراکش و پاراگوئه تولید می شود.

در مقالات متفاوت و حتی تخصصی به بررسی باورهای اشتباه راجبه اعتیاد پرداخته ایم. باورهایی مثل عدم اعتیاد آور بودن ماده مخدر حشیش نیز بر سر زبان ها می چرخد که مقدمات اعتیاد را فراهم می آورد. که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

در این مقاله می خواهیم به بررسی Hashish یا چرس بپردازیم. اگر تا کنون سوالی در رابطه با این ماده مخدر داشته اید که بدون پاسخ مانده، با مشاورین راز ماندگار همراه باشید.

 

حشیش چیست

ماده مخدر حشیش چیست؟

همانطور که گفته شد این ماده مخدر از گیاه شاهدانه به دست می آید. و رنگی شبیه به حنا دارد و قهوه ای و سبز رنگ می باشد. گیاه شاهدانه زمانی که به رشد کامل رسید و گل داد، که به طور تقریبی 3 ماه طول می کشد، برگ های گیاه رزین، دارای ماده ای به نام تتراهیدروکانابینول می شوند که سازنده این ماده مخدر می باشد.

تاثیر این ماده مخدر به دلیل تتراهیدروکانابینول یا همان تی اچ سی THC است که روان انگیز و توهم زای طبیعی بوده و میزان آن در بخش مختلف گیاه شاهدانه متغیر می باشد.

از جمله اسامی متفاوت آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. چرس
  2. بنگ آب
  3. شارا
  4. گانجا
  5. ماری جوانا
  6. دوغ وحدت
  7. تنب هندی
  8. بنگ
  9. پنیر
  10. سیگاری

در رابطه با بنگ ابن سینا گفته اند: از موادی می باشد که ذهن را مشوش کرده و فراموشی و دیوانگی در پی دارد.
علاوه بر این در نوشته های تاریخی مختلفی مثل سیاست نامه شارون و حسن صباح درباره اثرات و نحوه استفاده از حشیش صحبت شده است. که هدف دور کردن افراد از واقعیت، عدم داشتن اختیار و تضعیف روان ذکر می شود.

از پرمصرف ترین موادهای مخدر موجود در بازار که سنین نوجوان و جوان را درگیر خود می نماید. و طبق آمار اعلامی از سوی برخی سازمان ها مثل WHO سازمان بهداشت جهانی، قریب به 150 میلیون مبتلا به خود دارد.

در کشورها مختلفی از حشیش در موارد آشپزی، مناسک مذهبی و… بهره برده می شود. این ماده دارای موادهای شیمیای زیاد و قریب به 400 نوع می باشد. که معمول ترین شیوه مصرفی آن تدخینی یعنی دود کردن است. در این روش تا 30 دقیقه بعد از مصرف اثرات ظاهر و 4-2 ساعت باقی می ماند.

 

حشیش اعتیاد اور است

باور غلط: حشیش که اعتیاد آور نیست…

در اغلب موارد، اطلاعات نادرست زمینه گرفتار شدن به مشکلات را برای آدمی فراهم می نماید. داشتن اعتقاداتی افراطی و باورهایی نادرست می تواند مانع از تفکر خوب و اندیشه گردد.

افرادی که میل به مصرف دارند دچار باورهایی غلط نظیر با یک بار مصرف چیزی نمیشه یا فلان ماده مخدر اعتیاد آور نیست و…هستند.

در رابطه با چرس ممکن است که شخص از نظر جسمانی وابستگی کمی نسبت به مصرف پیدا نماید اما از نظر روحی و روانی وابستگی زیادی ایجاد می شود. لازم است بدانید شخص بیمار به این ماده مخدر در صورت تصمیم به ترک اعتیاد، همچنان علائم ترک را تجربه خواهد نمود. علائمی از قبیل:

  1. بی خوابی
  2. اضطراب و بی قراری
  3. کاهش اشتها
  4. نوسانات خلقی
  5. پرخاشگری
  6. بدن درد

تنها ممکن است درجات کمتری از این علائم را تجربه نماید.

چگونه بفهمیم کسی بنگ مصرف نموده است؟

شخصی که حشیش مصرف نموده است علائم زیر را از خود نشان می دهد. هرچند گاها مشاهده می شود که بیماران اذعان به هیچ گونه اثر خاصی می کنند.

  1. افزایش ضربان قلب
  2. افزایش میزان تنفس
  3. افزایش دمای بدن و تعرق زیاد
  4. ناهماهنگی حرکتی
  5. گیجی
  6. تهوع
  7. نوسانات احساسی و هیجانی
  8. شکاک بودن
  9. خستگی
  10. قرمزی چشم
  11. پرش افکار و صحبت

 

عوارض مصرف حشیش

عوارض مصرف ماده مخدر حشیش

موادهای مخدر مختلف اثرات تقریبا یکسانی از خود بروز می دهند تنها با این تفاوت که متناسب با حجم و نحوه مصرف یعنی تزریق، استنشاقی، تدخینی و… این نوسانات فرق می کند. از جمله عوارض مصرف حشیش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. مختل شدن زندگی زناشویی و جنسی
  2. مختل شدن بعد شناختی یعنی تفکر و توجه
  3. مختل شدن حافظه و فراموشی
  4. مختل شدن حواس های پنج گانه
  5. مختل شدن سیستم خواب

مبتلایانی که دوره های متوالی در حال مصرف موادهای مخدر مختلف هستند، عوارضی شدیدتر از عوارض دوره های ابتدایی را تجربه می کنند. این عوارض در مصرف حشیش در ذیل ذکر شده است:

  1. ضعف سیستم ایمنی بدن
  2. افزایش احتمال ابتلا به سرطان
  3. تحلیل بافت مغز
  4. ابتلا به اختلال های شخصیت
  5. آسیب های ژنتیکی به اعضای دیگر خانواده
  6. تشنج
  7. مختل شدن زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی
  8. تاثیر بر روی باروری

و عوارضی دیگر که می تواند بنا به شخصیت و محیط زندگی بیمار، ایجاد گردد.

ترک ماده مخدر حشیش ممکن است؟

در صورت تصمیم بیمار به ترک مصرف حشیش، علائم ترک بعد از 3-1 روز از آخرین مصرف ظاهر می شوند. در هفته ابتدایی بیمار شرایط دشواری را متحمل می گردد که در هفته دوم و پایانی شدت این علائم کاهش می یابد. ولی بیمار بایستی بداند که بعد روانی این ماده مخدر بسیار دشوارتر بوده و نیاز به اراده و عزم قوی دارد.
در این میان فرد ممکن است با حالات روانی مختلفی نظیر افسردگی، اضطراب و… روبرو شود.

نکته: از ترک اعتیاد ناگهانی و بدون برنامه جلوگیری کنید زیرا علاوه بر احتمال شکست بالا، بدن دستخوش تغییرات شدید می گردد.

در این مقاله به بررسی ماده مخدر حشیش یا چرس پرداختیم. در صورتی که تا پایان مقاله پاسخی برای سوالات خود نیافته اید، می توانید جهت مشاوره اعتیاد با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *