رشته مدیریت بازرگانی

از زمان های قدیم انواع داد و ستد در میان مردم رواج داشته است و افراد برای برطرف نمودن نیازهای اولیه خود بایستی تا حدودی از شرایط و قوانین آن مطلع باشند. امروزه نیز با پیشرفت سطوح زندگی مردم، داد و ستد و تجارت هایی بزرگ در سطح بین الملل و کشور صورت می پذیرد. یکی از رشته های تحصیلی که به طور مستقیم با چنین مسائلی در ارتباط است رشته مدیریت بازرگانی می باشد.

در نقطه مقابل، از مهم ترین پایه های اقتصاد دنیا امور بازرگانی و تجارت است. کشور و شرکت های دنیای امروزی با عقد قراردادهای تجاری مواد و مصالح مورد نیاز خود را در جهت پیشبرد اهداف مهیا می نمایند. بازاریابی، کارآفرینی و سایر موارد از جمله الزامات جهان امروزی هستند.

در این مقاله قصد پرداختن به پرطرفدارترین رشته مدیریت یعنی مدیریت بازرگانی را خواهیم داشت. چنان چه این رشته جزء اهداف تحصیلی تان بوده و سوالاتی در این مورد ذهنتان را درگیر نموده است، با ما همراه باشید.

 

مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی و آشنایی با آن

این رشته به دنبال ایجاد نگرشی جامع و تخصصی در زمینه امور بازرگانی در دانشجویان است. همانطور که در بالا اشاره شد اکثریت مردم بنابه نیاز زندگی، با تجارت آشناییت نسبی دارند. مدیریت بازرگانی از رشته و علم های جدید در جهان است که توسط تیلور پایه گذاری شد اما از دانشگاه های فرانسه به تحصیل ورود و شروع به تدریس گشت.
در سال 1333 طی قراردادی بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشکده حقوق شروع به تدریس شد. و بعدها به دانشکده مدیریت منتقل شد.

نکته: در این رشته به شما توانایی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده بهینه از امکانات یاد داده می شود.

اهدافی که در این رشته دنبال می شوند:

  1. افزایش مهارت و توانایی افراد در زمینه مدیریت(تصمیم گیری، تحلیل آمار، امکانات و…)
  2. آشنایی با شرکت ها و سازمان های بازرگانی

 

وظایف فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی

وظایف فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی

این رشته نیز همانند رشته های دیگر وظایفی را بر عهده افراد می گذارد که به برخی در ذیل اشاره شده است.

امور نظارتی:

  1. نظارت بر پیشرفت برنامه های راهبردی
  2. نظارت بر قراردادهای مربوط
  3. نظارت بر خرید و فروش های شرکت

استراتژی

  1. انجام مطالعات بازاریابی و تحلیل بازار
  2. انجام تحلیل های آماری جهت سنجش بازار هدف
  3. مدیریت منابع مالی شرکت در راستای اهداف آن
  4. مدیریت منابع انسانی و به کارگیری نیروی متخصص

و اموری دیگر در زمینه مدیریتی و امور بازرگانی شرکت، که بر عهده فرد مسئول می باشد.

 

چه شخصیت هایی برای رشته مدیریت بازرگانی مناسب هستند؟

اگر به بررسی شخصیت مدیران موفق در بخش های متفاوت شرکت های مختلف بپردازیم متوجه خواهیم شد که داشتن ارتباط خوب با افراد و روابط عمومی مناسب، از بارزترین ویژگی های شخصیتی است که بایستی در رشته مدیریت بازرگانی دارا باشید.

تسلط بر زبان انگلیسی و آشنایی با کامپیوتر از الزامات این رشته هستند زیرا ممکن است شرکت شما در راستای اهدافش با شرکت های خارجی نیز در ارتباط و تعامل باشد. مدیریت بازرگانی جزء رشته هایی است که از تحلیلات ذهنی و مفهومی بسیاری برخوردار می باشد. زیرا تحلیل آماری بازارهای هدف از مهم ترین مسائل این کار می باشد.

داشتن توانایی مدیریتی از دیگر عوامل حائز اهمیت در این رشته است زیرا شخص باید بتواند منابع انسانی و مالی را طی برنامه ریزی های مناسب مدیریت نماید. حضور در جلسات و مذاکرات نیاز به روحیه بالا و توانا در امر تصمیم گیری دارد. منطقی و برون گرا بودن از پایه ای ترین ویژگی های شخصیتی مدیریت بازرگانی می باشد.

 

مزایا و معایب

مزایا و معایب رشته مدیریت بازرگانی

مزایا

  1. از رشته های در حال پیشرفت
  2. نیاز هر شرکت به مدیران عالی
  3. بازارکار مناسب
  4. امکان کار در زمینه های شغلی مشابه
  5. آشنایی با بخش های گوناگون کسب و کار
  6. توانایی برپا نمودن شغل و شرکت خود

معایب

  1. ریسک زیاد
  2. اضطراب بالا به دلیل تصمیم گیری
  3. وجود رقبا در شرکت های مختلف
  4. نیاز به هزینه در شرکت های به نسبت بزرگ
  5. سفرهای کاری زیاد

 

بازارکار رشته مدیریت بازرگانی؟

نظام اقتصادی جهان در حال حاضر روبه پیشرفت بوده و شرکت های مختلفی با یکدیگر در سطح جهان در ارتباط هستند. همین امر لزوم حضور نیروهای متخصص را گوشزد می نماید. حقوق فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی بنابه سمت و تجربه متفاوت بوده اما به نسبت اغلب رشته های دیگر مدیریت بهتر می باشد.

این افراد در بخش های مختلف سازمان های دولتی و خصوصی از جمله بخش تبلیغات، بازاریابی، کارآفرینی، دیجیتال مارکتینگ، اداره امور مالی و… می توانند مشغول به کار شوند و یا حتی کسب و کار خود را داشته باشند. در سطح جهان درآمد یک مدیر بازرگانی چیزی بین 110-90 هزار دلار می باشد.

 

شرایط ادامه تحصیل

شرایط ادامه تحصیل

دانشجویان در صورت صلاحدید می توانند در این رشته تا مقطع دکتری به تحصیل بپردازند. از جمله گرایش های ارشد رشته مدیریت بازرگانی می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  1. مدیریت استراتژیک
  2. بازرگانی بین الملل
  3. بازاریابی
  4. کارآفرینی
  5. تجارت الکترونیک
  6. بازرگانی داخلی

 

ادامه تحصیل در خارج از کشور

به دلیل پیشرفت مدیریت بازرگانی به دلیل نیازهای امروزه و داشتن طرفداران زیاد، دانشگاه های مختلفی در سطح جهان در رشته مدیریت بازرگانی به پذیرش دانشجو می پردازند. از جمله دانشگاه های معتبر در این زمینه می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  1. دانشگاه هاروارد
  2. دانشگاه لندن
  3. دانشگاه استنفورد
  4. دانشگاه آکسفورد
  5. دانشگاه ماساچوست MIT
  6. دانشگاه کمبریج

قبولی و پذیرش در این دانشگاه ها نیاز به تلاش و داشتن توانایی زیادی دارد. دانشگاه هایی نیز در کشورهای ترکیه، استرالیا، آلمان و… وجود دارند که در پذیرش دانشجو شرایط آسان تری به نسبت بقیه کشورها دارند.

بورسیه در رشته مدیریت بازرگانی کمتر است اما در کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا می توان از شرایط آن استفاده نمود. در میان گرایش های یاد شده گرایش بازاریابی به دلیل کمک بسیار به شرکت های مختلف گسترش زیادی پیدا کرده است.

 

در این مقاله به بررسی رشته مدیریت بازرگانی پرداختیم. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *