نگهبانی خدمت سربازی

خدمت سربازی امری است که بایستی همه پسران واجد شرایط و دارای صلاحیت جسمانی و روانی لازم، آن را بگذرانند. این دوران دارای سختی های بسیاری است که سربازان باید آن را تحمل نموده و طبق قوانین و اصول ویژه ای امور را به انجام رسانند. یکی از این سختی ها در سربازی، نگهبانی خدمت سربازی می باشد.

امر نگهبانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. پاس دادن برحسب یگان و نیورهای حاضر در آن مشخص می شود. در واقع هرچه نیرو کمتر باشد امکان پاس های بیشتر، زیاد است. که ممکن است در هر سری محل پاس متفاوت از سری قبل باشد. اسامی نگهبانان هر روز در برگه ای تحت عنوان لوح پاسداری ابلاغ می گردد.

در این مقاله قصد پرداختن به همین موضوع را خواهیم داشت. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

تاثیر مدرک تحصیلی در نگهبانی

آیا درجه و مدرک تحصیلی در نگهبانی تاثیری دارد؟

طبق قوانین سازمان وظیفه عمومی ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح، نگهبانی شامل حال درجه داران و مدارک لیسانس به بالا نمی گردد و سربازان صفر و با تحصیلات دیپلم و… در این زمره قرار می گیرند. البته این مورد بستگی به نیروی مورد نیاز یگان نظامی دارد. زیرا گاها دیده شده که به علت نیاز شدید یگان به نگهبان حتی از درجه داران و مدارک لیسانس، ارشد و دکتری در این امر استفاده شده است. اما چیزی که مشخص می باشد در اولویت بودن سربازان صفر است.

نوع پاس دادن این گروه از افراد نیز متفاوت می باشد. سربازان با مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم معمولا تعداد پاس بیشتری دارند و از اسلحه استفاده می نمایند.

 

ملاک درجه بندی سربازان چیست؟

سربازان برحسب مدرک تحصیلی و نمراتی که در آموزش رزم مقدماتی کسب نموده اند و همچنین سلامت روان و جسم خود، درجه هایی کسب می نمایند. که در زیر بر حسب مدرک تحصیلی آورده شده است.

  1. دیپلم و زیر دیپلم: سرباز صفر
  2. فوق دیپلم: گروهبان سوم
  3. لیسانس: گروهبان یکم یا ستوان سوم
  4. فوق لیسانس: ستوان دوم
  5. دکتری به بالا: ستوان یکم

لازم به ذکر است در صورتی که سرباز دارای معافیت از رزم به دلایل روانی یا جسمانی باشد، یک درجه از درجه اصلی وی کم می شود. به عنوان مثال سربازی که دارای مدرک ارشد است به علت معاف از رزم بودن درجه ستوان سوم به وی تعلق می گیرد.
طبق مشاهدات نمرات کسب شده در رزم مقدماتی تاثیر آنچنانی روی درجه اکتسابی ندارد.

 

نگهبانی در پادگان

نگهبانی در پادگان ها به چه صورت است؟

انواع مختلفی از نگهبانی وجود دارند که در سه دسته کلی ذیل قرار می گیرند:

  1. عمومی: پاس دادن در طول هفته و به صورت 24-24 یا 48-24.
  2. روزهای تعطیل: در روزهای تعطیل هفته، به دلیل خلوت بودن پادگان و عدم حضور اکثر نیروها نیاز به پاسداری می باشد.
  3. تنبیهی: در صورت تخطی از قوانین موجود مثل دیر آمدن از مرخصی، دعوا با سایر سربازان، توهین به مافوق خود و… فرمانده مسئول می تواند در حد امکان جریمه ای برای سرباز معین نماید.

 

دوران آموزشی

نگهبانی خدمت سربازی در دوران آموزشی

امر نگهبانی هم در دوران آموزشی اجرا می شود و هم در دوران یگان خدمتی. با این تفاوت که در زمان آموزشی زیاد جدی نبوده و بیشتر جنبه آموزشی دارد زیرا پاسداری از محل های کم اهمیت مد نظر می باشد. اما در یگان بسیار جدی بوده و دارای فرآیند خاصی است.

در دوران آموزشی در صورتی که نگهبان هستید نباید وضعیت ناقص باشید(بدون لباس نظامی و پوتین) و بایستی وضعیت کامل به امور خود برسید. زمان پاس 2 ساعت بوده و افراد توسط ارشد جابجا می شوند. در طول دوره آموزشی ممکن است 7-3 بار در لوح قرار بگیرید.

نگهبانی خدمت سربازی در دوران یگان

تعداد پاس ها در این دوران به علت زمان بیشتر آن، زیادتر است. و از جدیت بیشتری برخوردار است. گروهی از سربازان کاملا وظیفه پاسداری را بر عهده دارند و در گروهان پاسداری قرار می گیرند. به صورت 24-24 یا 48-24 در لوح پاسداری هستند.

بدین صورت است که در لوح محل مشخصی جهت نگهبانی بر عهده سه نفر قرار می گیرد. و در طول 24 ساعت هر سرباز، 4 بار و به اندازه 2 ساعت به پاسداری می پردازد. روند بدین شکل است که فرد 2 ساعت نگهبانی خود را می دهد سپس 2 ساعت خواب یا استراحت دارد و بعد از آن 2 ساعت آماده باش، که در اتاقی مخصوص حضور می یابد و بعد از آن دوباره نوبت پاس خود می باشد. این روند تا اتمام روز و تعویض با لوح دیگر ادامه می یابد.

نکته: حالت اعلام شده بنا به نظر فرمانده می تواند متفاوت باشد یعنی به 3 پاس در طول 24 ساعت تقلیل یابد.

معمولا حضور سربازان وظیفه دانشگاهی(لیسانس به بالا) در لوح های پاسداری، در نیمه دوم سال الزامی و مورد نیاز می باشد.

هرگونه تخلف از قبیل خوابیدن، نشستن، خوردن خوراکی و… سره پست مشمول تنبیه می شود و در صورت صلاحدید فرمانده امکان جریمه وجود دارد.

در این مقاله به بررسی بخشی از سختی و دشواری خدمت سربازی یعنی نگهبانی پرداختیم. راه هایی برای دوری از قرار گرفتن در لوح وجود دارد که بهتر است قبل از اعزام به خدمت سربازی از آن ها مطلع شوید. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از مشاوره نظام وظیفه مشاورین راز ماندگار برخوردار شوید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *