اعتیاد به خرید

اعتیاد عاملی است که سبب تکرار فعالیت مخرب می گردد و اثرات منفی و گسترده ای بر زندگی شخص، در زمینه های مختلف خانوادگی، اجتماعی و شغلی می گذارد.
بسیاری از افراد وقتی سخنی از اعتیاد و وابستگی به میان می آید، ذهنشان روی موادهای مخدر و سرنگ معطوف می شود. در صورتی که اعتیادهای رفتاری مثل اعتیاد به خرید نیز وجود دارند که از آن ها آگاه نیستیم.

درست است که اعتیاد به انواع مخدرها مثل هروئین، کوکائین و… زندگی را ویران و دود می نماید، اما اعتیادهایی مثل اعتیاد به خرید یا اعتیاد به بازی ویدیوئی و… هم حتی به اندازه موادها اثرات مخرب خود را دارند. لذا چشم پوشی از اعتیادهای رفتاری و موارد افراطی در عمل، صحیح می باشد.

بسیاری از خانواده ها از همین که فرزندشان در دام انواع خطرها نیفتاده است راضی هستند! و توجهی به باقی موارد ندارند. ولی بایستی بدانید که اعتیادهای رفتاری تقریبا همان حالات و هیجانات مبتلایان به مخدرها را دارند. تنها با این تفاوت که نوع مواد در آن فرق می کند و ممکن است خرید، بازی، فیلم پورن، تلویزیون، غذا و… باشد.

اگر می بینید که درآمد خوبی دارید اما باز هم تا حقوق بعدی کم می آورید و دخل و خرجتان همخوانی ندارد، احتمالا در بخشی از زندگی به صورت افراطی رفتاری رخ می دهد. بله اعتیاد به خرید از پرهزینه ترین اعتیادهاست و صدمات مالی زیادی به افراد وارد می نماید.

در این مقاله قصد بررسی اعتیاد رفتاری خرید را داریم. در صورتی که سوالاتی در رابطه با این موضوع در ذهنتان حضور دارد، تا پایان با ما همراه باشید.

 

اعتیاد به خرید

اعتیاد به خرید چیست؟!

افرادی که اعتیاد به خرید دارند برای کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و… خود، به خرید وسایل غیرضروری و یا بیش از حد مورد نیزا می پردازند.

بسیاری از ما در مناسبت های مختلف به بازار و مغازه رفته و لوازم مورد نیاز خود را از قبیل کیف، کفش، لباس و… خرید و تهیه می نماییم. در این حین برخی از افراد علاوه بر مناسبت ها، در زمان های مختلف به خرید لوازمی می پردازند که ممکن است حتی یک بار هم به سراغ آن نروند. کمدهایی پر از لباس که حتی شباهت زیاید در نوع و رنگ به هم دارند.

افرادی که اعتیاد به خرید دارند تا جایی که پول هست به خرید خود ادامه می دهند و اصلا اهمیتی به میزان پول خود نمی دهند. چانه زدن در کارشان نیست و نگاهی به قیمت ها نمی اندازند.

این گروه از اشخاص با تفکراتی مثل: من تنوع طلب هستم و به این وسایل نیزا دارم، خودشان را گول زده و بیشتر در این اعتیاد فرو می روند.

 

اعتیاد به خرید

اعتیاد به خرید از نظر روانشناسان

در علم روانشناسی اختلالی با عنوان اعتیاد به خرید وجود ندارد اما به دلیل آنکه فرد به صورت افراطی به رفتاری می پردازد که امکان ایجاد اختلال در زندگی، خانواده و اجتماع را دارد، می توان آن را در زمره اختلالات اضطرابی یا کنترل تکانه و یا احتکار قرار داد.

اعتیاد به خرید شباهت بسیاری به اعتیاد مخدرها دارد. از این نظر که شخص با خرید، هیجانات منفی را دور کرده و به نشاطی دست می یابد. این شادی و نشاط مدتی دوام داشته و سپس زمانی که از بین می رود فرد دوباره برای تجربه همان حالت به خرید می پردازد.

مانند اعتیاد به موادهای مخدر، شخص برای تجربه حال بهتر ممکن است میزان خرید خود را افزایش دهد و راضی به حجم خرید یکسان نباشد. این امر ایجاد مقاومت یا تحمل نام دارد.

طبق نظر برخی روانشناسان، معتادان به خرید در هنگام وقوع رفتار، اراده و کنترلی بر روی فکر خود ندارند. چنان چه ممکن است بر واهی بودن این تفکرات آگاهی داشته باشند.

طبق نظر دکتر میرزمانی اعتیادهای رفتاری و بخصوص اعتیاد به خرید در سطح جامعه شناخته شده نیستند و در این مورد نیاز درونی را که به طور غیرمنطقی فرد را مجبور به خرید می کند مورد بحث می داند.

این اشخاص اگر خرید نکنند احساس می کنند که چیزی گم کرده اند و در ایام خاص سال مثل بازگشایی مدارس، عیدها و… شدت بیشتری می یابد. پشیمانی بعد از خرید و عدم مقاومت در خرید از علائم این بیماری است.

از جمله راه های مقابله با این بیماری، تهیه لیستی از مواد مورد نیاز خانه برای جلوگیری از خرید افراطی است. این گروه از افراد دارای اعتماد به نفس پایینی هستند.

 

علائم اعتیاد به خرید

علائم اعتیاد به خرید؟

از جمله علائم این بیماران می توان موارد زیر را نام برد:

  1. وابستگی به مادیات: عدم وجود پول این افراد را وارد تنش می کند.
  2. خرید لوازم غیر ضروری: کمد این افراد پر از لوازم استفاده نشده و تکراری است.
  3. خریدهای زیاد: وسایلی که بیش از حد نیاز بوده و اغلب رو به فاسد شدن و خرابی می روند.
  4. مکانیسم کپی: برای فرار از کمبودها و افسردگی و… خرید را پناهی برای خود می بینند. زیرا موجب فراموشی موقتی حالات بد می شود.
  5. رضایت لحظه ای: مانند شخصی که مواد مخدر مصرف می کند در هنگام خرید شاد هستند اما بعد از برگشت به خانه پشیمانی و ناراحتی دوباره آن ها را احاطه می کند.

نکته: طبق تحقیقاتی که در دانشگاه های چین و سنگاپور انجام شده است این نتایج به دست آمده که حمل بارهای سنگین، استرس و فشارهای بیشتری را به ذهن وارد می نماید.

 

چه کنیم؟

مانند تمامی اعتیادهای دیگر بخصوص موادهای مخدر، اعتیاد به خرید نیز قابل درمان می باشد. سعی کنید با یک روانشناس حاذق در این زمینه جلسات خود را جهت درمان تنظیم کنید. علاوه بر آن می توانید از روش های زیر بهره ببرید:

در صورت مختل شدن زندگی نزد مشاور بروید.

  1. با امور دیگر خود را مشغول کنید.
  2. جایگزین های سالم
  3. دوری از وسوسه ها
  4. کنترل موقعیت
  5. خودشناسی
  6. واکاوی موقعیت خرید و تحلیل احساسات

در این مقاله به بررسی اعتیاد به خرید پرداخیم. در صورتی که در این زمینه دارای مشکلاتی هستید و یا سوالاتی ذهن شما را درگیر خود نموده است، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *