انواع اعتیاد

اعتیاد بیماری است که در آن فرد بیمار، عملی را که برای او ضرر دارد را تکرار می کند. انواع اعتیاد سبب ایجاد اختلالاتی در کنترل سیستم رفتار-پاداش می شوند و ازدیاد رفتاری را موجب می گردند. لازم است بدانید که افراد توسط اعتیادهای مختلفی تهدید می شوند و لزوما قرار نیست این تهدید از طرف موادهای مخدر باشد.

سالیانه تعداد زیادی از به مبتلایان به اعتیاد افزوده می شود که در این آمارها فقط اعتیاد به انواع موادهای مخدر لحاظ می گردد و از سایر موارد چشم پوشی شده و در این بخش قرار نمی گیرند. در صورتی که در برخی موارد ممکن است این نوع از اعتیادها مخرب تر نیز باشند.

در این مقاله سعی داریم شما را از انواع اعتیادهای رفتاری آگاه سازیم. در صورتی که پرسشی ذهنتان را مشغول نموده، برای برطرف نمودن آن با ما هرماه باشید.

 

انواع اعتیاد

انواع اعتیاد

اعتیادها بسته به پتانسیل و شدتشان دو بعد جسم و روان افراد را درگیر خود می نمایند. در بعد جسمانی بدن تحت تاثیر مواد جدید ورودی واقع می شود و پاسخی فیزیولوژیک به آن ارائه می شود که موجب خوشی می گردد. این خوشی مربوط به بعد روان می باشد.

در این بخش از مقالات راز ماندگار، کاری با محرک ها و مخدرها نداریم. بلکه به اعتیاد رفتاری خواهیم پرداخت. موارد رفتاری از نظر عمل شباهت زیادی به موادها دارند.

از جمله انواع اعتیاد رفتاری می توان اعتیاد به خرید، قمار، سکس، غذا، اینترنت، فیلم های پورن، کار، بازی های ویدیوئی و… اشاره نمود. این دسته از مواد اعتیادزا بر پایه های دیگری استوارند اما همچنان سبب ایجاد اختلال در زندگی بیمار می گردد.

خانواده ها معمولا در برخورد با انواع اعتیاد های رفتاری بی توجه عمل می کنند. در واقع یا اطلاعی ندارند و یا از خدا شاکرند که فرزندشان حداقل به موادمخدر اعتیاد ندارد. در صورتی که موارد ذکر شده می توانند به اندازه مخدرها آسیب زا باشند.

 

رفتارها

دلیل گرایش به انواع اعتیاد رفتاری چیست؟

مثل اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد رفتاری نیز دلایلی دارد. از جمله این دلایل می توان موارد ذیل را نام برد:

اعتیاد به الکل و موادهای مخدر: اغلب انواع اعتیاد رفتاری در افرادی مشاهده می شود که مبتلا به استعمال مواد هستند. اعتیادهای رفتاری مثل قمار به وفور در میان بیماران اعتیاد به چشم می خورد و زمینه ساز بدبختی های شدید و عمیق تری برای بیمار می باشند.

سابقه خانوادگی اعتیاد: تصور کنید که کودکی دفعات متعددی شاهد مصرف موادمخدر توسط اعضا خانواده خود بوده باشد. به نظر شما این عامل نمی تواند سوق دهنده کودک به باتلاق انواع اعتیاد باشد؟

حال ممکن است کودک نه فقط به مواد، بلکه به موارد دیگر بیمار گردد. افرادی وجود دارند که به دزدی اعتیاد پیدا کرده اند و اگر خانواده آن ها مورد بررسی قرار گیرد متوجه تاریخچه مرتبطی خواهیم شد.

وجود مشکلات روانی و خانوادگی: معمولا کسانی که به انواع اعتیاد روی می آورند دچار برخی اختلالات روانی در طیف های مختلف هستند. دلیل گرایش به اعتیاد عدم توانایی در مدیریت مشکلات و احساسات می باشد.

فرد در این برهه انواع اعتیاد را دلیلی برای آرامش کاذب خود می بیند. به عنوان مثال شخص با افراط در استفاده از اینترنت یا بازی کامپیوتری، مشکل و کمبود خود را فراموش می کند و این پاداش موجب تقویت این سیکل معیوب می شود.

 

علائم اعتیاد رفتاری

علائم و عوارض انواع اعتیاد رفتاری

از جمله عوارض انواع اعتیاد رفتاری می توان موارد زیر را نام برد:

  1. با فاصله گرفتن شخص از رفتار، احساسات و هیجان های ناخوشایندی مثل افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و… در فرد ظاهر می شود.
  2. اعتیاد می تواند علاوه بر سلامت بیمار، سلامت اطرافیان را نیز هم به لحاظ جسمانی و هم روانی تهدید کند.
  3. افزایش شدت انجام عمل برای تجربه احساسات رضایت بخش قبلی. که در اعتیاد مواد مخدر از آن تحت عنوان مقاومت یا تحمل بدن یاد می شود.
  4. مختل شدن برخی از ابعاد اجتماعی، خانوادگی و شغلی زندگی.
  5. اشغال ذهن توسط رفتار مخرب و عدم فکر و تمرکز بر روی فعالیت های دیگر.
  6. کاهش میزان اراده و قدرت روانی در ترک رفتار مخرب و سایر زمینه ها.

 

اعتیاد به خرید

اعتیاد به خرید

یکی از نمونه های انواع اعتیاد رفتاری، اعتیاد به خرید است. در این مورد از وابستگی، فرد برای رهایی از ناراحتی و اضطراب به وجود آمده به خرید می رود.

شاید به طور مقطعی و محدود این عمل حال فرد را بهبود دهد، ولی در پشت ماجرا وابستگی دیگری در حال شکل گیری است. با گذشت زمان شخص برای بهتر شدن حال خود، بیشتر درگیر خرید کردن می شود تا بتواند احساسات قبل و حال خوب قبل را تجربه نماید.

این رفتار آن ها را در باتلاق دیگری فرو می برد زیرا از راه درستی در صدد درمان مشکل خود بر نیامده اند. و علاوه بر ضرر مالی و احتکار انواع وسایل بدون استفاده، افسردگی و اضطراب را تشدید می کند.

درمان انواع اعتیاد رفتاری

می توان گفت دشواری هایی که در درمان وابستگی به مواد مخدر داریم در انواع اعتیاد رفتاری نیز وجود دارند. در درمان مواد مخدر ما سعی بر قطع رفتار مخرب داریم در صورتی که مثلا در اعتیاد به خوردن غذا، ما نمی توانیم رفتار بیمار را حذف نماییم زیرا خوردن غذا بخشی از نیاز روزانه می باشد.

در این جا نقش روان درمانی و جلسات مشاوره بسیار پررنگ بوده و حائز اهمیت می باشد.استفاده از گروه درمانی و جلسات انگیزشی نیز از دیگر برنامه درمانی برای انواع اعتیاد رفتاری می باشد.

در این مقاله به بررسی کلی انواع اعتیاد رفتاری پرداختیم. در مقالات بعد به طور تخصصی و مجزا، به تحلیل هرکدام از رفتارهای مخرب می پردازیم. در صورتی که همچنان سوالات شما بدون پاسخ مانده و یا دچار مشکلی هستید، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *