اثر کوکائین بر بدن

یکی از ماده های مخدر و محرک قوی که در زمان های قدیم یعنی دهه 1880 تا 1890 بسیار مورد استفاده قرار گرفته، کوکائین است. این ماده مخدر محرک مغز بوده و از گیاه کوکا که به صورت گسترده در آمریکای جنوبی کشت می شود، به دست می آید. این ماده مصارف پزشکی مثل بی حسی موضعی در جراحی های بینی، گوشی و… نیز داشته که اکنون دیگر منسوخ شده است و استفاده از آن در این موارد غیر قانونی می باشد. حا به بررسی اثر کوکائین بر بدن میپردازیم.

میزان وابستگی حاصل از مصرف کوکائین زیاد می باشد به حدی که شخص با مصرف چند باره، به آن وابسته می شود. در زمان اشاره شده بالا و مقاطع زمانی دیگر، بومیان پرو و بولیوی از این ماده مخدر برای کاهش نیازهای جسمانی نظیر گرسنگی بهره می بردند.

از پر استفاده ترین موادهای مصرفی در بین جوانان می باشد که البته به دلیل گران بودن بیشتر در قشر مرفه جوامع مورد مصرف قرار می گیرد.

این امر به دلیل باورهای نادرست و بهره بردن از آن برای افزایش لذت و سایر موارد می باشد. شکل ظاهری این ماده به صورت پودر سفید رنگ کریستالی است که با دستکاری شیمیایی، به کراک تبدیل می گردد.

در ادامه گفته های مطرح شده قصد داریم به شناخت کلی از کوکائین و اثر کوکائین بر بدن برسیم. در صورت وجود هرگونه مشکل و سوال می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

 

کوکائین چیست؟

کوکائین چیست؟

این ماده مخدر پودری سفید و نرم و تلخ می باشد که از گیاه اریتروکسیلون کوکا Erythroxylum Coca به دست می آید. مصرف آن سبب تاثیراتی بر مغز شده و حالت سرخوشی در شخص ایجاد می نماید.

اسامی متنوعی بر روی آن نهاده شده که در این میان می توان: کک coke، سی C، برف Snow، دانه برف Flake و… را نام برد. کوکائین افزودنی های بسیاری دارد و افراد مصرف کننده به دلیل اینکه از ترکیبات آن مطلع نیستند بدون توجه، به استعمال آن می پردازند.

در ترکیبات این ماده مخدر از افزودنی های خنثی مثل نشاسته و فعال مثل پروکائین بهره برده می شود.

 

نحوه ی مصرف

نحوه مصرف آن چگونه است؟

مثل اغلب موادهای مخدر آن را به صورت های مختلف زیر استعمال می نمایند:

  • استنشاقی: پس از تبدیل مواد به پودر، با استفاده از کاغذ لوله شده از طریق بینی مورد مصرف قرار می گیرد.
  • وریدی: از طریق سرنگ به سیاهرگ تزریق شده و مستقیما وارد جریان خون می گردد.
  • تدخینی: یعنی به صورت دود کردن و کشیدن
  • خوراکی: از شکل های جویدنی آن بهره برده می شود و در روشی از آن، به دور لب ها مالیده می شود.

نکته: میزان اثر،تحریک و حجم مصرفی کوکائین در هر روش متفاوت می باشد.

عوارض مصرف

از جمله عوارض کوتاه و بلند مدت این ماده مخدر می توان موارد ذیل را نام برد:

  1. افزایش دمای بدن
  2. افزایش ضربان قلب
  3. افزایش میزان تنفس
  4. بالا رفتن فشار خون
  5. ایجاد توهمات دیداری و شنیداری
  6. ناهماهنگی حرکتی
  7. سفیدی صورت
  8. تعرق شدید
  9. حرف های بی ربط
  10. شکاکیت
  11. مرگ
  12. اضطراب
  13. افسردگی
  14. پرخاشگری
  15. تهوع
  16. کاهش وزن
  17. کاهش اشتها
  18. تیک های عصبی
  19. اختلالات جنسی
  20. بیماری های جسمانی به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن
  21. سردرد
  22. مشکلات روان پریشی
  23. توهم و هذیان
  24. اختلال خواب
  25. ابتلا به هپاتیت B و ایدز

مکانیسم اثر کوکائین بر بدن به چه نحو است؟

این ماده مخدر به محض ورود به بدن خود را به مغز انسان می رساند. زیرا در مغز بخشی وجود دارد که با تحریک آن موجب آزاد سازی دوپامین که سبب سرخوشی می گردد، می شود و از بازجذب آن توسط سلول ها جلوگیری می کند.

اثر کوکائین بر بدن، باعث حضور بیشتر دوپامین در مغز و بین سلول ها شده و حالات خوشی زیادی توسط فرد تجربه می گردد و ادامه این روند موجب وابستگی شخص می شود. در حالت نشاط عروق خونی منقبض شده و دمای بدن به همراه فشار خون و ضربان افزایش می یابند.

در این زمان است که امکان ایست قلبی به دلیل فشار زیاد به قلب وجود دارد.

اثرات این ماده مخدر بلافاصله بعد از مصرف ظاهر شده و تقریبا تا 1ساعت باقی می ماند. مانند سایر موادهای مخدر با ایجاد اعتیاد، بدن نسبت به آن مقاومت نشان داده و شخص مجبور می شود برای تجربه حالات قبل، میزان و حجم مصرفی خود را افزایش دهد.

سرگیجه

از کجا بفهمیم کی مصرف کرده؟

اگر تا به اینجا با ما همراه بوده اید حتما متوجه شده اید که فرد بیمار با مصرف کوکائین ، حالاتی خاص از خود نشان می دهد. شخص مصرف کننده پرحرفی کرده و حتی سخنان نامرتبط از وی شنیده می شود.

آگاهی وی از محیط نسبت به زمان های دیگر زیادتر شده و زودتر متوجه مسائل محیطی می گردد. وجود انرژی و نشاط بسیار مشهود بوده و اعمالی از وی سر می زند که در حالت عادی امکان وقوع بسیار کمتری دارند.

لرزش، بدبینی، سرگیجه، افزایش یا کاهش اشتها، توهمات و… از دیگر شاخصه های رفتاری و شناختی بیماران می باشد.

کوکائین قابل ترک است…

ترک کردن این ماده هم دارای جنبه های روانی و هم جسمانی است. در امر ترک کوکائین بایستی خانواده و محیط همکاری خود را داشته باشند. علاوه بر اینکه این ماده مخدر از جمله مواد با وابستگی زیاد است، برخی بیماران موادهای دیگری نظیر هروئین را به همراه آن مصرف می کنند که فرآیند ترک اعتیاد را دشوارتر می نماید. درمان و ترک آن پیچیده اما در صورت استفاده از روش های صحیح، شدنی و زمان بر است.

 

نقش والدین در ترک

نقش محیط و والدین در فرآیند ترک چیست؟

لازم است بدانید افراد اغلب به دلیل مشکلات موجود محیطی و خانوادگی به مصرف سوق می یابند. فرزندان خانواده ها به دلیل آن که دوره های حساس رشد و بلوغ را می گذرانند نیاز به توجه بیشتری دارند. در صورت عدم وجود توجه مناسب و کافی سعی بر جبران آن از طرق موادهای مخدر و سایر موارد دیگر دارند.

هر چه اعضای خانواده میزان آگاهی بیشتری از عوارض و شرایط کوکائین و موادهای مخدر دیگر داشته باشند فرآیند درمان تسریع می شود. اینکه هر شخص نقش و تاثیر خود را در مسیر درمان بداند حائز اهمیت است.

از جمله موارد نقش خانواده می توان: دور کردن فرد از محیط های معمول مصرف مواد، قطع اربتاط با دوستان مصرف کننده، کاهش مشکلات خانوادگی، محیط آرام و… را نام برد. تمامی این اعمال برای جلوگیری از لغزش و عود بیماری صورت می پذیرد.

در این مقاله سعی بر بررسی ماده مخدر کوکائین و اثر کوکائین بر بدن را داشتیم. در صورتی که دچار به این معضل هستید و یا پرسشی ذهن شما را درگیر خود نموده است، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *