دلیل رفتارهای تحقیرآمیز

افرادی که دیگران را مسخره می کنند می توانند اثرات نامطلوبی بر طعمه و قربانیان خود بگذارند . پژوهش های جدید و اخیری که در این زمینه صورت گرفته شخصیت ها و انگیزه های ” طنز تحقیر ” را نشان می دهد .دلیل رفتارهای تحقیرآمیز چیست؟

در این مقاله به شکل خلاصه می خوانید:

  • پژوهش های جدید نشان می دهد به چه طریق شخصیت می تواند حس برتری جویی خود را با استفاده از شوخ طبعی تحقیرآمیز ، تامین کند .
  • شما می توانید توسط تست کردن متوجه شوید که در کدام سه گروه : کاتاژلاستیک، ژلتوفوب یا ژلتوفیلی هستید
  • با مشاهده شرایطی که به عنوان یک چالش مطرح می شود و نه به عنوان تهدید ، می توانید بر شوخ طبعی تحقیرآمیزی که به سمت شما کشیده شده غلبه کنید .

 

 

مسخره شدن

 

مسخره کردن شما توسط افراد باعث می شود حس بدی در شما ایجاد شود حسی شبیه تزلزل و تخریب شخصیت . این حس منجر به این موضوع می شود که ارزش خودتان را زیر سوال ببرید . اگر اشخاصی که شما را تحقیر می کنند افراد نزدیکی به شما باشند ، احتمالا اثر گذاری شدید تری خواهد داشت و یا بالعکس ، خیلی هم بد نباشد .

شاید در زندگی شما یک منبعی وجود دارد که مرتبا در تمامی مسایل تان از قبیل ظاهرتان ، لباس ها ، غذاهایی که تهیه می کنید و می خواهید با همدیگر بخورید ، یا نوع رابطه با همسر یا فرزندانتان مرتبا سرک می کشد . شما به این رفتارهای آزار دهنده عادت کرده اید ، اما واقعا آن رفتارها را دوست ندارید .

گاهی شخصی که شما را مورد تمسخر و تحقیر قرار می دهد را خیلی خوب نمی شناسید ، بنابر این ممکن است فقط او را از دایره روابط خود حذف کنید زیرا این مسئله شما نیست، بلکه مشکل آنهاست که رفتار مناسبی ندارند . با این وجود ، این احتمال نیز وجود دارد که اگر اظهار و بیان این آسیب دیدن به خانه وارد شود ، به راحتی نتوانید از این وضعیت دور شوید .

مثلا فرض کنید شما در جلوی پیشخوان صندوق فروشگاه ایستاده اید و از فرد مسئول صندوق یک کوپن آنلاین با تخفیف از فروشگاه معتبر درخواست می کنید .فردی که پشت سر شماست به درخواست شما می خندد و در رابطه با اینکه چقدر سطح پایین و ارزان خرید هستید شروع به اظهار نظر مسخره آمیزی می کند.

و با صدای بلند می گوید که شما باید عجله کنید …این نحوه صحبت آن فرد احساس بدی در شما ایجاد می کند چرا که در حقیقت می خواهید عاقلانه هزینه کنید . بنابر این ، حس بد شما از اینکه دوباره از صندوق دار سوال خود را بپرسید باعث می شود که فکر کنید آن فرد به اندازه یک سر سوزن برای شما ارزش قائل نیست و ممکن است در برابر دیگران شما را خوار و حقیر کند.

تحقیر شدن

 

در این مقاله اخیر ،هاتزی توماس و همکارانش در دانشگاه مقدونیه در زمینه پدیده ای که اصطلاحا به عنوان ” شوخ طبعی تحقیرآمیز ” مطرح می شود ، به پژوهشی ارزشمند پرداختند .

این عنوان در گذشته توسط محققان فقط به عنوان شوخ طبعی تعریف می شد اما می تواند دررابطه با ” پست کردن ، بی اعتبار کردن ، توهین کردن ، خوار کردن ، دست کم گرفتن ، مقام کسی را پایین آوردن ، شرمسار کردن و از جهات دیگر، طعمه قرار دادن و دستخوش فریب یا تعدی قرار دادن ” نیز عنوان شود.

با بررسی نقش این نوع شوخ طبعی در بخش تبلیغات ، پژوهشگران مقدونی  متذکر شدند که در ۲۰ سال گذشته شیوع این نوع تبلیغات افزایش یافته است .

مثلا برخی از تبلیغات بطور فزاینده ای حالت تهاجمی و تحقیرآمیز به خود می گیرند .و از روند داستان هایی برای فروش محصولات خود استفاده می کنند که بسیار توهین آمیز همراه با تمسخر بوده در حالی که افراد قبلا در جریان این روال نبوده اند .

چه عاملی باعث می شود که طنز تحقیر در تلویزیون و در زندگی واقعی بسیار جذاب بنظر برسد ؟

شاید این موضوع شما را دچار تردید کند اما حقیقتی ست . افرادی که به این روش عمل می کنند به میزان کافی نیاز به ” برتری جویی” دارند. که ما در اصطلاح از ” تئوری برتری” در طنز تحقیر نام می بریم (که ریشه درتفکر افلاطون دارد).

در واقع افرادی هستند که با این جوکرها همذات پنداری می کنند .احساس می کنند از دیگران بهتر برتر هستند. آنها طوری داستان و سناریو را تنظیم می کنند تا با پایین کشیدن دیگران ، خودشان را بالا برده و در راس قرار بگیرند .

کدام خصیصه شخصیتی را می توان پیش بینی کرد که  تمایل به زمین زدن افراد دارد ؟

تحقیقات مقدونیه نشان داد که باید به این مسئله توجه داشته باشید که لذت بردن از شوخی های تحقیر آمیز و لذت بردن از آن ، فقط یک خودنمایی ساده نیست .

آنها متذکر شدند که این حالت به خصوصیات شخصیتی خاصی مربوط می شود. خصیصه ای که در تبلیغات ، آدم هایی که دوست دارند و یا دوست ندارند بازی کنند را مورد تحقیر قرار می دهند این افراد دارای” شخصیت کاتاژلاستیک” هستند که دوست دارند به دیگران بخندند “.

کاتاژلاستیک به نوعی یک بیماری روانی تلقی می شود که فرد به خندیدن بیش از حد در مورد دیگران بسیار لذت می برند .

فردی که دچار این بیماری روانی می باشد در سطح گسترده ای کارهایی را انجام می دهد که شامل شوخی های بی ضرر یا بازی با کلمات گرفته تا شوخی های واقعا شرم آور و حتی مضر و خطرناک می شود .

آنها بر این باورند که خندیدن به دیگران بخشی از زندگی روزمره قلمداد می شود و اگر دیگران تمایلی به اینکه آنها را مورد تحقیر و دستاویزی برای خنده قرار بدهند را ندارند باید فقط با آن ها مبارزه کرد تا نهایتا تسلیم شوند.

شاید آن ها   به این وسیله به دنبال بازیابی عزت نفس خود هستند. برای شخصیت کاتاژلاستیک، خندیدن به دیگران به عنوان یک حالت سرگرم کننده به حساب می آید . و تقریبا هیچ چیزی نمی تواند مانع آنها برای متوقف کردن این باور شود . آنها همچنین معتقدند که بعضی از افراد باید به سخره گرفته شوند و مستحق خندیدن هستند .

معمولا روبرو شدن در شرایطی که فرد مبتلا از آشنایان باشد بسیار سخت است و یا دریک زندگی مشترک شرایط را بسیار مختل می کند . تصور کنید ،زندگی برای فردی که، همسرش دچار شخصیت کاتاژلاستیک است ، حتی بخواهد در رابطه با لباس و یا رنگ موی او به شوخی و تمسخر رفتار کند می تواند بسیار رفتار آزار دهنده ای باشد .

شخصیت ژلوتوفوبیا

این نوع شخصیت معمولا از خندیدن واهمه دارند و آستانه تحمل شوخی در آنها بسیار پایین است . آنها احساس ترس شدید از مسخره شدن و احمق فرض شدن دارند . به همین دلیل آنها ممکن است رفتارهای پارانوئید یا بی اعتمادی نسبت به دیگران داشته باشند. شخصیت ژلوتوفوبیا دائما از اینکه از آنها بد صحبت کنند یا اینکه احمقانه با آنها رفتار کنند هراس دارند . این حالت معمولا از دوران کودکی و نوجوانی بروز می کند .

شخصیت ژلوتوفیلی

شخصیت ژلوتوفیلی

این شخصیت در واقع عاشق خندیدن هستند و بطور فعال به دنبال موقعیت هایی هستند که دیگران را بخنداند . آنها از به اشتراک گذاشتن مطالب شرم آور و تحقیر، که باعث خندیدن دیگران به آن ها شده احساس شرمساری نمی کنند .

شخصیت ژلوتوفیل بسیار با صراحت در مورد بدبختی ها و یا موقعیت هایی که به شکل احمقانه ای رفتار کرده اند صحبت می کنند در حقیقت آنها به دنبال هر موقعیت و رفتار غیر ارادی خنده آور هستند تا بتوانند منجر به خندیدن دیگران بشود .

برعکس ژلوتوفوب ها ، به احتمال زیاد در جوانی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند اما به جای اینکه شرایط و روحیات خود را با توجه به حوادث و تجربیات گذشته تغییر بدهند کماکان نسبت به مسخره شدن بسیار حساس هستند و در نتیجه خود به چنین رفتاری دست نمی زنند .

آنها برای دیگران ارزش قائلند و علاقه ای به کم اهمیت نشان دادن دیگران ندارند . نه دوست دارند در قالب  قربانی قرار بگیرند و نه  مرتکب جرم شوند .

و در نهایت ، ژلوتوفیل ها ، یعنی افرادی که از مسخره کردن دیگران لذت می برند ، افرادی درونگرا هستند که به صورت خودجوش بوده و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و از اینکه بتوانند در یک موقعیت نامناسب ، بهترین استفاده را ببرند احساس لذت می کنند .

در مجموع آنها با دیدن تبلیغات تحقیرکننده  این کار را شادی بخش و خنده دار تلقی می کنند تا آسیب زننده .

شوخ طبعی

آزمایشی در زمینه شوخ طبعی تحقیرآمیز

تیم تحقیق مقدونیه با طراحی دو آزمایش به بررسی رابطه شخصیت و لذت بردن از شوخ طبعی تحقیرآمیز پرداختند . در حقیقت این تحقیق برمبنای مشاهده کارتونی بود که شامل تحقیر و عدم تحقیر می شد .

در این پژوهش ۸۱۴ نفر دانشجوی دانشگاه در حیطه سنی ۳۷-۲۱سال حضور داشتند . تعداد دختران و پسران شرکت کننده مساوی بودند . در یکی از آزمایشات صحنه تبلیغاتی از ساحل دریا را نشان می داد که در حاشیه ساحل ،پلیسی ایستاده و مسافری را به چتر ساحل بسته بود . تبلیغات در حال استراحت کردن این مسافر را با چنین وضعیت تحقیر آمیزی  نشان می داد .

شرکت کنندگان این صحنه را از نظر اخلاقی به عنوان  درست و یا غلط بودن رتبه بندی کردند و علاوه بر آن خلق و خوی آنها نیز در طول این آزمایش  نیز مورد ارزیابی قرار گرفت .

در زمینه ارزیابی خصوصیات شخصیتی مربوط به شوخ طبعی ، همانطوری که تورس و همکارانش در سال ۲۰۱۹ گزارش کرده بودند شرکت کنندگان از سه منظر کاتاژلاستیک ” من از افشای دیگران لذت می برم و وقتی به تحقیر دیگران می پردازم ، خوشحال می شوم ” ،  ژلوتوفوبیا ” وقتی آنها در حضور من بخندند من مشکوک می شوم ” و ژلوتوفیلی ” وقتی که من در کنار دیگران هستم از اینکه با خوشی های خودم ، دیگران را بخندانم لذت می برم “.

در هرصورت با توجه به دستاورد این تحقیق پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که افراد با خصیصه کاتاژلاستیک بالا با دیدن این تبلیغ تحقیرآمیز ، احساس برتری بیشتری نسبت به افراد دیگر نشان دادند و همچنین احساس خنده دارتر بودن را عنوان کردند . ژلوتوفوبیاها با دیدن آن احساس حقارت بیشتری داشته اما تصور ژلوتوفیل ها این بود که تبلیغات فوق خنده دار است و اصلا توجه ای به بخش تحقیرآمیز آن نداشتند .

بنظر می رسد گرایش به برتری باعث می شود طنزپردازان تحقیرآمیز این احساسات را به دیگران منتقل کنند و اما افرادی که سعی در جلوگیری از احساس حقارت دارند باعث می شود که این شوخ طبعی را بسیار دردناک تصور کنند .

 رفتارهای تحقیرآمیز

 

بهترین راهی که باعث می شود شما از وضعیت خوار و خفیف شدن عقب نشینی کنید چیست ؟

اگر شما یک ژلوتوفوب (ترس از خنده ) هستید چگونه  می توانید از طریق یافته های این پژوهش به بهترین نحو در مقابل یک کاتاژلاستیک (به دیگران خندیدن ) سود ببرید ؟

یکی از راه ها این ست که خودتان را اجبارا به انتهای طیف ژلوتوفیلیا ( لذت خندیدن در.. ) نزدیک کنید ، با این حال ، اگر با فردی که غریبه ست مورد مثال غریبه در پیشخوان صندوق ،  که فرد در صف با نحوه رفتارش باعث تحقیر و خوار شدن می کرد با توجه به شناخت این نوع شخصیت ها بدانید که این افراد از نظر ویژگی شخصیتی به دنبال اثبات  برتری خود توسط شیوه های راحت هستند بنابر این خود را آرام کنید .

بنابر این محققان مقدونیه معتقدند هنگام برخورد با این افراد ، بین احساسات خود و شوخ طبعی دیگران ، شخصیت را مد نظر قرار بدهید .

به شکل خلاصه می توان گفت که ، هدف فردی که شما را می خنداند الزاما ناخوشایند و نامطلوب نیست بلکه می تواند سرگرم کننده نیز باشد . شما می توانید درک کنید که اینگونه رفتار در این افراد، راهی برای تقویت احساس ضعفی ست که در خودشان وجود دارد .

در حقیقت یک راه جبرانی برای احساس حقارت و ناکامی هاست . و تحقیقات در ژلوتوفوبیها نیز نشان می دهد که اغلب توانایی ها و دستاوردهای خود را نادیده می گیرند . در صورتیکه کافی ست در این زمینه به اصلاح نوع تفکر خود بپردازند .

در صورتیکه شما نیز در رابطه با این سه تیپ شخصیتی هستید و یا سوالاتی در این زمینه دارید ، می توانید از متخصصان با تجربه ما در بخش مشاوره روان شناسی مرکز راز ماندگار بهره ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *