خلاصه نویسی

خلاصه نویسی یکی از بهترین شیوه ها برای مرور مطالب خوانده و یادگیری شده است. این تکنیک تاثیر بسیار زیادی در صرفه جویی زمان دارد و داوطلب کنکورهای سراسری و یا هر شخص دیگری می تواند با فراگیری آن، استراتژی بهتری برگزیند. خلاصه کردن تاثیر بسزایی در بخاطر سپاری محتوا و متون دارد.

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان با هر بار روخوانی محتوا، زمان زیادی را از دست می دهند که این اتفاق ممکن است بارها و بارها روی دهد. این عامل از مهم ترین موارد خستگی و احساس عدم پیشرفت در حصول نتیجه و هدف است. زیرا نیازی نیست شما هر بار دقیقا کلمات متن را بخوانید.

خلاصه نویسی در هدفمند کردن زمان و انرژی مطالعه موثر بوده و تهیه یادداشت های مناسب از بهترین منابع دوران جمع بندی می باشد.

در این مقاله قصد بررسی برخی از روش های خلاصه کردن و نکاتی در رابطه با آن را خواهیم داشت. در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل، می توانید جهت مشاوره رایگان با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

روش های خلاصه نویسی

روش های خلاصه نویسی

هر داوطلب یا شخصی که کتاب خاصی را مطالعه می نماید، می تواند بسته به روش و علاقه شخصی خود به خلاصه کردن بپردازد. برخی از برگه های مخصوص استفاده می کنند و برخی دیگر در کتاب مورد مطالعه مطالب خود را یادداشت می کنند.

البته لازم است بدانیم که خلاصه نویسی بر حسب انواع مطالب و محتواهای در حال یادگیری، متفاوت و مختلف است. برخی متون با اعداد سر و کار زیادی دارند مثل فیزیک، ریاضی و… و برخی دیگر آمیزه ای از مطالب خواندنی و مفهومی هستند مثل شیمی، فلسفه، روانشناسی و… .

در ادامه به برخی از روش های خلاصه نویسی اشاره شده است.

حاشیه نویسی

فرآیندی که به تمرکز فکر و یادگیری بهتر کمک می کند. در حاشیه نویسی شخص چکیده متن یا نکات مهم پاراگراف را در همان صفحه و در حاشیه ها یادداشت می کند. فرق حاشیه نویسی با خط کشی در این است که در حاشیه نویسی همان مطالب خط کشی شده به زبان خودمانی نوشته می شود.

برای کیفیت بهتر این نوع از خلاصه نویسی بهتر است پس از پایان مطالعه، هدف اصلی متن یا پاراگراف از خود پرسیده شود.

بیان عامیانه

اگر به گذشته فکر کنید به خاطر خواهید آورد که در برخی از کلاس های درس مطالبی را از روی متن کتاب متوجه نمی شدید اما زمانی که دوستتان یا معلمتان همان مطلب را با زبان دیگری بیان می نمود درصد بیشتری از درک شکل می گرفت. در بیان عامیانه منظور زدن مثال های آشنا و استفاده از مفاهیم قابل درک برای فرد است.

کلمات معادل

همانطور که در متن بالا به آن اشاره شد، برخی از کلمات به کار برده شده دارای معادل های ساده تری هستند که به درک بیشتر ما کمک بسزایی می کنند. فرد می تواند از این کلمات در خلاصه نویسی های خود بهره ببرد تا از ازدیاد مطالب جلوگیری نماید.

کلمات کلیدی

از مهم ترین مواردی که باید در خلاصه نویسی در نظر بگیریم، یافتن کلمات کلیدی است. کلماتی که بخش زیاد یا تمامی متن را پوشش می دهد و محتوا اطراف آن می چرخد. افرادی که مطالعه می کنند باید در نظر داشته باشند که خلاصه های انجام شده در واقع نمونه کوچک و کاملی از متن اصلی است. بنابراین خلاصه بایستی دارای نکات مهم و کلیدی متن اصلی باشد.

نکته: کلمات کلیدی در یادداشت برداری و روش هایی مثل ترسیم نقشه ذهنی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

علامت گذاری

علامت‌ گذاری

استفاده از علامت های مختلف برای درک بهتر مطلب کار ساز است. علامت گذاری یعنی فرد متناسب با محتوا از نمادهای مختلفی مثل علامت سوال ؟، تعجب !، شکلک های خنده و غیره استفاده نماید. این عمل علاوه بر ایجاد علاقه در شخص، در کیفیت بهتر خلاصه نیز موثر است.

هر فردی می تواند بنا به شخصیت و میل خود، نمادهای علامت گذاری را شخصی سازی کرده و از علامت هایی استفاده کند برایش بهتر است. هدف از این عمل درگیر نمودن ذهن و توجه شما می باشد که موجب ایجاد مطالعه فعال می شود.

به عنوان مثال فرض کنید که علامت * را برای کلمات و جملات مهم در نظر گرفته اید، به همین موجب برای استفاده از این علامت بایستی توجه خود را به متن و یادگیری دهید تا بتوانید به درستی از آن علامت در جای مناسب خود بهره ببرید.

خط کشی

از کاربردی ترین شیوه های خلاصه نویسی خط کشیدن زیر مطالب مهم است. اگر دوره ای دانش آموز بوده و یا هستید، حتما از این شیوه استفاده کرده اید. روش خط کشی از طرفداران زیادی در بین دانش آموزان برخوردار است زیرا بدون نیاز به وسایل اضافی، فقط با استفاده از یک مداد یا خودکار می توان منبع خلاصه نویسی خود را آماده کرد.

در این روش فرد با مداد یا رنگ های مشخص زیر یا دور مطالب مهم داخل کتاب خط می کشد. در این مورد از خلاصه نویسی به دلیل حضور متن اصلی، افراد از کیفیت خلاصه خود مطمئن هستند. و در صورت نیاز می توانند به متون خارج از مطالب خط کشی نیز مراجعه کنند.

البته لازم است بدانید، ازدیاد مطالبی که زیرشان خط کشیده شده است موجب کاهش یادگیری و عدم تفاوت متن اصلی و خلاصه می گردد و از کیفیت خلاصه نویسی می کاهد.

دسته بندی

دسته بندی

از مهم ترین روش های خلاصه نویسی دسته بندی مطالب بر حسب موضوع است. در این روش مطالب هر دسته مفاهیم مرتبط و مشخصی دارند. بر فرض مثال دسته تاریخ ادبیات را در ادبیات فارسی در نظر بگیرید. برگه ای خلاصه که فقط شاعران بر حسب قرن در آن نوشته شده اند. از این روش در دروس محاسباتی نیز می شود استفاده کرد.

نکته: افراد بنابه ویژگی های شخصیتی خود می توانند از روش های مختلفی برای خلاصه نویسی سود لازم را ببرند. این منابع که از مناسب ترین منابع دوران جمع هستند، در افزایش سرعت و دورهای مطالعه نقش بسزایی دارند.

در این مقاله به بررسی برخی از روش های خلاصه نویسی پرداختیم. در صورتی که سوالات خود را بی پاسخ یافته اید، می توانید جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *