ایست خدمتی

ایست خدمتی، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قصد ادامه تحصیل را داشته اید اما به دلیل اتمام معافیت تحصیلی و مشمول بودن، مجبور بودید به خدمت سربازی بروید.

علاوه بر این که قوانین سازمان نظام وظیفه بسیار مشخص و قاطع هستند، به حقوق مشمولان و سربازان نیز اهمیت داده شده و قوانینی برای داشتن حق انتخاب به آنان داده می شود. ایست خدمتی یکی از مواردی است که در آن افراد می توانند با طی نمودن مراحلی، برای ادامه تحصیل دوباره خود اقدام نمایند.

برخی از افراد قبل از ورود به خدمت سربازی آن را دوره ای بسیار سخت می دانند. به گونه ای که انگار در زندان به سر می برند. در صورتی که آزادی عمل و اختیار زیادی در چارچوب نظام وظیفه دارند. مشمولان اگر شناخت کافی از خدمت سربازی داشته باشند به استرس بسیار کمتری دچار می شوند. که در ادامه مقاله یکی از اهداف، کاهش استرس و افزایش آگاهی شما خواهد بود.

درصورت وجود هرگونه مشکل، می توانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

ایست خدمتی چیست

ایست خدمتی چیست؟

آن دسته از مشمولانی که در حین خدمت هستند و در مقاطع کارشناسی به بالا پذیرش دانشگاه دریافت می نمایند، می توانند با انجام مراحلی در دانشگاه قبولی و یگان خدمتی خود، از خدمت خارج و به تحصیل بپردازند.

ایست خدمتی این امکان را به سربازان می دهد که حتی حین خدمت در کنکورهای سراسری، ارشد و دکتری شرکت کرده و با حصول نتیجه مورد نظر، معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند.

شرایط ایست خدمتی سربازی جهت تحصیل

در استفاده از قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، هر مشمولی باید یک سری شرایط را دارا باشد. ایست خدمتی از این قاعده مستثنی نبوده و دارای شرایط ذیل می باشد.

  1. فاقد غیبت باشد.

    شرطی که در اغلب قوانین مربوط به معافیت‌ها، کسری ها و ایست خدمت می بایستی رعایت گردد. افرادی که دارای غیبت سربازی هستند در صورت عدم توجیه، نمی توانند از این قانون جهت ادامه تحصیل بهره مند گردند. زیرا معافیت تحصیلی برای غایبان صادر نمی شود.نکته: فرد دارای غیبت می تواند از طریق موجه نمودن آن، راه ادامه تحصیل خود را هموار نماید.

  2. فراری نباشد.

    سربازان فراری حتی در صورت عدم غیبت نیز نمی توانند از ایست سربازی استفاده کنند. در قوانین نظام وظیفه سرباز فراری مجرم شناخته می شود و بسیاری از قوانین از وی سلب می گردد. این گروه از سربازان می بایست با مراجعه به یگان خدمتی خود و در صورت امکان توجیه فرار، شانس خود را برای ایست خدمتی آزمایش کنند. از احتمال کمتری برخوردار بوده و دانشگاه بدون تایید سازمان نظام وظیفه از ثبت نام شخص به عنوان دانشجو خودداری می نماید.

  3. کارشناسی به بالا

    همانطور که در بالا اشاره شد، ایست خدمتی مختص پذیرفته شدگان مقاطع کارشناسی به بالا می باشد. و سربازان جهت تحصیل در مقاطع کاردانی یا فوق دیپلم و پایین تر، امکان استفاده از قانون ایست خدمت را ندارند.

نکته: سربازانی که با مدرک کارشناسی در حال سربازی هستند، نمی توانند دوباره جهت مرک کارشناسی دیگری برای ایست خدمت اقدام نمایند.

نکته: ایست خدمت جهت ارتقاء مدرک تحصیلی است.

  1. عدم همزمانی

    مطابق با قوانین نظام وظیفه افراد نمی توانند همزمان سرباز و دانشجو باشند. در بحث توقف خدمت سربازی هم بر فرض مثال اگر سربازی در مقطع کارشناسی ارشد جزء پذیرفته شدگان باشد و 10 ماه از خدمتش سپری شده باشد، خدمت وی در صورت تایید ایست خورده و بعد از اتمام تحصیل مابقی خدمت سربازی خود را سپری می نماید.

  2. قانون فراغت از تحصیل

    دانشجویان آقا طبق قوانین، بعد از اتمام تحصیل و فارغ التحصیلی، یک سال مهلت برای تعیین تکلیف خدمتی دارند. تا تصمیمی مبنی بر ادامه تحصیل یا اعزام به خدمت بگیرند. سربازانی که بیش از یک سال از این زمان را سپری نموده باشند نیز می توانند ایست خدمتی بزنند.

نکته: در مواردی که دانش آموزان دچار تداخل زمانی اتمام معافیت تحصیلی و آزمون یا نتایج کنکور سراسری می شوند، در صورت مکاتبه با نظام وظیفه امکان تمدید معافیت تا حصول نتایج ممکن است.

شرایط ایست خدمتی از طریق پزشکی

شرایط ایست خدمتی از طریق پزشکی

جدای از موارد ذکر شده برای ادامه تحصیل، سربازان از طریق پزشکی نیز می توانند تا مدت کمتری نسبت به تحصیلی خدمت سربازی خود را متوقف نمایند. که از آن به عنوان دوره درمانی یا استراحت نیز یاد می شود. این مدت زمان بستگی به شدت جراحت و بیماری شخص دارد.

در مواردی که این مدت حداکثر تا یک ماه است، معمولا خود درمانگاه یگان امکان تایید را دارد. در موارد بیشتر از یک ماه، کمیسیونی که در نظام وظیفه تشکیل می گردد نظر و رای دهنده خواهد بود. دوره های استراحت و درمانی معمولا از 6ماه تا 1سال می باشند.

مطابق با موارد ذیل درباره سربازان دارای بیماری تصمیم گیری خواهد شد:

  1. عدم توانایی در انجام امور محوله به دلیل رشد ناکافی جسمانی و عضلانی
  2. افت احشاء به همراه اختلا های عملی
  3. بیماری های قابل درمان با مدت زمان لازم بیش از 1 ماه و سربازانی که دوره نقاهت جراحی خود را می گذرانند.

در موارد 1 و 2 مطابق نظر کمیسیون به سرباز معافیت دائم تعلق می گیرد. و در مورد 3 با بررسی جزئیات پرونده پزشکی وی توسط اعضاء کمیسیون، معافیت موقت(بین 6ماه تا 1سال) رای کمیسیون خواهد بود.

نکته: در برخی شرایط در صورتی که سربازان مورد 3 دچار عود جراحی یا عدم بهبودی شوند، معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل خواهد گشت.

نکته: سربازان حین خدمت می بایست مراحل کاری را از درمانگاه یگان خود آغاز نمایند.

لازم به ذکر است افراد پس از اتمام تحصیل می بایست دوباره عازم خدمت شده و مابقی خدمت خود را متناسب با یگان سپری نماید. فردی که در نیروی هوایی ارتش دارای سابقه خدمت است دوباره در همان نیرو به سربازی می پردازد. اما امکان این وجود دارد که شخص در طرح تقسیم پایگاهی دیگر قرار گیرد.

فرایند اقدام

فرآیند اقدام

شخص می بایست با در دست داشتن مدارکی مبنی بر قبولی و پذیرش دانشگاه به نظام وظیفه مراجعه نماید تا در صورت واجد شرایط بودن، جهت تسویه به یگان خدمتی دستور لازم ارسال گردد. پس از اتمام تسویه، معافیت تحصیلی توسط سازمان نظام وظیفه مطابق با سنوات تحصیلی مجاز تعلق می گیرد.

در این مقاله سعی بر بررسی کامل ایست خدمتی سربازی را داشتیم. که با مطالعه آن به شناخت خوبی دست خواهید یافت. در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه خدمت سربازی، میتوانید جهت مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *