انزوای اجتماعی و تنهایی

در مطالعات اخیر، تصویر برداری عصبی درک عمیق تری از ارتباطات عصب شناختی انزوای اجتماعی و تنهایی را به ما نشان می دهد . در بهمن ماه ۱۳۹۸ میلیون ها انسان به علت وجود ویروس کرونا قرنطینه شدند تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود یک سال پس از بروز این بیماری واگیردار اکنون با دومین مرحله مسری این مشکل بنام ” ساکت یا خاموش ” مواجه هستیم که ناشی از انزوای اجتماعی و تنهایی می باشد .

قطعا برای مبارزه و جلوگیری از شیوع این ویروس ، قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی  بسیار ضروری بنظر می رسد . اما نکته ای که حائز اهمیت است این ست که این بیماری علاوه بر تاثیرات منفی بر بدن ، آثار ناخوشایندی نیز  بر وضعیت روحی و روانی افراد به جای گذاشته است .

یکی از تبعات قرنطینه، احساس تنهایی و انزوا است که می تواند بر سلامتی ما تاثیر بسزایی بگذارد .

انزوای اجتماعی و تنهایی نه تنها می تواند خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی را افزایش دهد بلکه می تواند میزان آسیب پذیری در برابر  زوال عقل را تا ۵۰ درصد افزایش دهد .

علاوه بر آن تنهایی ناشی از انزوای اجتماعی می تواند بر سلامت جسمی ما تاثیر بگذارد و در نتیجه منجر به کم شدن عملکرد ایمنی بدن ، اختلالات خواب ، قلب و عروق شود . انزوای اجتماعی در فشار خون بالا ، سکته مغزی، اختلالات متابولیکی نقش داشته و در نتیجه یک عامل خطر برای مرگ و میر در افراد مسن بشمار می آید .

با توجه به تحقیقات بیشتر ، می توان درک عمیق تری از انزوای اجتماعی طولانی مدت و تنهایی بر سلامت روان شناختی و عصبی داشته باشیم . دو مطالعه جدید از تصویربرداری عصبی که در مجله های علوم اعصاب طبیعی و ارتباطات طبیعی منتشر شده است ، بینش تازه ای در رابطه با سیستم عصبی و انزوای اجتماعی در ما ایجاد می کند .

 

انزوای اجتماعی اجباری چگونه بر فعالیت مغز تاثیر می گذارد ؟

 

انزوای اجتماعی اجباری چگونه بر فعالیت مغز تاثیر می گذارد ؟

دکتر لیویا توواما و همکارانش ، در گروه مغز و علوم شناختی در مرکز تحقیقات ام آی تی ، قبل از اینکه همه گیری ویروس کرونا ایجاد شود،  در رابطه با اثر انزوای اجتماعی بر روی مغز تحقیقاتی انجام داده بودند . در این تحقیقات ۴۰ نفر از بزرگسالان سالم بین سنین ۴۰-۱۸ سال که دارای ارتباط اجتماعی مناسب بودند مورد بررسی قرار گرفتند .

هر شرکت کننده در آغاز کار ، پس از انجام ۱۰ ساعت انزوای اجتماعی یا ۱۰ ساعت ناشتا بودن ، و بعد از یک نشانه و علامت ( اجتماعی، غذایی ، خنثی) تحت تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی قرار گرفتند .

در حقیقت در این تصویربرداری فعل و انفعالات مغز در حالت استراحت مورد بررسی قرارگرفتند . محققان دریافتند وقتی فردی از یک دوره حاد انزوای اجتماعی برخوردار است و به دنبال آن برای ایجاد ارتباط اجتماعی تلاش می کند ( به عنوان مثال ، تصویری از افرادی که مشغول فعالیت اجتماعی مورد علاقه خود می شوند ) فعالیت نورون های مغز میانی افزایش پیدا می کند .

این منطقه دقیقا بخشی از مغز است که درگیر ولع و پاداش می باشد . و وقتی فرد گرسنه مشغول خوردن غذا می شود فعالیت این بخش نیز بیشتر می شود اما در وضعیتی که فرد مشغول یک شرایط خنثی  می شد یعنی فعالیتی که برای او ارزشمند نبود ، فعالیت این منطقه از مغز متوقف می شد .

بنابر این یافته جدید  ، این مطالعه نشان می دهد که ، اگر فردی از یک نیاز اجتماعی محروم شود ، این امر باعث یک علامت عصبی در منطقه ای از مغز می شود که در هنگام گرسنگی به نشانه های غذایی پاسخ می دهد . بنابر این افرادی که مجبور به انزوای اجتماعی هستند، خواهان تعاملات اجتماعی نیز هستند و میزان ولع آنان به میزان فرد گرسنه ای ست که نیازو هوس به خوردن غذا را در خود احساس می کند .

چه شبکه ای از مغز با انزوای اجتماعی درک شده مرتبط است ؟

چه شبکه ای از مغز با انزوای اجتماعی درک شده مرتبط است ؟

تحقیق انجام شده در این زمینه توسط دکتر ناتان اسپرنگ و همکارانش در بخش مغز و اعصاب دانشگاه مک گیل انجام گرفته ست . این مطالعه با استفاده از ام آر آی در مورد انزوای اجتماعی درک شده یا تنهایی ،  و با بررسی تفاوت در مغز افراد صورت گرفته است .

در این آزمایش که بر روی ۴۰ هزار داوطلب صورت گرفت آنها مجموعه ای از مناطقی از مغز را که درگیر برنامه ریزی های آینده ، یادآوری خاطرات ، تخیل و تفکر خلاق بوده را در کسانی که احساس تنهایی می کردند کشف کردند و در مجموع ، به این نتیجه رسیدند که تنهایی دارای یک نشانه و علامت عصبی منحصر به فرد است .

۸ راهکار برای کنار آمدن با تنهایی و تقویت تعامل اجتماعی :

ارتباط اجتماعی یک نیاز اصلی روان شناختی می باشد که برای سلامتی و بهزیستی ما لازم و ضروری ست . بیماری واگیردار باعث شده که بسیاری از ما احساس تنهایی و گوشه گیری کنیم . به همین علت در این زمان اغلب ما به دنبال راهکارهایی برای سازگاری و مقاومت بیشتر هستیم . در پایان ، در اینجا، ۸ روش برای کاهش احساس تنهایی و افزایش تعامل اجتماعی با عزیزان و جامعه وجود دارد که عنوان می کنیم :

  • چگونه انزوای اجتماعی و تنهایی بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد .

برای تمرین سپاسگزاری وقت بگذارید ، از چیزی که برایتان ارزشمند و معنادار است قدردانی کنید . این روش نه تنها باعث تقویت سلامت عاطفی و تفکر مثبت در شما می شود بلکه باعث ایجاد انعطاف پذیری و ارتقاء سطح سلامتی شما هم می شود . تحقیقات نشان می دهد که سپاسگزاری به کاهش اضطراب ، افسردگی و استرس کمک می کند و باعث بهبود پیوندهای اجتماعی می شود .

  • کلاس های تناسب اندام :

ورزش با کاهش استرس ، و ایجاد  انگیزه و برانگیزاننده روحیه انسان است که مزایای بسیار خوبی بر سلامت جسم و روان دارد . چنانچه در کلاسهای گروهی ورزشی شرکت کنید به جامعه ای متصل شده اید که به کاهش علائم مربوط به افسردگی کمک می کند .این کلاسها اعم از پیلاتس ، یوگا، بوکس، رقص ، وزنه برداری و یا کلاسهای تناسب اندام آنلاین همگی می توانند در بهبود وضعیت جسمی و روحی شما موثر واقع شوند . تحقیقات نشان می دهد که فعالیت های بدنی بر سلامت اجتماعی تاثیر گذاشته و احساس تنهایی را کاهش می دهد .

  • تمرین مراقبه مبتنی بر ذهن آگاهی:

مداخلاتی که بر مبنای ذهن آگاهی یا مایندفولنس باشد بر کاهش احساس تنهایی و افزایش تعاملات و ارتباطات اجتماعی موثر است . شما می توانید برای رفع تنهایی با یک مربی مراقبه آنلاین و یا سی دی مدیتیشن این تمرین را انجام داده و از مزایای درمانی  این روش خوب،  بهره مند شوید .

  • کتاب بخوانید و یا به شکل صوتی گوش دهید :

کتاب ها حس ما را نسبت به جهان اطرافمان عمیق تر و غنی تر می کنند . خواندن کتاب باعث می شود در ذهن ما  جرقه هایی از تخیل زده شود و منجر به ایده های جدید و الهامات خلاقانه شود . خواندن کتاب حس همدلی و توانایی درک دیگران را افزایش می دهد.  کتابخانه آنلاین به این علاقمندی ما کمک می کند .

  • اوقات خود را در طبیعت بگذرانید و یا آن را در فضای بسته برای خود ایجاد کنید .

تحقیقات علوم اعصاب شناختی نشان می دهد محیطی که در آن وقت می گذرانیم  می تواند بر میزان استرس ما تاثیر بگذارد .در حقیقت محیط اطرافمان باعث افزایش و یا کاهش استرس ما می شود و در نتیجه ، این امر بر سلامتی و بهزیستی ما تاثیر گذار می شود. اضافه کردن یک گیاه یا یک گل ساده در یک اتاق می تواند باعث بهبود سریع تر استرس ما شود .

  • با وعده های ملاقات به افراد متصل شوید :

برای تماس با دوستان ، خانواده یا عزیزان برنامه ریزی کنید ، حتی می توانید با کلاس های آشپزی ، هنری یا موسیقی امتحان کنید تا به این وسیله با جامعه ای که با شما همفکر هستند و از اهداف مشترکی برخوردارند ارتباط برقرار کنید و به این وسیله تا حدود زیادی از انزوای اجتماعی و تنهایی خود بکاهید .

  • آموزش زبان به وسیله کامپیوتر:

قطعا یادگیری زبان جدید می تواند پل ارتباطی ارزشمندی با دیگر فرهنگ ها محسوب شود ‌. این مهارت در تفکر ، چابکی ذهنی و ایجاد ذخیره شناختی در مغز  کمک می کند . همچنین  باعث افزایش عزت نفس و بهبود رفتار اجتماعی می شود.

  • CBT یا درمان شناختی رفتاری :

با افکارتان تنها نمانید . این روش درمانی بسیار می تواند  در شناسایی  نوع تفکرتان  و احساس و رفتار ناشی از آن ، به شما کمک کند .  جلسات هفتگی  آنلاین را با یک درمانگر شناختی شروع کنید. ابتدا از مشاوره روان شناسی رایگان در مرکز راز ماندگار استفاده کنید ، مشاوره روان شناسی به شما کمک می کند تا تفکر ناسازگار خود را شناسایی کرده و با پاسخ های  منطقی به اصلاح این تفکرات منفی بپردازید.

در حقیقت الگو هایی که ممکن است مانع تعاملات و مشارکت های اجتماعی شما بشوند و شما را در وضعیت تنهایی و انزوا نگه دارند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *