خانواده یکی از اولین و مهم ترین بسترهای رشد و بلوغ انسان‌های جامعه است. که آسیبی به نام طلاق برخواسته از این کانون اجتماعی می‌باشد. همانطور که یک انفجار تشعشعاتی با خود به همراه دارد و افراد نزدیک به خود را تحت تاثیر قرار می دهد، طلاق نیز اینگونه است. از نزدیکترین افراد به این اتفاق پدر، مادر و فرزندان هستند که بیشترین آسیب را می بینند. مشکلات فرزندان طلاق ممکن است بیشتر باشد.

فرزندان طلاق آسیب پذیرترین عضو می باشند، چون درک درستی از وقایع ندارند. تضادها را می‌بینند اما تحلیل درستی از آن ندارند. و بسته به سن‌شان تاثیر زیادی از این شرایط دریافت می کنند.

این افراد به دلیل مسائلی از قبیل کوتاهی در تربیت، مشاهده دعواهای مکرر و عدم توجه و محبت کافی، با کمبودهایی رشد می نمایند. که برخی از کمبودها موجبات بروز مشکلاتی دیگر، مجزای از مسائل دوران کودکی و نوجوانی، با خود به همراه می آورد.

والدین باید توجه داشته باشند، در صورتی که تمام تلاش خود را برای حفظ کانون خانواده انجام داده‌اند، با مد نظر قرار دادن زندگی فرزندانشان، می توانند اقدام به طلاق کنند. در غیر این صورت، طلاق مرحله آخر می باشد.

در این مقاله قصد بررسی هرچه بیشتر مسائل و مشکلات فرزندان طلاق را خواهیم داشت. در صورت وجود هرگونه مشکل در زندگی، روابط زناشویی و فرزندپروری، جهت مشاوره خانواده، با روانشناس خود جلسه‌ای تنظیم نمایید.

چرا فرزندان مهم هستند؟

چرا فرزندان مهم هستند؟

فرزندان مانند صفحاتی سفید هستند، که تربیت والدین، همانندسازی با آنان و مشاهده عشق و محبت میانشان، در رشد و تعالی آن‌ها بسیار موثر و از اصلی ترین جنبه‌ها در بوجود آمدن شخصیت مثبت و سالم است. در کانون خانواده فرزند هویت خود را می یابد و به تجربه امن محیط بیرونی خود می پردازد. اما…

حال که پدر و مادر تصمیم بر جدایی از یکدیگر گرفته اند، به نظر شما فرزندان طلاق با چه مشکلاتی روبرو می‌شوند؟؟؟

فرزندی که نیاز به تقلید از پدر و مادر دارد، با ایجاد ابهاماتی وسیع، که اکثرا حل نشده باقی می مانند، در محیطی نامشخص و متغیر، به بازیابی هویت خود می پردازد. والدین باید به این نکته توجه کنند که در صورت نسنجیدن شرایط و تبعات طلاق برای فرزندان، آنان را در طیفی از مسائل سلامت روحی، روانی و جسمی از قبیل بزهکاری، افسردگی، پرخاشگری و… با درجات مختلف قرار می دهند.

پیامدهای طلاق در فرزندان طلاق چیست؟

پیامدهای طلاق در فرزندان طلاق چیست؟

فرزندی که تا چندی قبل، نظاره‌گر کانون گرم خانواده بود، اکنون در سرمای وجود خود می‌لرزد. مادری غمگین و پدری ناراحت، آیا تمام تلاش خود را نمودند؟؟؟
فقدان وجود همزمان پدر و مادر، مجزای از برخی مشکلات اقتصادی، در زمینه مسائل عاطفی، محبت و توجه، برای فرزندان طلاق تبعاتی در پی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. نوسانات تحصیلی
  2. گرایش به بزهکاری
  3. تهدید سلامت روانی
  4. فقدان دلبستگی سالم
  5. روابط با دوستان نامناسب

نوسانات تحصیلی

والدین با طلاق، آغازگر مسائلی برای فرزند خود هستند. مسائلی مثل کاهش تمرکز و توجه، که می تواند فرزندان طلاق را با اختلالات یادگیری، در دروس نیاز به تحلیل ذهنی و پردازش مناسب، روبرو نماید. طبق تحقیقات انجام شده افت تحصیلی رابطه مستقیمی با ارتباطات اجتماعی ناسالم، بروز افسردگی و اضطراب دارد.
طبق تحقیقات، فرزندان طلاق در چند سال ابتدایی طلاق، در آسیب پذیرترین حالت هستند. و فراوانی درگیری و زمینه سازی مشکلات زندگی آینده اغلب در این برهه شکل می‌گیرد.

میزان رفتارهای ناسالمی که در محیط مدرسه از فرزندان طلاق سر می زند، به دلیل خشم و ناراحتی از والدین و موقعیت پیش آمده، زیادتر از دیگر فرزندان خانواده عادی است. این روند، علاقه آنان به درس و کتاب را تحت تاثیر قرار می دهند. درصد امکان ترک تحصیل فرزندان طلاق در صورت عدم ایجاد امنیت کافی توسط هر یک از والدین و محیط ناسالم، افزایش می‌یابد.

گرایش به بزهکاری

خانواده هایی که کانون خود را حفظ نموده و روابط زناشویی زن و مرد مناسب است، می بایست مراقب رفتارهای فرزندانشان از طریق روش های سالم باشند. حال فرزندان طلاق را در نظر بگیرید. برخی از آنان بدون وجود و حتی حضور والد خود می توانند دست به هرکاری بزنند. که از مهم ترین عوامل زمینه ساز، محیط آشفته و پریشان کانون خانواده بوده است.
مواردی این چنین: دیر وقت به خانه آمدن، دوستانی ناسالم، ترک تحصیل، به علت وجود مادری که دست نوازشش و پدری که محبتش را از فرزند خود دریغ نموده‌اند می باشد.  و همچنین عدم آگاهی و تربیت نامناسب منجر به بزهکاری فرزندان طلاق شده، و همانطور که دیدید بزهکاری با فرزندان طلاق، دارای رابطه مستقیم می باشد.

به دلیل اینکه والدین را مسبب این شرایط می داند آنان را مورد خشم قرار می دهد و حتی امکان لجبازی و دچار نمودن خود به انواع مشروبات الکلی و مواد مخدر را نیز دارد. که در واقع برای خود باتلاقی از اعتیاد آماده می کند.

تهدید سلامت روانی

مشاهده بحث و جدل های والدین، تاثیرات بدی بر ذهن فرزندان می گذارد. فرزندی که فریادهای مادر و خشم پدر را دیده است، همین رفتار را از خود بروز می دهد. و در صورت درون ریزی، با زمینه سازی محیط، امکان بروز رفتار خشونت آمیز توسط فرزندان طلاق را فراهم می آورد.

طبق پژوهش های انجام شده فرزندان طلاق نسبت به فرزندان خانواده‌های عادی، از اضطراب و افسردگی بیشتری برخوردار هستند. که یکی از دلایل می تواند خجالت از دوستان و همسالان خود باشد. به مواردی چند از بحران های سلامت روانی فرزندان طلاق در ذیل اشاره شده است.

  1. احساس گناه
  2. عدم اعتماد به نفس
  3. عزت نفس پایین
  4. حسادت
  5. وسواس

فقدان دلبستگی سالم

محیط خانواده‌ای که فرزند را مورد تشویق و حمایت قرار می دهد، تا به تجربه امن محیط بپردازد، بستر مناسبی را برای تربیت کودک خود فراهم می سازد. در این خانواده هویت سالمی به طور مطلوبی شکل می گیرد. فرزندان طلاق بیشتر دچار وابستگی های عاطفی به افراد نامناسب می گردند، چون دچار خلاء عاطفی شده‌اند و نیازهای روانی به درستی از طریق والدین برطرف نشده است.

برخی از فرزندان طلاق حتی از اعتماد به دیگران ممانعت کرده و خود را به انزوا می کشانند. چون به دلیل درک نامناسب، طلاق را دلیلی برای این می دانند، که پدر و مادر از ابتدا همدیگر را دوست نداشته‌اند. و تصورات ذهنی‌شان از زندگی با مهر و محبت، دچار سستی می گردد.

روابط با دوستان نامناسب

روابط با دوستان نامناسب

فرزندان با افکار مخدوش و ناراحت، بدون شناخت به انتخاب دوستان خود می پردازند. و این عدم شناخت سبب بروز انواع آسیب‌ها روی فرزند می شود. والدینی که در عدم تربیت و یادگیری مهارتهای اجتماعی فرزند نقش اساسی دارند. انتخاب دوست نامناسب توسط فرزند می تواند مسیر زندگی او را تغییر دهد.

همانطور که یک زندگی و خانواده سالم، تعالی بخش فرزندان است، خانواده درگیر طلاق و مشکلاتی این چنین، برای فرزندان آسیب زا می باشد. در صورت وجود هرگونه مشکلات در روابط زناشویی، می توانید جهت مشاوره روانشناسی، با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *