عوارض طلاق

طلاق در اموری پیش می آید که، دو وسیله یا هدف یا شخص، نمی‌توانند به طور هماهنگ باهم پیش بروند و یا توانایی تحمل و سازگاری خوبی نسبت به یکدیگر ندارند. که در این صورت انفصال، یعنی جدایی، رخ می‌دهد. درست است که این امر در جهت بهبود عملکرد بهتر سیستم صورت گرفته است. اما در زندگی عادی به این راحتی نبوده و طلاق عوارض بسیاری زیادی را به دنبال خواهد داشت .

موردی که در بالا گفته شد، در واقع آگاهانه و واقع بینانه ترین عمل نسبت به وقوع طلاق می‌باشد که در اکثر موارد گزارش شده، خلاف آن ثابت شده است. طلاق به منظور بهبود و تغییر شرایط صورت می گیرد، البته در صورتی که طرفین تمام تلاش خود را برای حفظ آن نموده باشند.

طلاقی که به صورت هیجانی و احساسی و بر سر مسائلی قابل حل صورت می‌گیرد، دارای پیامدهایی است. لازم به ذکر است که این پیامدها در نوع آگاهانه طلاق نیز افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما با درجات آسیب بسیار پایین می‌باشد.

عوارض طلاق هم والدین و هم فرزند را شامل می گردد. در ادامه این مقاله، قصد بررسی هرچه بیشتر عوارض طلاق و آسیب های وارده بر اشخاص نزدیک به کانون وقوع را، خواهیم داشت. در صورت وجود هرگونه مشکل، با روانشناس، جلسه ای در جهت بررسی روابط زناشویی معین نمایید.

عوارض طلاق به چه صورت است؟

عوارض طلاق در دو عضو اصلی این مسئله یعنی زن و مرد تا حدود زیادی یکسان است. که در این میان، نحوه برخورد و باورهای زن و مرد نسبت به طلاق دارای تفاوت هایی هستند. طلاق برای هردو شخص اضطراب و فشارهای روانی در پی خواهد داشت. سازگاری های اجتماعی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مردان به مرور زمان بیشتر با عوارض طلاق، از نظر روانی درگیر هستند و امکان وقوع سکته به دلیل درون ریزی بیشتر این مشکل، وجود دارد. زنان با برون ریزی بیشتر فشار روانی از طریق گریه کردن، احتمال وقوع حملات قلبی کمتری را دارند.

آثار و عوارض طلاق در مردان

آثار و عوارض طلاق در مردان

مردان به دلیل برخی مشغله های روزمره مثل کار، که موجب عدم تنهایی بیشتر در طول روز می گردد، مشکلات کمتری دارند اما فشارهای روانی همچنان پا برجا هستند. در این برهه ،ذهن مردان بیشتر درگیر سوالاتی از قبیل اینکه “آیا درست ترین راه را انتخاب نموده ام” در جریان است. در ذیل به برخی از عوارض طلاق در مردان اشاره شده است.

سلامت روانی:

عوارض روانی طلاق به مرور زمان برای مردان سنگین تر است. و ممکن است این افراد را به سمت افسردگی، خودکشی، هراس، اضطراب و احساس گناه بکشاند.

سلامت جسمانی:

وجود زنان در زندگی مردان به عنوان عامل باز دارنده ای در برابر مصرف مشروبات الکلی و مواد می‌باشد که وقوع طلاق احتمال گرایش فزونی می یابد. همانطور که در بالا اشاره شد به دلیل درون ریزی فشارهای روانی ، سردرد، اختلال در گوارش، تضعیف سیستم ایمنی و حملات قلبی، احتمال وقوع بیشتری دارند.

مشکلات اقتصادی:

این مورد در مردان کمتر از زنان است. اما در موارد پرداخت مهریه های سنگین، مردان سر از زندان نیز در می ‌آورند. به دلیل عدم انگیزه لازم در موارد مالی و اجتماعی، کمتر به فکر پیشرفت های شغلی می‌باشند. و در موارد ابتلا به مصرف مواد مخدر، شغل خود را نیز از دست می دهند.

 

آثار و عوارض طلاق در زنان

 

آثار و عوارض طلاق در زنان

در زنان شدت آثار در روزهای ابتدایی زیاد می‌باشد و ترس از مواردی همچون برگشت به محیط خانواده خود، سرزنش شدن و صحبت اطرافیان از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در زندگی بعد از طلاق آنان محسوب می شود  . احتمال دچار شدن به افسردگی در روزهای ابتدایی بالا بوده و حتی تحقیقات نشان می دهند در 6 ماه بعد به اوج خود می رسد و میزان اضطراب بالایی را تجربه می نمایند. در ذیل به مواردی از عوارض طلاق اشاره شده است.

افزایش مسئولیت:

زنانی که بعد از طلاق سرپرستی فرزند را عهده دار می‌شوند، با مشکلات مالی فراوانی مواجه می گردند. مواردی که قبلا مسئولیت مرد خانه بود، از قبیل خوراک، پوشاک و نیازهای دیگر زندگی، اکنون بر عهده زن بوده و برای تامین آن نیاز به افزایش فعالیت در این برهه خواهد داشت. در صورت وجود مشکلات جسمانی نظیر سن و بیماری، شرایط برای وی بسیار سخت تر خواهد شد.

عدم امنیت:

در صورت عدم حمایت خانواده، پیشنهادات ازدواج به صورت موقت و یا حتی با فردی که مطابق میل نمی باشد، افزایش می یابد. موارد و یا شرایطی که برای وی در صورت وجود مشکلات مالی بسیار ناخوشایند خواهد بود و ممکن است او مجبور به قبول آنان شود.

مشکلات هویتی:

مشکلات هویتی فردی و اجتماعی از وسیع ترین موارد در درگیری زنان بعد از طلاق می باشد. در بین مردم و فرهنگ های متفاوت هویت زنان، حتی در صورت تحصیلات عالی و موقعیت اجتماعی مناسب، بر حسب هویت مردان تعریف می گردد.

وی حمایت های اجتماعی را از دست می دهد و طبق عقاید و باورهای سنتی موجود، که در ذهن اطرافیان و آشنایان نیز قرار دارد، وجود زن طلاق گرفته در فامیل و محله عاملی در ایجاد مشکلاتی انحرافی است. که موجب طرد شدگی، افزایش برچسب های اجتماعی و آزار و خشونت می گردد.

سلامت روانی:

همانطور که در موارد قبل نیز اشاره شد، طلاق و عوارض بعد از آن فرد را دچار افسردگی، اضطراب، ترس اجتماعی و… می‌کند که از دلایل آن می توان به انزوا، افکاری نسبت به واکنش دیگران و عدم امنیت اشاره نمود.

بدیهی است طلاق بر شخص سومی نیز تاثیر گذار است  که می‌تواند نقش بسزایی در آینده وی داشته باشد، یعنی فرزند خانواده. که در مقاله ای مجزا به طور کامل به این امر مهم خواهیم پرداخت.

در صورت وجود هرگونه مشکل نظیر موارد اشاره شده و یا مشکلات زناشویی، می توانید جهت مشاوره روانشناسی و مشاوره خانواده با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *