امروز می‌خواهیم به معرفی تاپ‌ترین رشته ریاضی بپردازیم ، رشته‌ مهندسی عمران ، که وقتی از آن نامبرده می‌شود مسائلی از قبیل ساخت و ساز در ذهن افراد تصور می‌شود.

تاریخچه این رشته یعنی Civil engineering به قرن 18 بر می‌گردد. در ایران، رشته عمران از اصلی ترین رشته‌ها و گل سر سبد ریاضی می‌باشد که از همان سال‌های ابتدایی تاسیس دارالفنون جزء اولین رشته های تدریسی بوده است. همچنین از نخستین رشته های دانشگاهی در اولین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تهران بود که در سال 1317 توانست 12 فارغ التحصیل داشته باشد.

در سال‌های ابتدایی از آن تحت عنوان “راه و ساختمان” نامبرده می‌شد و به همراه سایر رشته های مهندسی در یک دانشکده فنی و مهندسی تدریس می‌گردیدند. بعدها با تاسیس دانشکده هایی دیگر از فنی و مهندسی از بقیه رشته ها مجزا و به طور جداگانه به آموزش دانشجویان پرداخته شد.

رشته مهندسی عمران همیشه از مورد علاقه‌ترین رشته‌های دانشگاهی دانش آموزان ریاضی بوده و هست. بیشتر مردم رشته ریاضی را با عمران می‌شناسند.

در ادامه به بررسی هرچه بیشتر این رشته در جهت ارتقا آگاهی شما خواهیم پرداخت. بارها در مقالات به مسئله شناخت اشاره نمودیم که در این مقاله نیز پیگیر آنیم و در انتخاب رشته بسیار مهم می‌باشد

 

آشنایی با رشته مهندسی عمران

آشنایی با رشته مهندسی عمران

این رشته از زیرگروه یک ریاضی می‌باشد که دانشجویان آن با سازه‌های ساختمانی و غیر ساختمانی سر و کار دارند. سازه‌هایی مثل سد، تونل، جاده‌ها، بناها و… که در آبادانی یک کشور نقش بسیار مهمی بر عهده دارند. دانشجوی این رشته باید بتواند خود را در زمینه‌های نظارت، مدیریت، نقشه برداری و اجرای اهداف عمرانی تقویت نماید. دو نکته مهم در عمران امنیت سازه در کنار حفظ زیبایی بنا می‌باشد.

اگر این توانایی‌ها را دارید وارد رشته مهندسی عمران شوید…

 با داشتن ملاک‌های ذیل با اطمینان بیشتری می‌توانید به ادامه تحصیل و کسب درآمد از رشته مهندسی عمران بپردازید:

  1. علاقه: جزء جدا نشدنی و حائز اهمیت در کلیه امور. در صورتی که به ساخت و ساز علاقه‌ای ندارید باید در ورود به این رشته دچار تردید گردید.
  2. سطح ریاضی و فیزیک: درست است که دانشجویان عمران اغلب از رشته ریاضی هستند اما این مورد نمی‌تواند تایید کند که فرد در ریاضی و فیزیک از توانایی خوبی برخوردار باشد. بدلیل بررسی بحث‌هایی از قبیل رفتار سازه در قبال نیروهای وارده، حجم‌ها و سایر موارد، لذت بردن و هوشی خوب در ریاضی و فیزیک مهم می‌باشد.
  3. ارتباطات: مهندس رشته عمران به تنهایی به ساخت و مدیریت پروژه‌ها نمی‌پردازد. بلکه در تعامل با یک تیم مهندسی است که در راستای یک هدف در حال انجام وظایف هستند. پس داشتن روابط اجتماعی و برقراری ارتباط با سایرین در پیش روی پروژه و بهبود کیفیت تاثیر بسزایی دارد.
  4. اطلاعات: جدای از مهارت مهندس عمران، آگاهی و شناخت وی از قوانین ساخت و ساز و تعاملات لازم با شهرداری و سازمان‌هایی از قبیل راه و شهرسازی لازم می‌باشد.
  5. نرم افزار: دیگر زمان نقشه کشی روی کاغذ نیست. مهندسان امروزی با استفاده از نرم افزارهایی که مخصوص عمران و طراحی است، امور خود را با کیفیت بهتری انجام می‌دهند. پس آشنایی با برنامه‌های کامپیوتری برای یک مهندس عمران بسیار مهم می‌باشد.

مزایا و معایب رشته مهندسی عمران

گسترش شهرها و ساخت و ساز دارای رابطه مستقیم باهم هستند. شهرها در دنیای امروزی با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند که همین مسئله نیاز بیش از پیش به مهندسین توانای عمران را می‌رساند. اما به دلیل مدیریت نامناسب، میزان بهره وری این رشته در دانشجویان فارغ التحصیل رو به کاهش و در دانشگاه‌ها در حال اشباع می‌باشد.

دانشجوی رشته مهندسی عمران می‌بایست به طور پیوسته در حال یادگیری مسائل روز دنیا باشد. بخصوص دانشجویان رشته کارشناسی، که  برای بهبود سطح شغلی خود باید به تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند. و به لیسانس این رشته قانع نباشند. در کنار آن باید توانمندی‌ اعلام شده در مبحث قبل بخصوص مورد پنجم را بدست بیاورند. لذا توصیه می‌شود جهت آگاهی بیشتر، جلسه مشاوره تحصیلی را با شخص دارای شناخت لازم تنظیم نمایید.

 

عنوان مورد بررسی میزان
امنیت شغلی زیاد(در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری)
بازارکار نسبتا خوب(بسته به مهارت)
آشنایی عموم مردم خوب
تحصیل در خارج از کشور متوسط رو به بالا
دشواری شغل نسبت به درآمد متوسط
ادامه تحصیل زیاد

 

وظایف مهندس عمران

وظایف مهندس عمران

  1. تعاملات لازم با حامیان مالی پروژه و مشتریان
  2. انجام تحلیلات لازم محیطی و پردازش داد‌ه‌ها
  3. انجام آزمایشات لازم جهت بررسی ظرفیت زمین مورد نظر سازه
  4. آماده نمودن نقشه
  5. به انجام رساندن ساخت و سازهای ساختمانی، حمل و نقلی و …
  6. بررسی خطرهای محیطی موجود در انجام پروژه
  7. گزارش دهی به حامیان و ارگان‌های ناظر
  8. مدیریت روند پروژه

نکته: طراحی، نظارت و اجرا سه حیطه مهم کاری مهندسین عمران است.

چی رو چجوری بخونم تا این رشته رو قبول شم؟

رشته مهندسی عمران از رشته‌های زیرگروه یک ریاضی می‌باشد که داوطلبین کنکور سراسری برای قبولی در آن نیاز به درصد بالا در دروس ریاضی و فیزیک، علاوه بر دروس دیگر هستند. ضرایب دروس تخصصی در این رشته به این ترتیب است:

ریاضی با ضریب 4 و تعداد 55 تست در دفترچه اختصاصی

فیزیک با ضریب 3 و تعداد 45 تست

شیمی با ضریب 2 و تعداد 35 تست

دروس عمومی نیز از نظر ضریب بین رشته‌های نظری یکسان و ثابت می‌باشد.

گرایش‌های کارشناسی رشته مهندسی عمران

  • مهندسی عمران-عمران
  • مهندسی عمران-نقشه برداری
  • مهندسی عمران-آب

عمران – عمران

مهندسینی با اهداف طراحی و نظارت و اجرای پیروژه‌های ساختمانی، راه و تونل و …

عمران – نقشه برداری

طراحی و تجزیه و تحلیل مسائل جغرافیایی سازه و بررسی موقعیت مکانی و اطلاعات میدانی.

عمران – آب

تجزیه و تحلیل ساخت سازه‌های مرتبط با آب و فاضلاب، سدها، شبکه ها و سایر موارد.

آینده شغلی ، بازارکار، درآمد

ارگان‌های بسیاری مهندسین عمران را به طور مستقیم یا غیرمستقیم جهت پیشبرد اهداف خود در نظر می‌گیرند.
فارغ التحصیلان رشته عمران می‌توانند در وزارت خانه‌های راه و ترابری، مسکن و شهرسازی و… در مراکز دولتی مثل آموزش و پرورش و… جهت طراحی، محاسبه و نظارت بر اجرای پروژه فعالیت داشته باشند. و به عنوان ناظر و مهندس مشاور به کار مشغول گردند.
حوزه کاری مهندسین عمران بسیار وسیع می‌باشد و هر مهندسی متناسب با مهارت‌ها و توانایی‌های خود می‌تواند از میزان درآمد بالایی برخوردار باشد. قابل ذکر است در سال‌های اخیر به دلیل ازدیاد فارغ التحصیلان این رشته، بازار کار طبق انتظار بسیاری از افراد نبوده است. از نظر درآمد میزان مشخصی در دست نمی‌باشد اما بازه حقوقی 1 میلیون ریال تا 6 میلیون ریال برحسب میزان مهارت را می‌توان در نظر گرفت.

چه بسا مهندسینی هستند که بنا به توانایی‌شان درآمدی فراتر از میزان ذکر شده دارند. پس میزان مهارت تا حد زیادی تعیین کننده درآمد شماست.

در این مقاله سعی بر بررسی رشته مهندسی عمران را داشتیم. شما عزیزان می‌توانید در صورت وجود هرگونه سوال، جهت مشاوره تحصیلی با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *