اگر از مشمولانی می‌باشید که به دنبال معافیت کفالت هستید و برادر بزرگتر از خود دارید دلیل این تیتر را متوجه و حتی شاید تعجب کنید!

دلیل این شگفت زدگی از این مورد نشات می گیرد: وجود برادر بالای 18 سال یعنی سلب اکثر معافیت‌ های خدمت سربازی. علت عدم بهره بردن از شرایط، این است که اگر پسری از خانواده، به خدمت سربازی اعزام گردد برادر دیگر حضور دارد که به عنوان مثال در کفالت پدر، مراقب وی باشد.

هرسال مشمولان زیادی از طریق انواع قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا به معافیت می‌رسند. در این معافیت‌ها که در بخشی از آن مشمول در سلامت کامل به سر می‌برد به واسطه بقیه افراد خانواده معافیت را کسب می‌کند.

حال با همراهی سبز شما می‌خواهیم به بررسی این مورد که از چه طریقی می توان این قانون را کمرنگ کرد و به معافیت‌هایی چون کفالت مادر و… رسید می پردازیم.

مانعی به نام برادر بالای 18سال برای معافیت کفالت

البته مطمئنن وجود برادر جزو نعمت هایی هست که هر فردی می‌بایست شاکر آن باشد. در این قسمت به تحلیل بخش هایی می‌پردازیم که وجود برادر بزرگتر شرایط را برای مشمول سخت و یا حتی غیرممکن می‌کند:

  1. کفالت پدر
  2. کفالت مادر
  3. کفالت خواهر
  4. کفالت برادر صغیر
  5. کفالت برادر بزرگتر
  6. کفالت پدربزرگ پدری یا مادری
  7. کفالت مادربزرگ پدری یا مادری

دلیل سلب قانون معافیت کفالت چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد سازمان نظام وظیفه احتمال اینکه در خانواده ای پدر یا مادر فرد مشمول سربازی نیازمند مراقبت باشند را در نظر گرفته و اینطور عنوان کرده است، در چنین موقعیت زمانی که هر دو فرزند پسر با هم مشمول خدمت سربازی شوند برادران می توانند در موعدهای متفاوتی به خدمت سربازی اعزام شوند تا هنگام اعزام یک برادر، فرزند دیگر مسئولیت مراقبت از والدین را انجام دهد. و در این فاصله برای فرزند ذکور دوم غیبتی رد نخواهد شد.

بعد از اتمام سربازی مشمول و بازگشت آن، فرزند دیگر باید برای اعزام به خدمت سربازی اقدام نماید. در صورت وجود ابهامات ذهنی می توانید از راهنمایی مشاورین راز ماندگار استفاده نمایید.

 

معافیت کفالت

 

با وجود برادر بزرگتر چگونه معافیت کفالت سربازی بگیرم؟

در صورت داشتن شرایط زیر می توانید دوباره به فکر معافیت سربازی باشید:

  1. طبق ماده6 حمایت از حق معلولان، اگر خانواده فرد مشمول خدمت سربازی شرایط و عضویت سازمان بهزیستی را دارا باشند. می توانند ضمن تایید بهزیستی به معاف نمودن فرزند مذکور خود از خدمت سربازی اقدام نمایند.
    یکی از فرزندان ذکور در حالتی که پدر یا مادر یا هردو عضو کمیته امداد و یا بهزیستی باشند و یا حداقل دو فرزند خانواده، که وضعیت تاهل نداشته باشند.
  2. معلولیت جسمانی و یا ذهنی برادر بزرگتر از 18 سال که نیازمند مراقبت باشد.

طبق شرایط زیر امکان معافیت سربازی وجود دارد:

الف: فاقد پدر باشد(پدر فوت شده باشند یا از مادر طلاق رسمی گرفته باشند و یا پدر خود مسن بوده و توانایی مراقبت را نداشته باشد)

ب: فرزند ذکور دیگری وجود نداشته باشد. در صورت حضور کمتر از 18 سال سن داشته باشد.

ج: خود فرد مشمول سربازی دارای غیبت نباشد.

د: فرد مشمول سربازی به سن مشمولیت رسیده باشد.

ه: برادر فرد مشمول سربازی دارای همسر و یا فرزند بالای 1 سال نباشد.

نکته: این بخش از شرایط اشاره شده دارای پیچیدگی زیادی می باشد که می توانید در صورت نیاز با مشاورین مجرب راز ماندگار در تماس بوده و ابهامات ذهنی خود را برطرف نمایید.خ

  1. در صورتی که مادر دارای شرایط زیر باشد:

الف: فوت شوهر

ب: طلاق رسمی ثبت شده از شوهر

ج: عضویت در کمیته امداد و یا بهزیستی

مادر فرد مشمول می تواند از بین فرزندان ذکور یکی را به انتخاب خود از اعزام به خدمت سربازی معاف نماید.

در این مورد تعداد فرزندان مانعی در قبال معافیت ایجاد نمی نماید.

برای توضیحات بیشتر میتوانید به سایت سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید و روند عضویت در سازمان های بهزیستی و کمیته امداد جهت شروع فرآیند معافیت کفالت اشاره شده می توانید با مشاورین راز ماندگار در ارتباط باشید.

پاسخ به برخی از سوالات شما

1.من دو برادر بالای 18 سال دارم و مادرم تحت پوشش کمیته امداد هست. آیا معافیت خدمت سربازی شامل حال من می شود؟

پاسخ: در صورتی که مادرتان دارای همسر نباشند و هیچکدام از برادران دیگر از قبل کفالت مادر را بر عهده نگرفته باشند شما می توانید از این نوع معافیت کفالت بهره مند شوید.

 

2.آیا در هنگام تحصیل نیز می توان برای این نوع از معافیت اقدامی نمود؟

پاسخ: بله دوست عزیز، در هنگام تحصیل که دارای معافیت تحصیلی می‌باشید نیز می‌توانید از این مورد بهره مند گردید.

3.افراد در چه بازه های زمانی وارد غیبت می ‌شوند؟

1ـ شخصی که تحصیل خود را قبل از 18 سالگی بنا به هر دلیلی مثل انصراف به اتمام رسانده باشد، بعد از اتمام سن 18 سال خود 6 ماه مهلت جهت معرفی و تعیین تکلیف خدمتی خود دارد.
2ـ شخصی که تحصیل خود را بعد از سن 18 سالگی بنا به دلایلی مثل فارغ التحصیلی به پایان رسانده باشد، از همان تاریخ یک سال مهلت جهت تعیین تکلیف خدمتی به فرد مشمول داده می‌شود.

4. در صورتی که یکی از فرزندان پسر قبلا از طریق سن پدر کفالت وی را گرفته باشد، و بعدها همان پسر دچار معلولیت و یا فوت شده و امکان مراقبت از پدر را نداشته باشد، آیا فرزند دیگر می‌تواند جهت مافیت کفالت اقدام نماید؟

در صورت تایید بیماری فرزند اول توسط شورای پزشکی و یا فوت وی، بله فرزند دوم می‌تواند جهت کفالت اقدام نماید.

5. آیا برادر بیماری که دارای فرزند و پدر و همسر نمی‌باشد، برادر ناتنی می‌تواند برای معافیت کفالت اثدام نماید؟

اگر برادر تنی وجود نداشته باشد، برادر ناتنی می‌تواند جهت رسیدگی به درخواست وی تقاضای خود را در سیستم سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ثبت نماید. وجود برادر تنی بالای سن 18 سال مانع معافیت برادر تنی می‌گردد.

در این مقاله سعی بر آن بود تا با برخی تبصره‌های نظام وظیفه که مرتبط با شرایط برادر بود بیان گردد. در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه های بیان شده می‌توانید جهت مشاوره رایگان و مشاوره نظام وظیفه با مشاورین راز ماندگار در اربتاط باشید.

2 دیدگاه ها

  • سلام وقتتون بخیر .
    من پدرم ۱۰ سال پیش فوت کرده . خودم ۱۸ سالمه و مشغول تحصیلم . دو تا برادر بزرگ تر از خودم دارم ک یکی ۳۱ و دیگری ۳۵ سالشه هر دو ازدواج کردن و بچه دارن . مادرم ۵۹ سالشه و از دولت حقوق بازنشستگی پدرم رو میگیره . آیا من میتونم کفالت بگیرم و معاف بشم ؟

  • سلام بنده ۲۵سال سن دارم و زن و بچه دارم و یک برادر دارم که ۴ماه دیگر ۱۸ ساله میشود و ۴تا خواهر دارم پدرم فوت شده و تحت پوشش کمیته است آیا من می توانم کفالت مادر را بگیرم ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *