اعزام به خدمت سربازی

مثل تمامی کارهای اداری که برایمان پیش می آید، در اعزام به خدمت سر بازی نیز وقتی از سلسه مراتبی که به ترتیب قرار است برای به اتمام رسیدن مسیله مورد نظرمان انجام دهیم، اطلاع کافی داریم به راحتی و بدون استرس می توانیم وقتمان را مدیریت کرده و از اتلاف زمان و خستگی زیاد آن هم برای موضوعی همچون اعزام به خدمت سربازی جلوگیری کنیم.

در این مقاله قصد داریم شما که در ذهنتان درگیر خدمت سربازی هستید را با اعمال و فرآیندهای لازمه ی قبل و برای اعزام به سربازی آگاه ساخته و با ایجاد شناخت از خدمت سربازی این عمل را سرعت ببخشیم. و از پشیمانی های بعد از آن ممانعت کرده و دچار به ندانم کاری های خود نشویم.

چه موقع مشمول اعزام به خدمت سربازی می شوم؟

خدمت سربازی جزو مقوله هایی است که ذهن هر پسر ایرانی را در برهه ای از زندگی به خود مشغول کرده و یا خواهد کرد. شاید سوال این باشد که چرا؟!

پاسخ این است که در این مرحله فرد مشمول باید دو سال از زندگی خود را صرف خدمت مقدس سربازی کند که همین امر موجب جا ماندن وی از یک سری اهداف چیده شده می شود. ولی هر فردی که در ایران زندگی می کند بالاخره روزی باید عازم خدمت سربازی شود مگر اینکه بتواند از طریق مقررات نظام وظیفه عمومی ناجا به نحوی خود را معاف کند.

در این مقاله قصد داریم شما را با این مورد که چه زمانی مشمول خدمت سربازی می شوید آشنا کنیم.

چه افرادی مشمول خدمت سربازی هستند؟

در ابتدا باید خاطر نشان کرد که این مورد از مهمترین مسایل دوره کنکور و حتی دانشجویان مقاطع کارشناسی و بعضا ارشد می باشد، که فرد از چه زمانی مشمول خدمت سربازی می باشد. چون ادامه تحصیل این افراد در گرو عدم مشکل در قسمت وضعیت نظام وظیفه می باشد.

در این بخش به این مهم می پردازیم که فرد چگونه خودش می تواند متوجه شود که آیا مشمول خدمت سربازی هست یا خیر؟!
هر فرد ذکور این سرزمین از ابتدای ماهی که وارد سن هجده سالگی می شود مشمول مقررات نظام وظیفه بوده و باید نسبت به تعیین تکلیف خدمتی خود اقدام کرده و در صورت لزوم به اعزام خدمت سربازی اقدام نماید.

به عنوان مثال فردی که متولد 23/05/80 باشد در تاریخ 01/05/98 مشمول سربازی می باشد. که اگر فرد دیرتر از این زمان مشخص برای خدمت سربازی عمل کند جرایمی از قبیل غیبت و اضافه خدمت برای وی ثبت خواهد شد.
در مقاله های بعدی راز ماندگار بیشتر در مورد جرایم تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا به بحث خواهیم پرداخت.

مهلت معرفی مشمولان برای اعزام به خدمت سربازی

موضوع مهمی که مشمولان خدمت سربازی باید بدانند، این مورد است که در شرایط و موقعیت های مختلف  اعم از مسایل خانوادگی و جسمانی و تحصیلی و… تا چه مدت مهلت دارند که خود را به نظام وظیفه جهت اعزام به سربازی معرفی نمایند تا از ثبت شدن جرایم(غیبت و اضافه خدمت سربازی) برای آنان جلوگیری شود. فرد مشمول در موارد زیر باید نسبت به تعیین تکلیف خدمتی خود اقدام نماید:

1.کسانی که قبل از سن مشمول شدن ترک تحصیل کرده و یا تحصیل خود را به اتمام رسانده اند پس از رسیدن به سن مشمولیت، حداکثر تا 6 ماه مهلت معرفی خود را دارند.

  1. دانش آموزان، دانشجویان و طلّاب حوزوی که در سن مشمولیت و با معافیت تحصیلی مشغول تحصیل می باشند، بعد از موارد ترک، انصراف و فارغ التحصیلی از تاریخ مورد نظر به مدت 1سال معافیت تحصیلی آنها تمدید شده و پس از اتمام مشمول خدمت سربازی می باشند و باید وضعیت خود را تعیین تکلیف نمایند.

تبصره1)مهلت معرفی برای تحصیل کنندگان خارج از ایران همانند مشمولین داخل کشور است.

3.فرد مشمولی که بنا به دلایلی مثل پزشکی در سیستم نظام وظیفه برای وی معافیت موقت ثبت شده باشد بعد از اتمام زمان معین شده مشمول خدمت سربازی بوده و باید نسبت به تعیین تکلیف خدمتی خود اقدام نماید.

  1. مشمولانی که متعهد خدمت در نیروهای مسلح و یا دستگاه های دولتی می باشند در صورتی که قبل از پایان تعهد به هر نحو از خدمت رهایی یابند می باید ظرف شش ماه از تاریخ اخراج یا استعفا، جهت انجام مابقی خدمت، خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نمایند.

5.مشمولانی که فاقد شناسنامه هستند مهلت معرفی آنان نهایتا تا 6 ماه پس از صدور مدرک شناسایی می باشد.

6.اتباع ذکور خارجی که تابعیت ایرانی تحصیل می نمایند در صورتی که برابر مقررات کشور متبوع از نظر خدمت سربازی تعیین تکلیف نشده باشند باید پس از تحصیل تابعیت ایران، حداکثر ظرف مدت 6ماه خود را برای رسیدگی به مشمولیت خود معرفی نماید.

7.دانشجویان و دانش آموزان، امکان تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی را دارند و در صورت فراتر رفتن از حد تعیین شده توسط نظام وظیفه جهت مشمولین خدمت سربازی، فرد مذکور وارد غیبت سربازی خواهد شد.

8.افرای که قبل از مشمولی به حبس محکوم شده اند می بایستی بعداز آزاد شدن حداکثر تا 6ماه نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام نمایند.

9.فرزندان ماموران ثابت دولت که در خارج از ایران مشغول به کار بوده و خانواده نیز در همان محل اقامت دارند بادی پس از اتمام ماموریت پدر، حداکثر ظرف مدت 6 ماه خود را معرفی نمایند.

 

اعزام به خدمت سربازی

به عنوان مثال اگر یک دانشجو تاریخ دقیق اتمام معافیت تحصیلی خود را نداند و وارد غیبت شود جریمه ای که برای وی برای خدمت سربازی توسط قوانین نظام وظیفه عمومی در نظر گرفته می شود اضافه خدمتی بین 6-3 ماه می باشد.!

مدارک عمومی و اختصاصی مورد نیاز:

یکی از مشکلات واقعی و اذیت کننده هر عملی این است که به اداره مربوطه مراجعه کنید ولی در کمال ناراحتی همان مسیر رفته را فقط به دلیل اینکه یکی از مدارک لازم را همراه خود نداشته اید برگردید. در این قسمت مدارک لازم برای اعزام به  خدمت سربازی را برای شما آورده ایم.

مدارک اختصاصی:

1. اصل و کپی شناسنامه فرد مشمول خدمت سربازی
2. اصل و کپی کارت ملی فرد مشمول خدمت سربازی
3. اصل و کپی شناسنامه همسر و فرزندان فرد مشمول خدمت سربازی
4. اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل فرد مشمول خدمت سربازی
5. گواهی و مدارک مربوط به جبهه و جانبازی پدر و بسیج فرد مشمول خدمت سربازی جهت ارائه به پلیس+10 برای انجام امور مربوط به کسری خدمت سربازی.
6. 1قطعه عکس 4*3 مشمول(به غیر از عکس های الصاقی)

شرایط:

– موی سر و صورت متعارف و عادی باشد.
– عاری از زیور آلات و هرگونه آرایش باشد.

نکته: در صورت نیاز دفتر خدمات الکترونیک پلیس+10 از فرد مشمول عکس خواهد گرفت.

افتتاح حساب در بانک سپه به نام فرد مشمول خدمت سربازی

مدارک عمومی:

1. تکمیل برگه شماره یک وضعیت مشمول
2. تکمیل برگه شماره دو پزشک معاین اولیه و واکسیناسیون

پس از تهیه مدارک مورد نیاز خدمت سربازی نوبت به ثبت درخواست اعزام فرد مشمول در سیستم نظام وظیفه عمومی ناجا

می رسد.

فرآیند رسیدگی به درخواست اعزام به خدمت سربازی

  • مراجعه به دفتر خدمات الكترونيك (پليس+10) به همراه كليه مدارك مورد نياز جهت اعزام به خدمت سر بازی.
  • دریافت دفترچه اعزام به خدمت سربازی از دفتر خدمات الکترونیک پلیس+10 و یا دریافت آن از طریق سایت نظام وظیفه عمومی ناجا به آدرس www.evazifeh.police.ir و تکمیل اطلاعات مربوطه.
  • در واقع تصورتان دفترچه ای با چندین برگه نباشد اصطلاح دفترچه از قدیم ماندگاری پیدا کرده است و برگه های شماره یک و دو را از پلیس+10 تحویل خواهید گرفت.
  • مشمول بعد از تکمیل برگه شماره یک یعنی برگه وضعیت مشمول، فرد باید نسبت به انجام امور مورد نیاز برگه شماره دو اقدام کند.
  • پس از کامل شدن فرآیند و تحویل کلیه مدارک و ثبت درخواست در سامانه توسط كاربر خدمات الکترونیک ( پليس+10 )، تعیین تاریخ اعزام به خدمت سر بازی صورت می گیرد.

نکته: برگه سفید خدمت سربازی از پلیس+10 دریافت گردد.نکته : فرد مشمول خواستار اعزام به خدمت سربازی در صورت تمایل می تواند تاریخ اعزامی مورد نظر خود را به دفتر مربوطه اعلام نماید.تا در صورت امکان در تاریخ مقرر اعزام وی تنظیم گردد.

  • مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک پلیس+10 یک هفته قبل از تاریخ اعزام برای دریافت برگه سبز اعزام به خدمت سربازی .
  • در برگه مربوطه مشخص شده است که فرد مشمول در تازیخ مقرر باید به چه ارگانی نسبت به معرفی خود اقدام نماید.
  • در نهایت فرد مشمول خدمت سربازی به همراه مدارک یاد شده قبل به یگان مورد نظر مراجعه کرده و خدمت مقدس سربازی خود را شروع می نماید.

لازم به ذکر است که فرد مشمول در صورت داشتن شرایط معافیت دایم و یا موقت که شانس تبدیل به دائم را دارد باید به همراه مدارک یاد شده فوق نیز مابقی مستندات مربوط به انواع معافیت خدمت سربازی را ارائه دهد و نسبت به ثبت درخواست در آن زمینه اقدام نماید تا پیش از اعزام به خدمت  سربازی با وجود شرایط معافیتی مورد نظر معاف از سربازی شود.

در این مقاله که توسط مشاوران راز ماندگارکه متخصص در مشاوره نظام وظیفه هستند برای شما عزیزان نوشته شداست ، سعی بر این بود که به طور نسبی از روند اعزام به خدمت سربازی آگاه شوید. مشمولین بنابر اهدافی که در ذهن خود دارند باید این فرآیند را طوری تنظیم کنند که در مسایلی از قبیل کنکور یا ادامه تحصیل دچار مشکل نشوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *