چگونگی مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج از مسائل اصلی و حیاتی است،زیرا نکات اساسی و مهمی از شخصیت طرفین در آن آشکار میشود.لازم است زوج قبل از ازدواج با فرایند آن آشنا باشند. در ادامه چگونگی مشاوره پیش از ازدواج توضیح داده شده است.

چگونگی انجام مشاوره پیش از ازدواج؟

در مشاوره قبل از ازدواج باید عنوان نمود که این نوع مشاوره در قالب جلسات، به صورت زوجی یا زوج درمانی و انفرادی برنامه ریزی می گردد. در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، مشاور در مورد مسائل و موضوعات مختلف به طرفین ازدواج مشاوره های مفید و کاربردی می دهد. در برخی مواقع مشاوران، به سبب سنجش و ارزیابی خصوصیات فردی و شخصیتی طرفین، درصدد گرفتن آزمون ها و تست های معتبر بر می آیند.

شایان ذکر است که اگرچه نتایج این آزمون ها به صورت قطعی و یقینی نمی باشد، اما می توان در پرتو آن به میزان قابل توجهی احتمال موفقیت آمیز بودن ازدواج را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. از سوی دیگر و در این زمان، آزمون های شناختی، یک راهکار مناسب و بهینه برای دستیابی به خصوصیات و ویژگی های مستتر و دیده نشده طرف مقابل می باشد مشاوران و متخصصان قادر خواهند بود زیر بنای شخصیت طرفین را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.

به عبارت دیگر، در مشاوره قبل از ازدواج، طرفین از تفاوت ها شخصیتی و رفتاری همدیگر اطلاع یافته و می توانند با در نظر گرفتن این تفاوت ها، بستر مناسب برای رسیدن به مرز سازگاری و تفاهم را فراهم سازند. بدون تردید، هر فردی با فرد دیگر، از لحاظ خط قرمزها، توقعات، انتظارات، تمایلات و آرزوها، از تفاوت هایی برخوردار می باشد.

رفتار و گفتار طرفین در مشاوره پیش از ازدواج چگونه است؟

در زمان مشاوره زوجین می توانند در کمال آرامش و آسودگی خاطر، نسبت به مسائل و موضوعات مرتبط با زندگی مشترک آینده و ویژگی های خود و طرف مقابل، با مشاوران و متخصصان وارد گفتگو شوند. در زمان مشاوره قبل از ازدواج، جلسات مشاوره قبل از ازدواج متناسب با وضعیت و شرایط طرفین، می تواند از 4 الی 12 جلسه به طول انجامد. شایان ذکر است که در این جلسات چنانچه مسائل حساسی در میان بوده که مطرح ساختن آن باعث شرمندگی و بروز احساس خشم یا احساس گناه در طرف مقابل می شود، می توان از ابراز آن به منظور ادامه روند مطلوب جلسات، چشم پوشی نمود.

در غیر این صورت و چنانچه دلیل اصلی مراجعه طرفین به مشاور، در همان موضوع محدود و محصور می شود، مطرح ساختن آن بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.در این هنگام، باید اشاره کرد که در جلسات مشاوره نباید صرفاً به ایراد و انتقاد از طرف مقابل پرداخت، بلکه می تواند به ارائه نظرات منصفانه و عادلانه در مورد نقاط ضعف و قوت طرف مقابل بپردازیم. از سوی دیگر، صحبت کردن در مورد خود و ویژگی های شخصیتی ریز و درشت خود نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

در برهه می توان بر روی مشکلات و چالش های اصلی معطوف شده و با ابراز واقع بینانه و منطقی بزرگ ترین و بدترین مشکلات، زمینه لازم و مناسب برای رسیدن به مرز آرامش و سازگاری را فراهم نمود. در این زمان، باید خاطر نشان نمود که مستند کردن جزئیات و به یاد آوردن وقایع و رویدادهای تنش زا و قرار دادن این موارد در اختیار مشاور، می تواند چشم انداز دقیقی را از شرایط موجود ترسیم نماید.

مشاوره قبل ازدواج

 

آشنایی با کلاس ها

در مقوله چگونگی مشاوره پیش از ازدواج، باید عنوان نمود که یکی از راهکارهای مؤثر و تاثیر گذار، به منظور آموزش های اولیه ازدواج و آگاه سازی طرفین، کلاس های مشاوره قبل از ازدواج محسوب می شود. گفتنی است که کلاس های مشاوره قبل از ازدواج، با هدف کاهش آمار طلاق، تحقق ازدواج موفق و نگرش صحیح در مقوله زندگی مشترک و تأهل، پایه ریزی می گردد.

در مقوله چگونگی مشاوره پیش از ازدواج، باید ابراز نمود که با ارائه مباحث و موضوعات آموزشی و معیارهای صحیح انتخاب همسر، در پرتو وجود کلاس های مشاوره قبل از ازدواج، آگاهی جوانان در مقوله ازدواج با افزایش چشمگیری همراه شده است. مهارت های زندگی مشترک، شیوه صحیح آشنایی قبل از ازدواج، اشتباهات رایج در مقوله ازدواج، ملاک ها و معیارهای حائز اهمیت ازدواج و هدف از ازدواج، از جمله مباحث مهم و کلیدی در کلاس های مشاوره قبل از ازدواج تلقی می گردد. در مقوله مشاوره پیش از ازدواج چگونه است، باید خاطر نشان نمود که تشکیل این گونه کلاس ها، در زمینه کسب شناخت و آگاهی لازم برای وارد شدن به زندگی مشترک و برخورداری از یک زندگی پایدار و بادوام، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

شایان ذکر است که کلاس های مشاوره قبل از ازدواج، به همت و تلاش متخصصان و مشاوران ازدواج پایه ریزی می شود. بدون تردید، فراگیری راهکارها و مهارت های زندگی، برای مدیریت و کنترل امور، به ویژه در شرایط و موقعیت های سخت زندگی مشترک، بسیار مؤثر و در عین حال کارساز می باشد. در پرتو وجود کلاس های مشاوره قبل از ازدواج، طرفین تکنیک ها و نکات لازم برای آماده شدن و شروع یک زندگی مشترک موفق را به نحو مطلوب فرا می گیرند.

مراحل مشاوره چگونه است؟

در مقوله چگونگی مشاوره پیش از ازدواج، باید خاطر نشان نمود که جلسات این نوع مشاوره بنا به صلاح دید مشاوران، به صورت جلسات فردی یا مشترک برنامه ریزی می شود. در جلسات فردی، مشاور ازدواج درصدد آشنایی بیشتر با سوابق و ویژگی های فرد بر می آید. شایان ذکر است که جلسات فردی برای مسائل و موضوعاتی که نمی توان جلوی طرف مقابل از آنها حرفی به میان آورد، مناسب و تاثیر گذار می باشد. در مقوله مشاوره پیش از ازدواج چگونه است و در قالب جلسات فردی، می توان با آسودگی خیال و فراغ بال به صحبت و گفتگو با مشاور پرداخت.

در مقوله مشاوره پیش از ازدواج چگونه است و در جلسات مشترک، طرفین از نحوه آشنایی و میزان شناخت از یکدیگر به صورت کلی صحبت به میان می آورند. لازم به ذکر است که توضیحات کامل و جامع، سبب راهنمایی بهتر مشاور به طرفین می شود. در مقوله مشاوره پیش از ازدواج چگونه است، باید خاطر نشان نمود که مشاور ازدواج متناسب با شناخت ویژگی های شخصیتی طرفین، آگاهی و راهکارهای لازم در مورد نوع انتخاب و دور نمایی از زندگی مشترک آینده را برای آنها ترسیم می نماید. در پاسخ به این سوال که مشاوره پیش از ازدواج چگونه است، باید ابراز نمود که این نوع مشاوره، یک راهکار مؤثر برای شناخت بیشتر و جلوگیری از طلاق و جدایی زوج ها تلقی می گردد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *