انواع مشاوره و نحوه ی مشاوره

مشاوره چیست؟

واژه مشاوره کلمه ای عربی ؛ که به معنای مشورت کردن با کسی برای حل یا بهتر کردن نتیجه ی مسعله ای است .

اینکه با چه کسی مشاوره کنیم بسیار بسیار مهم است زیر باعث می شود که ما در تصمیمات مان تجدید نظر کنیم و راه درست و غلط را از هم تشخیص بدهیم.

بهترین مشاوره چه کسی است ؟

بهترین و نزدیک ترین مشاور به ما اول خانواده یعنی (پدر ، مادر ، برادر ، خواهر ) و فامیل های نزدیک (عمو و عمه ، دایی و خاله) و همچنین دوستان صمیمی است .

چرا باید از کسی مشاوره بگیرم که ما را دوست دارد یا دلسوز ما است ؟

زیرا کسی که مارا دوست دارد و دلسوز ما است هیچ وقت مارو به سمت راه اشتباه یا نادرست هدایت نمی کند .

پدر و مادر جز بهترین مشاوران ما در کل طول زندگی هستند.

ولی بعضی اوقات پدر و مادر های ما هم نیاز به مشاوره دارند و نمی دانند باید با مسعله پیش آمد چگونه به بهترین وجه رفتار کنند ؛ در این لحظه باید چه کاری انجام داد؟!

انواع مشاوره :

مشاوره انواع و مدل های گوناگونی دارد از جمله می توان به ( مشاوره خانواده ، مشاوره تحصیلی ، مشاوره قبل و بعد از ازدواج ، مشاوره در مورد مساعل روحی و روانی ، مشاوره در مورد کسب و کار ) و غیر اشاره کرد.

1-مشاور خانواده :

مشاوره خانواده به مساعلی همچون اختلالات روحی و روانی خود شخص پدر و مادر یا فرزندان آن ها می پردازند.

2-مشاوره قبل و بعد از ازدواج :

مشاوره پیش از ازداوج هم نیز جز مساعل مهم در قالب مشاوره خانواده است زیر اگر دو زوج یکدیگر را به خوبی نشناسند و از خلقیات ، احساسات ، علایق و چیز هایی که آن ها را ناراحت و ناخشوند می کند با خبر نباشند نمی توانند زندگی سالم و به دور از مشکلات داشته باشند.

و در نتیجه  فرزندان این خانواده  ها اقلباً هم داری مشکلات و اختلالات روحی و روانی می باشند و اگر این مشکلات از پایه و ریشه حل نشود می توانند به مرور زمان به مشکلات و بیماری های بزرگ روحی و روانی تبدیل می شود .

 

 

3-مشاوره های در مورد مساعل زناشویی و جنسی :

یکی دیگر از مساعل مهمی که حتما باید هر دو طرفین زوجین به خوبی آموزش دیده باشند و آن را به طور صحیح

انجام دهند مساعل زناشویی و جنسی هست .

این مسعله به قدری مهم است که اگر به درستی به آن توجه نشود و از به طریقه صحیح ارضا نشود باعث طلاق عاطفی و یا طلاق جدایی باشید .

4-مشاوره در زمینه تربیت فرزند :

برای داشتن فرزندان  سالم از نظر روحی و روانی باید اول خودمان یعنی پدر و مادر آن ها از نظر جسمی ، روحی و روانی  توانایی و اطلاعات کافی برای مواجه با مشکلات که در همچنین زمینه های پیش می آید را داشته باشیم.

به گفته روان شنانسان بزرگ تربیت فرزند از قبل به دنیا آمدن او یعنی در دوران بارداری شروع می شود ؛ پس ما باید مواظب انواع رفتار های مان باشیم زیر حتی کوچک ترین رفتار ما در فکر و ساختار ذهنی فرزندان مان حاکی می شود و به سختی قابل تغییر است به علت اینکه ذهن کودکان در خورد سالی به شدت گیرا و ماندگار است .

5-مشاوره برای درمان بیماری های روحی و روانی :

اکثر افرادی که به مشاوره و پزشک روان شناس مراجعه می کنند زمانی است که خود یا اطرافیانشان درچار بیماری شدیدی شده اند  و دیگر نمی توانند خود یا دیگران را تحمل کنند و نیاز به پزشک و مشاوره دارند تا او را به سمت مسیر درست هدایت کند تا زود تر بتواند به سلامت روحی و روانی گذشته اش برگردند.

انواع بیماری های شایع روحی و روانی :

افسردگی : این دوره ها با احساس افسردگی یا بد خلقی ، دوری از موارد علاقه ، احساس گناه، خستگی، و عصبانیت را نیز دارا است .

اختلال شخصیتی : تشخیص اختلال دو قطبی با وجود تغییر در خلق و خو و همچنین تغییر در فعالیت و سطح انرژی صورت می گیرد. این اختلال اغلب شامل تغرات احساسی بین حالت های سرخوشی و دوره های افسردگی است . شیدایی (مانیا) یا نیمه شیدایی (هیپومانیا)

اختلال انفجاری متناوب : اختلال انفجاری متناوب با بروز ناگهانی عصبانیت و خشونتی که فرا تر از وضعیت پیش آمده است، مشخص می شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در واکنش به ناراحتی های روزمره یا نا امیدی ها، با انفجار خشم و عصبانیت روبرو شوند.

اضطراب پیش از اندازه ، توهم ،اختلالات ارتباطی ، بیش فعالی و….. می توان اشاره کرد .

6- نحوه مشاوره چه تاثیر دارد :

نحوه مشاوره و همچنین زن یا مرد بودن مشاور به شدت در تاثیر گذاری آن موثر است زیرا برخی از پسر ها به یک مشاوره زن احتیاج دارند تا بتوانند با آن ارتباط بهتری بگیرند مانند مادرشان و بلعکس .

 

یک مشاوره زمانی به نتیجه نهایی و مفید می رسد که همه ی خانواده و اطرافیان نزدیک آن فرد و به خصوص خود شخص بخواهند این مشکل حل شود و تغییر کنند .

  • برای این کار ابتدا باید به پزشک یا مشاور روان شناس مراجعه کند.
  • دستور و راه کار هایی که آن مشاوره تجویز می کند را جدی بگیرد و به آن عمل کند .
  • اگر قرص و دارویی به دستور پزشک تجویز شد حتما تا پایان دوره ی مصرف شود و بدون هماهنگی پزشک و خود سرانه قطع نشود .

زیرا باعث برگشتن بیماری یا حتی شدید تر شدن آن می شود .

معمولا افراد که داری مشکلات روانی شدید هستن از انواع این قرص ها استفاده می کنند زیرا خود را نمی توانند کنترل کنند و نیاز به یک آرامش بخش یا مسکن روحی و روانی دارند .

این قرص ها معمولا داری عوارض زیاد و خطرناکی هستن ولی نباید بخاطر عوارض شان که  برای برخی از افراد روخ می دهد آن را به طور کل مصرف نکنم و از آن دوری کنیم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *