در اینجا مواردی آورده شده است که هر زوج باید قبل از ازدواج انجام دهد تا به آن ها کمک کند تا مرحله بعدی و مهم زندگی خود را بهتر هدایت کنند. از تست های قبل از ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شرایط پزشکی مزمن

پزشک بهداشت خانواده، می گوید: شرایط پزشکی مزمن اغلب یک عمر طول می کشد. بیماری های مزمن بی شماری وجود دارد. موارد قابل توجه از قبیل، هپاتیت، دیابت، انواع سرطان ها، سفلیس، تبخال، اچ آی وی و صرع در میان موارد دیگر است.

این مهم است که زوجین از وضعیت سلامتی خود در مورد این شرایط، اطلاع داشته باشند و با انجام تست های مشاور قبل از ازدواج به آن پی ببرند. با این حال، اهمیت آزمایش این بیماری ها نباید در ازدواج باشد. اینها آزمایشاتی است که مشاور به همه افراد توصیه می کند که آنها را انجام دهند و از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند.

شایان ذکر است که همسری که از یک بیماری مزمن رنج می برد ممکن است نیاز به مراقبت شبانه روزی داشته باشد تا توسط شریک زندگی خود تأمین شود، بنابراین نیاز به اطلاع، قبل از ازدواج است. دانستن اینکه آیا از این بیماری ها رنج می برید یا خیر به شما کمک می کند نه فقط در رابطه با ازدواج، بلکه در مورد سایر موضوعات مانند اینکه چه شغلی باید داشته باشید، بطور آگاهانه تصمیم بگیرید.

آزمایش زودهنگام به زوجین اجازه می دهد تا قبل از رسیدن مراحل پزشکی به مراقبت های پزشکی، مراجعه کنند. این آزمایش به منطقه و شرایط مزمن / و نوع تست ژنتیکی شایع در آن جامعه بستگی دارد. با این حال، این آزمایش باید شامل غربالگری برای دیابت، آزمایش فشار خون بالا، برخی از سرطان ها بیماری کلیوی و آزمایش تالاسمی باشد که باید انجام شود.

2- آزمایش گروه خونی (آزمایش فاکتور رزوس)

آزمایش خون خصوصاً در مورد بارداری مهم است. زنانی که دارای گروه خونی رزوس منفی هستند و با شوهرهای رزوس مثبت ازدواج می کنند، شانس بیشتری برای ناسازگاری رزوس دارند. درنتیجه مشکلات با بارداری بعدی شروع می شود وقتی که بدن مادر آنتی بادی هایی برای حمله به جنین تشکیل می دهد می تواند منجر به مرگ داخل رحمی و سقط جنین می شود.

گروه های خونی برای جلوگیری از بروز مشکلی در دوران بارداری مانند بیماری رزوس، باید با یکدیگر سازگار باشند. این شرایطی است که در آنتی بادی موجود در خون یک زن باردار سلول های خونی کودک وی از بین می رود. زنانی که دارای گروه خونی رزوس منفی هستند و با شوهرهای رزوس مثبت ازدواج می کنند، در مواردی که جنین در حال رشد است این بیماری در او ایجاد می شود، درنتیجه احتمال ناسازگاری رزوس را افزایش می دهد.

3- بیماریهای مقاربتی (STD) و (HIV)

اچ آی وی در درجه اول از طریق مقاربت جنسی منتقل می شود. با ازدواج رابطه جنسی به وجود می آید و با رابطه جنسی امکان انتقال عفونت از همسر به همسر دیگر وجود دارد. گزارشی در سال 2016 نشان داد که زوج های متاهل بیشترین تعداد عفونت های جدید HIV را دارند.  رابطه جنسی در ازدواج بدون سوءظن است و بنابراین هنگامی که همسر ناقل، یک بیماری مقاربتی دارد، خطر بیشتری را تهدید می کند.

اهمیت این تست مشاور قبل از ازدواج این است که زن و شوهر یک انتخاب آگاهانه انجام دهند: آنها می دانند که اگر تصمیم به ازدواج بگیرند چه انتظاری دارند. بیماری های مقاربتی مانند هرپس، سیفلیس و سوزاک حتی در زمانی که زن و شوهر تصمیم به بارداری می گیرند مهم خواهد بود زیرا خطر ابتلای نوزاد به این بیماری ها وجود دارد.

4- آزمایشات ژنوتیپی

ژن ها نرم افزاری هستند که والدین به فرزندان خود می دهند. شرایطی مانند آلبینیسم، سندرم مارفان و بیماری سلول داسی از طریق ژن ها از والدین به کودکان منتقل می شود. این آزمایشات به ویژه هنگامی که شیوع بیماری در یک منطقه جغرافیایی مشخص شود مهم می شود.

آزمایش ژن برای فهمیدن اینکه آیا همسران ناقل ژن های سلول داسی هستند، به آنها کمک می کند هنگام انتخاب بارداری آگاهانه انتخاب کنند و همچنین آنها را برای احتمال ابتلای فرزندان به این بیماری آماده می کند.

5- وضعیت سلامت روان

یک روانشناس بالینی، تصور می کند که سلامت روان مناسب برای زوجین، در ازدواج خوب است. برخی از شرایط بهداشت روانی را می توان به راحتی انتخاب کرد، مانند اختلالات طیف اوتیسم و فلج مغزی. این موارد شامل اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و برخی از اختلالات رشد عصبی است. این بیماری ها از طرف همسر سالم به صبر و درک نیاز دارند.

آگاهی از وضعیت روحی و روانی همسر به همسر او کمک می کند تا در صورت نیاز همسر بیمار به مراقبت طولانی مدت، خود را به خوبی آماده کند. همچنین برخی از شرایط بهداشت روانی ارثی است و ممکن است به فرزندان منتقل شود که اینجاست انجام تست های مشاور قبل از ازدواج ضروری می شود.

 

موارد قابل بررسی دیگر در تست های قبل از ازدواج

امروزه معاینات پزشکی نه تنها توصیه نمی شود، بلکه باید برای یک زندگی زناشویی شاد و سالم انجام شود. بسیاری از این افراد دلهره دارند و تصوراتی را از قبل می کنند، اما انجام این کار به شما کمک می کند تا از استرس و مشکلات ناخواسته و غیر ضروری بعداً در ازدواج جلوگیری کنید. دانستن سلامتی همسر مورد نظر خود به معنای این نیست که ازدواج خود زمینه های آشفته ای دارد. اما این امر به شما امکان می دهد در صورت لزوم مراقبت های پزشکی مناسب را انجام دهید.

– اچ آی وی، هپاتیت Cو B، از جمله تست های مشاور قبل از ازدواج هستند که مادام العمر باقی می مانند و اگر به درستی کنترل نشوند، می توانند ازدواج را خسته کنند. اگر وضعیت همسرتان مثبت شد و همچنین تصمیم گرفتید که ازدواج را ادامه دهید، آگاهی از وضعیت همسرتان به شما کمک می کند تا از خود محافظت کنید / مراقبت های پزشکی کافی را دنبال کنید. سایر بیماری های مقاربتی مانند واژینوز باکتریایی و زگیل با مراقبت های پزشکی مناسب قابل درمان هستند. با این کار احتمال ناباروری و سقط جنین کاهش می یابد.

– آزمایش باروری

انجام این تست مشاور قبل از ازدواج امری  ضروری است، زیرا پس از آن می توان در اسرع وقت این مشکلات را برطرف کرد بدون این که آسیب بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و عاطفی غیرضروری را به وجود آورد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *