تاثیر مشاوره ازدواج

ازدواج  یکی از مهم ترین رابطه هایی است که انسان آن را در طول زندگی تجربه می‌کند و دو فرد با تفاوت هایی وارد زندگی زناشویی می‌شوند و این طبیعی است که دچار یکسری اختلاف نظرها شوند که منجر به بروز مشکلات در رابطه شود.تاثیر مشاوره ازدواج چیست؟

زوجین در بروز چنین مشکلاتی و یا برای پیشگیری از بروز مشکلات در رابطه، باید به مشاوره ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج و آموزش در زمینه نحوه برقراری ارتباط صحيح مراجعه کنند.

حال تعریف از مشاوره ازدواج چیست؟

مشاوره ازدواج آن که به آن زوج درمان یا مشاور خانواده نیز گفته می‌شود، نوعی روان درمانی است که معمولا زوج ها با هم در جلسات شرکت می‌کنند و در مورد موضوعات خاص بین آن‌ها بحث شده و در جهت بهبود روابط بین آن‌ها تلاش می‌شود.

تاثیر مشاوره ازدواج معمولا یک روش درمان کوتاه مدت است که ممکن از چند جلسه طول بکشد.

هدف از مشاوره ازدواج چیست؟

برای بیشتر زوج ها، هدف اصلی از مشاوره نجات ازدواج و خانواده و ماندن در کنار یکدیگر و ادامه دادن رابطه به روشی درست است. مشاور ازدواج بطور معمول زوج ها را برای جلسات مشترک جمع می‌کند.

مشاور یا درمانگر به آن‌ها کمک می‌کند تا منابع درگیری های خود را تشخیص داده و درک کنند و برای رفع آن تلاش کنند و این گونه هر کدام از زوجین هر دو بخش خوب و بد روابط خود را تحلیل خواهند کرد.

هنگام کار با یک مشاور ازدواج محیطی ایمن برای زوج ها فراهم می‌شود و این فرصت به آن‌ها داده می‌شود که روابط، اهداف آینده و خواسته های ازدواج خود را بررسی کنند.

در ابتدای جلسات مشاوره، درمان گر سوالاتی در مورد باورها، اهداف، مشکلات بین مراجعه کنندگان و … نیز می‌پرسد، سپس درمانگر با بررسی و کمک زوجین درمان را شروع می‌کند و در این میان زوج باید به روند درمان تعهد داشته باشند.

مشاوره قبل از نیز بسیار موثر بوده چرا که زوج مراجعه کننده از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرده

برای بهبود مشکلات رفتاری و عاطفی هر کدام از آن‌ها کمک چشم گیری می‌شود و می‌توانند زندگی مشترک بهتری را آغاز کنند و درک عمیق تری از یکدیگر داشته باشند و اختلافات قبل از زندگی مشترک بسته شود.

گروه دیگری از زوج ها که بهتر است به مشاوره ازدواج با ارتباط صحيح آن مراجعه کنند، زوج هایی هستند که فرزند مشترک دارند و تصمیم به طلاق می‌گیرند،این دسته از زوجین با مراجعه به مشاوره می‌توانند تصمیم درستی در خصوص حضانت فرزند و مسائل خود و نحوه ارتباط با یکدیگر در آینده،بگیرند و به یک نقطه نظر مشترک برسند.

در ابتدای یک رابطه عاطفی و یک رابطه زناشویی دو طرف دچار یکسری هیجانات شده و درگیر عشق و علاقه و اشتیاق نسبت به یکدیگر می‌شوندو ابعاد دیگر شریک خود را نمی‌بینند و در گذر زمان که از میزان این هیجانات کاسته می‌شود ممکن است مشکلاتی از قبیل بی تفاوتی، اختلاف نظرها در موضوعات مختلف، سردی در رابطه بروز پیدا کند که با مراجعه می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا همی‌شه در جلسات مشاوره باید دو نفر با هم شرکت کنند؟

جواب این سوال خیر است.

چرا که بستگی به شرایط خاص هر زوج ممکن است که درمانگر از آن‌ها بخواهد که گاهی اوقات بصورت جداگانه و گاهی اوقات باهم در جلسات شرکت کنند .

نتایج مراجعه به مشاوره ازدواج و تاثیر مشاوره ازدواج

شناختن  درست ها و نادرست های رابطه و یادگیری ابزراهایی برای تقویت ازدواج است.
مشاوره ازدواج می تواند به زوج ها در یادگیری مهارت برای تحکیم روابط خود کمک کند که این مهارت‌ها عبارتند از :

  • برقراری ارتباط به صورت صریح،
  • بحث و گفت و گو راجع به اختلافات و حل آن‌ها.

آیا تاکنون احساس کرده اید که لازم است تماس  همسرتان را چک کنید؟

 وقتی یکی از شریک زندگی‌تان درگیر احساسات عاطفی زیان بار می شود و مدام گوشی شما رو چک می کند، و برای این که ناراحت نشوید، همسرتان احتمالاً بخشی از تماس های تلفنی یا پیام های ارسال شده را حذف می کند.

اکنون، زمان مناسبی برای بهبود ارتباط با همسرتان است. برقراری ارتباط مؤثر می تواند مقدمه ای برای بهبود ارتباط باشد.تاثیر مشاوره ازدواج و خانواده درمانی مهارت‌هایی را می آموزد که زوجین می توانند از آن‌ها برای توجه به هر موضوعی استفاده کنند.

ما ابزاری برای درک بهتر، همدلی بهتر، گوش دادن و توجه به ارتباط زوجین داشته و می توانیم روابط درستی را که قرار بود داشته باشید داشته باشیم.

به گفته مشاوره ازدواج ما، هر یک از ما به زبان عاشقانه متفاوتی صحبت می کنیم که شامل پنج مورد است

تائید کردن حرف‌ها، دریافت هدایا، زمان کافی براي هم ديگر، روابط عاطفي، تماس جسمی ما فرض می‌کنیم که زبان عشق شریک زندگی خود را می شناسیم و آن چه باعث می شود آن‌ها احساس خوشبختی کنند را می شناسیم.

با این حال اغلب ما به طور خودکار شريک زندگي خود را دوست داریم و سعی می کنیم ، نیازهای آن‌ها را به روشی که احساس می کنیم دوست داشته باشد یا با انجام کارهایی که نیازهای ما را برآورده کند، برآورده کنیم.

این معمولا منجر به پریشانی، ناامیدی و سوء استفاده می شود. یکی از شرکای زندگیمان احساس می کند که نیازهای ديگري را برآورده نکرده است و دیگر از این که چقدر سخت کار کرده تا شریک زندگی خود را خوشحال کند، احساس ناامیدی می کند.

تو ارزش اش رو داری؟

اطمینان حاصل کنید که او می داند که چقدر برای شما ارزش دارد و هر تلاشی که می کنید فقط به خاطر حسی هست که نسبت به او دارید. اجازه ندهید که شما را از خود دور کند و مي دانيد که چقدر زیباست که همسرتان به شما اعتماد دارد و برای او ارزشمند هستید.

این حس ارزشمند را در او ایجاد کنید و ببینید که شریک زندگیتان چقدر با شما خوشحال خواهد بود.

متاسفم که نقشم در رابطه, احساس خوبی ندارد

آیا روش‌هایی را که به نتیجه نرسیده اند ارزیابی کرده اید؟ نقص‌هاي خود را به خاطر داشته باشید و قلب خود را نسبت به همسرتان نرم کنید.

مسئولیت کارهایی را که انجام داده اید قبول کنید و به او بگویید که هدفتان چه بوده است.

تاثیر مشاوره ازدواج در رابطه بهتر با همسر:

به این واقعیت فکر کنید و ایمان داشته باشید که می خواهید تغییر کنید. روی خودتان کار کنید تا دوباره بتوانید در کنار هم خوشحال باشید. شاید او فکر کند که شما تسلیم شده اید یا مشکل از سمت او است و لازم است بدانيد

که به خودتان نگاه کنید و ابراز خوشحالي به شما قدرت تغییر بهتر بدهد و به او نشان دهيد که ‌می‌تواند به آینده امیدوار باشد.

چرا من تو را دوست دارم….

به جای این که بگویید دوستت دارم، به او بگویید که چرا او را دوست دارید! کارهایی را که انجام می دهد و یا می گوید و باعث می شود قلب شما با عشق و محبت او شکوفا مي شود, به او بگویید.

حتی اگر این توجه کوچک باشد مشکلی نیست، مانند این که چگونه او لباس هایش را بدون نظرسنجی از شما، می پوشد یا این که چگونه هر روز برای رفتن به محل کار قبل طلوع آفتاب بلند می شود. علاوه بر این، این چیزهای کوچک است که در پایان معني هاي بسيار زيادي دارد.

قرار گرفتن در یک محیط امن برای بیان احساسات عاطفي ساده بسیار مهم است. هنگامی که احساس امنیت کافی می کنید تا در برابر احساسات خود آسیب پذیر باشید، می توانید خيلي راحت احساس صادقانه خود را به او بگوييد. هنگامی که صحبت در مورد مسائل بحث را شروع کردید، می توانید به این مشکل رسیدگی کنید. به همین دلیل است که عقب نشینی در ازدواج همیشه در یک محیط به آرامي انجام می شود.

مشاوره ازدواج و یادگیری طرز صحبت کردن با پارتنر خود

صحبت در مورد آن چه باعث بی اعتمادی و نارضایتی مي شود سخت است. با این حال، یادگیری نحوه صحبت کردن در زمینه این صحبت ها بدون تبدیل شدن به یک بحث و جدل شود، در یک ازدواج بسیار مهم است .

که اگر نمی توانید در مورد مسائلي صحبت کنید، چگونه می خواهید آن را دوباره بسازید؟ عقب نشینی در زندگی دو نفره، محیط مناسبی را برای رسیدگی به حساس ترین موضوعات فراهم می کند.

شما می توانید زمان بهتر، مکان بهتر، یادگیری درست، پشتیبانی خوب و تمرکز لازم را برای پرداختن به این موضوعات داشته باشید. این یکی از ویران کننده ترین چیزهایی است که می تواند اتفاق بیفتد. وقتی فهمیدید که شوهر یا همسرت یا شریک زندگی تان خیانت کرده است. این شخص که دوستش داشتی  و به او حس مالکيت داشتي این شخص که بهش اعتماد کرده و گمان می کردی که او را میشناسی و می توانی به او اعتماد کنی، فکر پایان دادن به همه چیز بسيار سخت است.

تصور کنید ازدواج به پایان رسیده است، خانواده از هم پاشیده شده است، عواقب عاطفی که دارد حتی فکر کردن در مورد آن بسیار ناراحت کننده است. این در شرایطی است که شما باید از سؤالات سخت درباره تأثیر پایان روابط بپرسید و نسبت به خود کاملاً صادق باشید و تاثیر مشاوره ازدواج بر روی شما؟ چه تأثیری روی فرزندان شما خواهد گذاشت؟ چه تأثیری روی خانواده شما خواهد گذاشت؟ آیا می خواهید زندگی شما کاملاً وارونه شود؟ آیا شما مایلید سعی کنید دوباره به اعتماد خود بازگردید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *